Het hoogtepunt van de Leidse muziekscene was er op 8 juli weer: Werfpop! In 1982 begon het vrij kleinschalig in het Van der Werfpark. Inmiddels trekt het, dankzij vrijwilligers, artiesten van Leiden tot Niger.
Dit jaar koos de organisatie voor mellow en relaxte muziek voor de lome zondagmiddag (33 graden!) met daarnaast opvallend veel Nederlandstalige acts. Ook stonden meerdere acts al eens op Werfpop: Splendid en huisperformer Black Sun Empire kennen elkaar van de editie van tien jaar geleden.
Geniet hier na met onze rapportages, hier is deel één van deze hitteplan-editie. Het middagprogramma liep van SKINC tot en met Batmobile.

SKINC

Sfeermaakmeesters

Openen is altijd moeilijk, ook een festival – het is nog niet druk en de toeschouwers staan nog buiten hun comfortzone. Dit bal wordt traditioneel afgetrapt door de laatste winnaar van de Nobel Award. Dit jaar zijn het de heren van SKINC en hun danspartners zijn alle toeschouwers. Ze vinden zichzelf “geen opwarmact”, maar ze onderschatten zichzelf, want met hun energie brengen ze juist sfeer als geen ander. Dat is ook hun intentie: “Zijn we klaar om lekker een setje te beuken of wat?!,” vraagt Tristan. Hun fans vooraan zijn dat zeker, die zingen hun teksten woordelijk mee, en langzamerhand krijgen ze het hele veld mee om te dansen en te springen.

Hé, wat is dat? Staat er opeens een vijfde SKINC-lid op het podium? Het is de Leidse zanger/rapper JJ JJ Pelmelay, aangekondigd als “Jopieeee!” JJ zong in de SKINC-single ‘Voor jou’  (vrijdag uitgekomen) en doet bij dat nummer mee. Hij springt net zo energiek rond als de band, ook hij draagt een zonnebril. SKINC’s set is gericht op een half uur knallen: ze hebben een set met knallers in elkaar gezet, met nummers als ‘In het rood (ketamine)’, ‘Fucking heet’ (jep) en ‘Snuiftrein’. In dat laatste nummer zingen ze: “hier wordt in gepit” – daarvoor is het nog te vroeg, maar “...en je weet dat ik goed zweet, dat komt door de hitte” klopt dan weer helemaal. Het geluid en mix zijn vanaf het begin uitstekend, we zijn volgepompt met energie, dus het is game on!

Rogier van Nierop

Loupe

Lekker hangen in dromerige indierock

Het is warm, erg warm in de Leidse Hout en zo vroeg in de middag is het dan ook megadruk bij de yoga en silent disco, die op een schaduwrijke plek onder de bomen plaatsvinden. Waar SKINC op P1 de toeschouwers aan het dansen krijgt ondanks de hitte, is de sfeer rond P2 veel lomer, introspectiever zou je kunnen zeggen.  Daar speelt de Amsterdamse band Loupe hun dromerige indierock. Perfect om rustig naar te luisteren op deze zonovergoten festivalmiddag. Bij voorkeur op een schaduwrijk plekje, want met name aan de randen van het festivalveld staat of zit het publiek te genieten van de sterke songs van dit viertal.

Vorige maand verscheen hun debuutalbum ‘Do you ever wonder what comes next?’, waarvan we vanmiddag een flink aantal nummers te horen krijgen. Het stemgeluid van zangeres Julia Korthouwer doet denken aan de zang bij The Mysterons en CHVRCHES. Drummer Annemarie van den Born en bassist Lana Kooper vormen samen een strakke ritmesectie, met grooves om lekker in te hangen. Jasmine van der Waals (die vorig jaar op hetzelfde Werfpoppodium stond met Shishani & Miss Catharsis) zet een veelzijdige gitaarsound neer, met aanstekelijke licks en vette solo’s. Hun sound is sprankelend en fris, maar met een melancholische ondertoon. Uitschieters zijn het ritmisch complexe en opzwepende ‘Lonely dance’, het catchy ‘Caught in the moment’ en het wat langer uitgesponnen ‘Holding me too tight’. “Dit nummer heeft een heel sicke outro,” aldus Julia. En ze heeft niets teveel gezegd: de energieke drumfills en vooral de hypnotiserende gitaarsolo maken indruk.   

