Heb jij ADE uitgespeeld dit jaar? Nou, wij wel, van de eerste rit in de KARREN MAAR tram tot het allerlaatste uurtje in de School. En dan nog hebben we veel meer niet gezien dan wel. Evengoed zagen we een dikke honderd dj- en livesets. Na drie dagen discussiëren (ok, en bijslapen) durven we te zeggen: dit zijn onze vijfentwintig toppers van ADE23.

13. Interplanetary Criminal

Het grote publiek kent hem vooral van zijn gigahit B.O.T.A. met Eliza Rose die hij nonchalant tussendoor draait, maar hij wil hier duidelijk laten zien dat hij van meerdere markten thuis is. Hij draait een combinatie van vinyl en usb, mixt vlot door en de rode draad in zijn set is vooral de stuiterende energie die in veel van z'n platen zit.

>>> lees verder

12. Colin Benders

Wanneer Colin Benders zelf onder luid gejuich het podium betreedt, even plagerig over zijn schouder het publiek in kijkt en aan zijn eerste knop draait, rolt meteen een salvo snoeiharde kicks de zaal in. Met gestrekt been erin: Benders en zijn bakbeest zijn hier om te knallen. 

>>> lees verder

11. Bambounou

Bambounou tovert de ijskoude loods om in een snikhete dansvloer met snoeiharde, dreunende techno met zware bassen, die hij afwisselt met totaal onverwachtse, super rare popedits. Britney Spears’ empowerment banger ‘Piece Of Me’ komt voorbij, net als Madonna’s ‘Hung Up’. Het zou niet moeten werken, gewoon omdat het ZO absurd is, maar het werkt gek genoeg als een malle in de NDSM Warehouse. 

>>> lees verder

10. Peggy Gou

Haar rol als popster gaat Peggy Gou totaal nananatuurlijk af. Ze reageren hier op elke kleine beweging die ze maakt, en ze weet het. Wanneer haar naam wordt gescandeerd reageert ze met wel tien handkusjes. Glimlachend grijpt ze een microfoon om de menigte toe te spreken. “This next song has made my summer very special, it goes like…” Duizend telefoons maken hetzelfde filmpje, terwijl haar tourmanager t-shirts het publiek in gooit.

>>> lees verder

9. Ineffekt b2b Tsepo

Amsterdammers en hartsbesties Ineffekt en Tsepo pakken vervolgens geweldig door met een iets modernere housesound, iets meer bassy, íéts minder climaxen, iets meer flarden pop (die vocals van Cardi B’s ‘Money’ klinken zoooo badass over een houseplaat).

>>> lees verder

8. KI/KI b2b Mama Snake

Het concept is echt bijzonder: KI/KI all-night, acht uur lang, van 23:00 tot 07:00, terwijl haar partners continu het stokje doorgeven in een manische b2b-estafette. Ze trapt de avond af met bestie Sarkawt Hamad, en zet even later in op doorrol-trance met de Deense Mama Snake. 

>>> lees verder

7. Partiboi69 b2b KINK

Gastheer PartiBoi69 houdt zich opvallend rustig deze avond. Weinig clownerij of afscheurende broeken zoals je hem op Lowlands zag doen. Waarschijnlijk is er wat nederigheid op hem ingedaald, omdat hij vanavond de decks deelt met KiNK, de Bulgaar die een clubbanger-discografie op zijn naam heeft staan waar je U tegen zegt. Een van de opmerkelijkere b2b combinaties uit het ADE-programma van dit jaar opent met de opstuimige ritmes van The Chemical Brothers, en brengt je langs een eclectisch doolhof van bassy techno hiphop edits, opbouwend naar Rhyw’s Honey Badger die de zaal even gedesoriënteerd achterlaat. 

>>> lees verder

 

6. STOOR

Er staat een groep mannen met TR-909 merch. Een gast met een STOOR-shirt rechtsachter Rødhåd. En al vanaf vier uur ’s middags zitten er hardware-nerds aan het balkon gekluisterd om overzicht te houden op het gear-buffet middenin Paradiso. Kortom: het barst van de techno-connaisseurs op zoek naar connaisseurs-techno bij Speedy J’s STOOR, het hardware laboratorium dat de Rotterdamse techno-producer op ADE vertaalt naar de ultieme live-set. Een acht-uur-durende jamsessie met Out Of Place Artifacts (Vril + Rødhåd) en Voices From The Lake (Donato Dozzy + Neel), en wat de techno-vedetten voor je ogen ontvouwen in de grote zaal is echt next level.

>>> lees verder

De onbetwiste ster van de show is Carista zelf. Het maakt niet uit waar in Doka je staat, want het charisma van de Utrechtse is letterlijk overal voelbaar. Of ze nou grimmigere housetunes draait of juist meer groovy discotracks, Carista’s energie is zo ongelooflijk aanstekelijk dat het niemand uitmaakt. Je probeert toch wel haar energie te matchen, haar pure, onvermijdelijke vreugde te spiegelen. En daar hoef je in Doka tijdens United Identities verdomd weinig moeite voor te doen: het gaat vanzelf.

>>>> lees hier verder

Ook vanavond vormen Lander & Adriaan het centrepiece waar mensen zich gretig omheen verzamelen, een beetje zoals de zon het middelpunt is waar de aarde omheen draait. De wisselwerking tussen Gyselinck en Van De Velde is net zo symbiotisch als die tussen de klassieke jazz waar hun roots liggen en de snoeiharde hedendaagse dance. De één hoeft niet meer dan één snelle blik met de ander uit te wisselen en er is al duidelijk wat er wordt verlangd.

>>>> lees hier verder

Roi Perez, een van oorsprong Israëlische Panoramabar-resident die house in alle soorten en maten heeft. Gillende diva’s, dikke percussiebreaks, synths als sirenes en teksten over de gekte in de wereld: alles om tenminste elk kwartier het Muzieklokaal te laten krijsen met de handen in de lucht. Het enige moment dat-ie de vierkwartstrein effe onderbreekt is voor een pittige ‘Motomami’-remix, en een baile-remix van ‘Meet Her At The Love Parade’.

 >>> lees verder

Schijnbaar hebben ze vooraf allemaal tracks uitgewisseld, trok Armin ook allerlei coole oude tracks en edits uit zijn platenkast, maar liet daarin vooral ook de ruimte aan KI/KI. Dus beginnen ze steeds harder te blazen, en hebben de mensen die om 03:00 een luchtje scheppen niet door dat het Armin is die hardtrance staat te draaien. Ja, dan gniffelt ze ook als-ie in een break een EDM-superster-momentje pakt met microfoon. Glundert ze als Armin er weer een track inschuift die zij óók regelmatig draait. En die straalt weer bij iedere 'supervet!' van KI/KI, als een schooljongetje dat een ster op zijn rapport heeft gekregen. 

 >>> lees verder

Marlon Hoffstadt & Malugi betreden een paar platen voor het einde van Interplanetary Criminal de dj booth met een gigantische grijns op hun gezicht. Waar vrijwel iedere dj zich peentjes zou zweten hoe hier nog overheen te gaan, zien deze twee een vlammende dansvloer en weten dan dat ze een niet zo geheim wapen op zak hebben waarmee ze hier zonder twijfel overheen zullen gaan: die ultieme partystarter It’s That Time. Het is een plaat die bij iedereen in de zaal diezelfde gigantische grijns op hun gezicht tovert en drie uur lang verdwijnt die grijns nergens.

>>> lees verder