Interview: Birth of Joy terug on stage na opname nieuw album Interview: Birth of Joy terug on stage na opname nieuw album

Last Night On Earth wordt een bruut rockfeest

, Cisly Burcksen | foto's: Nike Liscaljet

Het gonst van de geruchten rond Birth of Joy. Een nieuwe plaat? Een nieuwe muzikale koers? En een albumrelease in Gebr. de Nobel? Die plaat komt er, in 2018. En naar verluidt kunnen we een voorproefje verwachten tijdens het Haagse festival Last Night on Earth op 15 september. We gingen eens praten met zanger/gitarist Kevin Stunnenberg om de geruchten bevestigd danwel ontzenuwd te krijgen.

Zeker is in ieder geval dat Kevin zich enorm verheugt op Last Night on Earth. We treffen hem in de WW, een Leidse kroeg waaraan hij goede herinneringen heeft. “Hier is Birth of Joy zo ongeveer opgericht. We hebben hier heel wat gezeten met elkaar, en ook hier opgetreden.” Hij wijst op het kleine podium in de rookruimte van de WW. “Wel wat krap, maar ach… als je te weinig ruimte hebt, spring je gewoon het publiek in!” Maar nu de gig op Last Night on Earth... Dit festival wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd in Den Haag. Plaats delict is De Besturing, een oud fabriekspand. Volgens Kevin een perfecte setting: zo’n ruwe, industriële locatie vindt hij heel goed passen bij de rauwe muziek van Birth of Joy. “Er zijn wel veel poppodia, maar die ruige, vieze rockhollen worden steeds zeldzamer. Hier heerst een soort krakerssfeer, daar hou ik wel van. Op dit festival kun je helemaal naar de kloten tot vroeg in de ochtend. Om 7.00 uur ’s ochtends komt er nog een dj. Het wordt georganiseerd door de bandleden van Shaking Godspeed en Death Alley. Echt een geweldig initiatief, en supertof dat ze ons hebben gevraagd.”

Bungalow

Het is sinds lange tijd dat Birth of Joy weer eens in de buurt te zien is. Sowieso had de band weinig optredens de laatste tijd. Dat kwam omdat ze hun aandacht volledig wilden richten op het schrijven en opnemen van het nieuwe album. “We hadden het gevoel dat we met een nieuw album moesten komen, maar daar wilden we lekker de tijd voor nemen,” vertelt Kevin. “Doordat we zo veel tourden, hadden we voor Get Well maar heel weinig tijd. Niet dat we ontevreden waren met het resultaat, maar alles moest echt heel snel. Ik had twee weken voor de teksten en de zangpartijen. Nu wilden we het heel anders aanpakken, zodat we ook meerdere versies van nummers konden maken en dan de beste eruit pikken. En gewoon kunnen doorgaan met schrijven totdat we echt helemaal tevreden waren. Dat is wel gelukt. We zijn bijvoorbeeld gewoon een weekend gaan zitten filosoferen in een bungalow. Het is wel mooi om zo als een eenheid tot vette ideeën te komen. Maar het echte uitwerken daarvan komt pas als je weer thuis achter de laptop zit.”

“Muziek is een soort echo van tijd”

Luisteraars verrassen

Heeft die vele zorg en aandacht voor het nieuwe materiaal ook inderdaad een nieuwe muzikale koers opgeleverd, zoals het gerucht gaat? Dat valt volgens Kevin wel mee. “Stiekem zijn we ook een beetje teruggegaan naar onze roots: wat meer ballen erin. Maar je hoort ook genoeg space, en andere invloeden zoals african beat en klassiek-achtige dingen. Met de vocalen zijn we op een next level gegaan, door meer te werken met tweede stemmen en koortjes. Ik wil er niet te veel over zeggen, want ik wil de luisteraars juist graag verrassen. En soundwise… Onze toetsenist Gertjan speelde eerst altijd op een Philicorda, wat hij ongetwijfeld nog wel zal blijven doen. Maar hij heeft nu ook een oude Hammond gekocht, en dat hoor je wel op de plaat. Hij kan er prachtige dingen mee!” Toch is er niet heel veel geëxperimenteerd met uiteenlopende instrumenten. “Op Prisoner deden we dat veel meer, maar nu wilden we juist terug naar de roots,” zegt Kevin. “Al zou je kunnen zeggen dat de studio ook een instrument is. Daar hebben we wel weer vernieuwende dingen mee gedaan.”

Oude versterkers

Voor het nieuwe album werkten de heren samen met producer Pieter Kloos, onder andere bekend van Peter Pan Speedrock en de Heideroosjes. Kevin is erg blij met het resultaat van die samenwerking: “Zijn filosofie van live spelen sluit heel goed aan bij de onze. Mede door hem hebben we heel sterk de rauwheid weten te vangen. Hij had een hele mooie verzameling oude versterkers meegenomen: een oude VOX AC30, een oude Marshall Plexi en nog een oude Fender. En ik heb nog nooit zo veel mics om Bob z’n drumkit heen zien staan. Alles is opgenomen in de Moon Studio van Wouter Budé: een superchille studio. Nu wordt alles gemastered en dan komt de plaat waarschijnlijk begin 2018 uit. Of de release in Gebr. de Nobel zal plaatsvinden? Dat weten we nog niet, maar het zou wel tof zijn.” Tijdens de voorbereidingen voor het nieuwe album luisterden de bandleden ook wat van hun oude werk terug. “Dat vind ik soms wel moeilijk,” zegt Kevin. “Dan denk ik ‘Oeh, wat deed ik daar dan?’ Maar dat hoort erbij. Muziek is een soort echo van tijd, van hoe dingen waren… We zijn als band wel gegroeid en ook onze muzikale smaak heeft zich ontwikkeld. Dat hoor je terug, maar echt een koerswijziging zou ik het niet willen noemen. Het belangrijkste verschil ten opzichte van het vorige album is dat we er veel meer tijd en moeite in gestopt hebben.”

“2018 wordt een jaar waar ik me nu al op verheug!”

Alle windstreken

Op de website van Birth of Joy staan voor de komende maanden slechts enkele optredens aangekondigd. Over verdere tourplannen kan Kevin nog niet veel loslaten. “Omdat we ons volledig op het nieuwe materiaal wilden concentreren, hebben we dat niet actief opgezocht,” legt hij uit. “Maar er zitten mooie dingen aan te komen. 2018 wordt een jaar waar ik me nu al op verheug!” Of we inderdaad iets van het nieuwe album kunnen horen tijdens Last Night on Earth blijft nog even een verrassing. Maar het belooft in elk geval een bruut rockfeest te worden. “Rockliefhebbers uit alle windstreken, verenigt u in Den Haag! Het wordt zwaar kicken,” zegt Kevin enthousiast.

nu op 3voor12