Terwijl wij nog lekker verder chillen in het gras gaat Loupe in de verzengende hitte alweer op weg naar hun tweede optreden van vandaag, om in Purmerend een ongetwijfeld opnieuw puike show neer te zetten. 

Cisly Burcksen

Gladde paling

Iedereen gladgezweet bij Gladde paling

Hoewel Werfpop pas net begonnen is, staat er al een aardige rij te wachten bij het derde podium. Binnen de drum & basswereld begint Gladde paling al aardig naam te maken en bij het rondvragen in de rij voor het podium blijkt dit ook: mensen zijn expres op tijd naar Werfpop gekomen om hem te horen.

De opzet is interessant: hij mocht zijn muziek laten horen in een silent disco, terwijl er op hetzelfde veld ook een yogacursus gehouden wordt. Terwijl de helft van het veld staat te beuken op een mix van bekende nummers, meme-geluiden en harde beats, is de andere helft van het veld in alle rust bezig met yogaposes. Ook in het publiek van Gladde paling zie je snel handen de lucht in gaan om mee te yoga’en, maar dan met drum & bass in de oren. Zodra de yogales is afgelopen, wordt er snel plaats gemaakt voor meer gezang, zelfs de yoga-instructrice zingt mee met de muziek van Gladde paling.

Het publiek gaat meteen al hard. Mensen staan te springen en te dansen. Het warme weer is alleen nog terug te zien in de bezwete hoofden van mensen, maar men hield zich niet in. De schaduwkant van het veld staat volgepropt met meezingen feestvierders. Remixes van ‘99 Luftballons’ en ‘Heb je even voor mij’ worden onderbroken door geluiden, soundbites en bass drops. Door omstanders in het publiek beschreven als ‘ADHD in muziekvorm’ houdt Gladde paling je constant bezig en is er geen moment rust voor de losgaande luisteraar.

Wie na het hevige dansen een beetje tot rust wil komen, kan aan het einde van de set ook nog overschakelen naar YARA die met housemuziek een relaxte lounge-ervaring biedt.

Al met al was Gladde paling een perfecte start van de middag. Iedereen heeft zijn warming-up gehad, als je die nog nodig had in dit weer, en is klaar om de hele middag en avond dansend verder te gaan. Iedereen die zijn muziek heeft gehoord, weet wat springen, dansen en zingen is. Dat belooft veel goeds voor de rest van Werfpop 2023.

Maxime Kok

LE MOTAT

Niet in de mat

LE MOTAT! Wat? LE MOTAT! Wie het nog niet kent zal de act na een gesjeesde set niet snel weer vergeten. Het is een zware taak om toeschouwers naar het midden van het veld te lokken in het middaguur, en iedereen schuilt in het beetje schaduw dat de bomen aan weerskanten van het terrein bieden. Het openingssalvo is 'De mat', een iconische collab over de haardracht die drachtig maakt, wat ook werkt zonder ondersteunende artiesten. De bassist en backup vocals worstelen met elkaar tijdens 'Symptomen', met het welbekende idee dat liefde toch eigenlijk wel wat weg heeft van een ziekte. 

Het verzoek -met knipoog aan het publiek- om zich allemaal in een dun stukje schaduw aan de zijkant van het podium te wringen als voorbode op het nummer 'Afstand' wordt braaf opgevolgd, alhoewel niet alle zang even goed te horen is. Dan gaan we over op een repertoire dat qua tekst doet denken aan de Bloodhound Gang: puberesk, een vleugje overcompensatie, onverwachte tederheid tussen de grove metaforen. Een zweempje zomerliefde, gemiste flirts met '1 uurtje verliefd', en komisch gefreumel onder de lakens.

Tijdens 'Naar de klote' schieten de toeschouwers te hulp voor de klapsolo, aangezien de zanger dat zelf toegeeft niet helemaal onder de knie te hebben. Daar mag ook nog een applausje voor jezelf overheen om de verwarring compleet te maken. Baldadige liedjes over ballen (consulteer uw straatwoordenboek) terzijde, eindigt de set met 'Gooi jij je kop 's in 't ijs', iets wat helaas geen realistische mogelijkheid is in het bakweer. Het nummer is klaar voor je er erg in hebt, en de dubbele betekenis verzin je er zelf maar bij.   

Bas Kleijweg

Mood Bored

Opgewekte songs over frustratie

Wie na Loupe blijft hangen bij P2 wordt even later opnieuw getrakteerd op een setje fijne indierock. Ditmaal van het Tilburgse trio Mood Bored. Vorig jaar wonnen ze de Amsterdamse Popprijs en ruim een maand geleden verscheen hun eerste ep, getiteld ‘Bored’.

Frontvrouw Myrte Driesenaar neemt zowel de leadzang als de baspartijen voor haar rekening. Samen met gitarist Daan Stuyven en drummer Timo de Wit brengen zij een nostalgische, eveneens dromerige en tegelijk poppy sound. Hoewel hun nummers doorgaans opgewekt klinken, gaan de teksten vaak over de frustraties van de pechgeneratie. Gelukkig ontbreekt daarbij de zelfspot niet, bijvoorbeeld wanneer het overigens opvallend opgewekt klinkende ‘Ladadee ladadaa’ wordt aangekondigd als een nummer “over hoe het er allemaal toch niet toe doet, want we gaan toch allemaal dood”. Bovendien laat de band zien dat dit gegeven hen er niet van weerhoudt om tot het zover is toch een goede tijd te hebben. Ondanks de hitte heeft het drietal een energieke podiumpresentatie, die goed past bij de wat meer uptempo nummers. Toch laat het publiek zich echter amper verleiden om met Myrte mee te springen wanneer ze hiertoe uitnodigt. Wel wordt er op de maat meegewapperd met waaiers die de toeschouwers verkoeling moeten brengen.

Bijna missen we de catchy afsluiter ‘Easy going’ doordat presentator MC Multiplex voor het einde van de set het podium al oploopt om de band af te kondigen. Gelukkig mag dit slechts twee minuten durende nummer toch nog gespeeld worden.

Cisly Burcksen

Met hertenogen (deel 1)

Onze fotograaf Sandra richtte haar camera op fotogenieke bezoekers, van schattige baby's tot vreeswekkende worstelaars. Kijk met haar mee hoe zij Werfpop 2023 beleefde.

MAURINO

Heupen en hoop

MAURINO druppelt stukje bij beetje het podium op. Vanaf de kickoff laten de zangeressen zien hoe dynamisch een mensenlichaam kan dansen, terwijl de zanger ons door een stuk reggae regisseert. Bandleden worden voorgesteld, en nu we elkaar kennen kunnen we knallen. Dit energie is pure positiviteit, shirts gaan uit en bier vloeit tussen de toeschouwers. Vibrerende vocals klinken verheugend, alsof het echte feestje nog moet beginnen. De frontman is Chileens van oorsprong, en zijn stemwerk houd het midden tussen chill en chili (oftewel pittig). Het ritme is toegankelijk maar doeltreffend, dus iedere toeschouwer krijgt de kans en de zin om in de maat te springen met een enthousiaste “Ariba!”.

Dan volgt er een sober moment voordat de track ‘En camino’ opstart: met een vers gevallen kabinet spreekt de zanger zijn hoop uit voor een menselijke oplossing voor de vluchtelingenproblematiek, met de rotsvaste overtuiging dat geen mens illegaal is. Na dit bezinnende nummer gaat de feestvreugde waar van start met een basale, schurkende beat die zich in de heupen boort. Alle vocals glijden synchroon over het podium, en het trekt het publiek dichter naar de stage om de bewegingen navolging te geven, van jong tot oud. Maar we zijn nog uitgezwaaid als er een galmende stemfilter op de mic verschijnt en de hele act wordt overgoten met een niet zuinige hoeveelheid electro. 

Vooraan bij de hekken staat een held zonder cape het publiek te verfrissen met een supersoaker, en dan is de zomervakantie pas echt aangebroken. Vergeet het voornemen om naar de sportschool te gaan, bij MAURINO kom je met een obligaat door-die-knieën momentje ook aan je squats. Een verschroeiende finale volgt, en de muzikanten winnen het van de hitte, met meer toeschouwers die staan dan zitten. Na de set ben je aan het eind van je Latin, en alhoewel het vast niet de eerste keer is dat die zinsfrase gebruikt is, is recyclen hier meer dan toepasselijk. 

Bas Kleijweg

Crown Compass

Metalveteranen met waterpistool

Het geluid gaat een tandje harder voor Crown Compass en langzaamaan wordt het drukker op het veld voor P2. Inmiddels is de zon zo gedraaid dat er steeds minder schaduw te vinden is, dus dat maakt dan ook niet meer uit.

Deze progressieve metalband bracht in 2022 hun eerste album uit, namelijk ‘The Drought’. Het kwartet heeft echter jarenlange ervaring in huis: zanger Daniël de Jongh en gitarist Joe Tal speelden eerder samen in Textures, drummer Yuma van Eekelen verdiende zijn sporen in Pestilence en Exivious en bassist Robin Zielhorst kun je kennen van (eveneens) Exivious en Cynic. Je zou ze metalveteranen kunnen noemen. Hun optreden klinkt dan ook als een goedgeoliede machine, zonder te vervallen in zielloze routine overigens. Met hun openingsnummer schudden ze het publiek meteen wakker. Meteen zijn daar de grunts en distorted gitaarriffs en een bassdrum die je diep in je lichaam kunt voelen. In veel van hun nummers wisselen rauwe, ruige stukken, ritmische passages en meer melodische stukken elkaar af. Ook horen we complexe bassriffs en shreddende gitaarsolo’s. Drums en gitaar staan zo hard dat (althans vooraan) de grunts nauwelijks echt op de voorgrond staan qua geluid. In eerste instantie lijkt het livegeluid van Crown Compass wat minder genuanceerd dan op de plaat, maar later komen toch ook live mooie subtiliteiten naar voren, zoals een mooie flageolet. Zanger Daniël maakt door zijn expressieve mimiek en lichaamstaal soepel contact met het publiek en loopt regelmatig heen en weer om er een dynamische show van te maken. Helemaal  feest wordt het als hij er ook nog een groot waterpistool bij pakt en het verhitte publiek natspuit. Samenvallend met gitaar en drums steekt hij het waterpistool tot slot in de lucht, alsof hij een overwinning behaald heeft.

Cisly Burcksen

Studio Shap Shap

Exotisch (on)bekend

Vorig jaar kwam Vaudou Game langs, dit jaar is Studio Shap Shap een Afrikaanse Werfpopverrassing. Dit vijftal komt uit Niger en combineert zelfgemaakte traditionele instrumenten met beats en geluidsfragmenten die hun muziek dansbaar maken. Hun teksten zijn op de plaat een mengeling van Frans en Engels, al zijn de meeste nummers vandaag instrumentaal. Ook valt op dat hun nummers veel langer zijn dan in de studio, met vele uitgebreidere solo’s. We horen een hoop onbekende instrumenten: een set met twee drums waar percussionist Maï Douma zich naar vernoemd heeft, de douma (een set met twee drums), een tweesnarige luit die molo heet en een achtsnarige harp: een kindé. Ook de speltechniek is bijzonder: Maï Douma demonstreert zijn kenmerkende techniek door zijn rechtervoet op de drum te leggen om het geluid te dempen. Het schijnt in de jazz soms voor te komen, maar ik had zoiets nog nooit gezien.

Net als eerder bij Maurino (“geen mens is illegaal”) heeft Studio Shap Shap een politieke boodschap over vluchtelingen: ’The otherside’ gaat over migratie van Afrika naar Europa en wordt door pianiste Sakina opgedragen aan “the ones that didn’t make it.” Hun setlist komt helemaal van hun laatste album, ‘Le Monde Moderne’, behalve het  slotnummer ‘Merci’. Bij dit laatste nummer is de bezetting heel anders en staan alle muzikanten vooraan op het podium. De glimlachende percussionist Maï Douma verlaat zijn douma en speelt vol overgave op zijn kalangou. Deze ‘sprekende drum’ houdt hij onder zijn rechterarm, hij bespeelt het met een kromme stok. Presentator MC Multiplex verschijnt uit de coulissen en rapt in het Nederlands: “Leiden! Leiden!” scandeert het publiek. De meeste toeschouwers luisteren vanuit de beschutting van de schaduw, maar er wordt ook steeds meer meegedanst. Deze deels exotische klanken verwarmen de publieksharten en bij het laatste nummer worden de bandleden hartstochtelijk toegejuicht. Shap Shap betekent “een taak snel en goed uitgevoerd hebben”; gelukkig klopt alleen het laatste.

Rogier van Nierop

“We hebben nog tijd voor twee nummers, dus we doen er nog vijf!”

Jeroen Haamers, Batmobile

Batmobile

Voel de elektrische energie

Psychobilly is nog lang niet dood. Op het warmste moment van de dag, met de zon vol op het veld, staan de heren van Batmobile op het grote podium om van zich te laten horen.

Wat een energie hebben de mannen. Waar het publiek zichtbaar last heeft van de warmte, gaat de band zo hard dat je bijna zou denken dat het weer wat is afgekoeld. Scheurend op de gitaar staat Jeroen Haamers op het podium te zingen, eerst nog netjes in pak, maar daarna trekt hij toch ook maar zijn jasje uit met de hoge temperaturen.

Dat Batmobile het warm krijgt verbaast niet, want de band neemt geen rust. Nummer na nummer spelen ze met evenveel bravoure en kracht. Contrabassist Eric Haamers houdt het niet bij het spelen van zijn instrument: hij berijdt de contrabas als een paard, zet hem op zijn kop en kust de schedel die bovenop bevestigd zit. De Haamers delen niet alleen een achternaam, maar ook hun vaardigheden: op een gegeven moment wisselen zij van instrumenten en staat zanger Jeroen te klappen op de bas.

Batmobile is een grote naam in de psychobilly scene, een mix tussen punk en rockabilly, en wie bij de set op Werfpop is, snapt dat heel goed. Gehuld in zwarte pakken spelen zij op een hoog tempo harde rockabilly nummers met punkaspecten. Dit is ook bij het publiek te merken, dat ondanks de hitte nog genoeg energie heeft voor een moshpit. In de brandende zon krijgt Batmobile het publiek zo ver om te hossen en te springen, dat is een kunst op zich.

Van stoppen moeten de bandleden niks weten. Aan het einde van de set zegt de zanger “we hebben nog tijd voor twee nummers, dus we doen er nog vijf.” De mannen blijven gaan, blijven spelen en blijven rocken. Met een open blouse staat Jeroen Haamers op het randje van het podium terwijl de bassist rijdend op zijn bas speelt. De drummer kent van geen stoppen en slaat erop los terwijl hij refreinen meezingt. Deze mannen zouden zo nog een set erachter kunnen plakken, en het publiek zou opnieuw enorm genieten.

Maxime Kok

Zien we jou maandagavond ook bij het verslag van het Werfpop 2023 avondprogramma? Daar kun je (na)genieten van WIES, Splendid, Kees van Hondt, Personal Trainer, MICH, Sticks, Black Sun Empire en Hang Youth.

Mede mogelijk gemaakt door...

Heb je genoten van ons verslag? Graag gedaan!

Had jij graag een bijdrage geleverd... tekstueel, visueel, logistiek? Welkom!

Net als Werfpop is 3voor12 Leiden afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. We hebben een goed, gezellig team. Maar we zouden graag groeien: een bredere dekking van de muziekscene, nieuwe dingen oppakken en soms ook gewoon het werk iets gelijkmatiger verdelen. Kortom: we kunnen jouw creativiteit goed gebruiken.

Wij zoeken schrijvers (voor album- en concertrecensies en festivalverslagen, persberichten en ander nieuws van lokale acts), interviewers (van lokale talenten, organisatoren en andere deelnemers aan Muziekstad Leiden), fotografen (van concerten en festivals, maar ook portretten van bands en organisatoren), en tekstredacteuren (om content te corrigeren).

Dit gebeurt niet alleen in sprookjes: vorig jaar meldden zich bij Werfpop spontaan twee fotografen aan, Charlotte en Morwenna, die dit jaar voor ons verslag doen van deze editie van Werfpop!

We kunnen je geen salaris bieden, maar wel eeuwige roem. En natuurlijk volop gelegenheid om journalistieke ervaring op te doen, de scene van binnenuit te leren kennen en te werken in een tof team. Dat alles ter meerdere eer en glorie van Muziekstad Leiden en hoe jij daaraan invulling wilt geven. 

Stuur ons een mailtje: 3v12leiden@gmail.com.

Ruben Verheul