Als je de NDSM Warehouse inloopt op zaterdagmiddag, is het haast alsof je de campus van de gemiddelde Nederlandse universiteit oploopt. Het terrein staat namelijk helemaal vol (echt VOL) met jonge studenten die allemaal in het bezit zijn van een zoet geurende vape en een kledingstuk met glitter. Ze hebben zich hier niet verzameld voor een tentamen, maar één van de zes feesten die DGTL dit jaar host op ADE. Om precies te zijn: The Blessed Madonna’s We Still Believe. De Amerikaanse superster-dj heeft één belangrijk doel met We Still Believe: een safe space creëren voor iedereen. Elk lichaam, elke ziel en iedere diva is welkom.
We zien het terug in de line-up voor We Still Believe: het is een mega diverse groep, een ware mengelmoes van verschillende culturele achtergronden, genders, seksualiteiten en leeftijden, en daarmee een mooie weerspiegeling van de hedendaagse samenleving. Helaas vertaalt deze diversiteit zich niet naar het publiek. Het merendeel van de aanwezigen in de NDSM Warehouse zijn witte Amsterdamse twintigers wiens financiële welvaart zichtbaar wordt gemaakt door de dure streetwear waarin ze allemaal zijn gehuld. Het voelt meer als een feestje van een willekeurige studentenvereniging van de UvA dan als een feest waar inclusiviteit hoog in het vaandel staat. De hele dag vragen we ons daarom ook af: wat kán je doen om diverser publiek aan te trekken dat aansluit op de missie die je als organisator nastreeft?
Goed, het homogene publiek is een beetje een domper, vooral in de context van We Still Believe en The Blessed Madonna’s idealen, maar dat mag de pret niet drukken. In Area One bewijzen Dee Diggs en Suze Ijó eer aan zwarte en queer cultuur met mega groovy, feelgood housetunes die vroeg op de middag al zorgen voor de eerste losse heupen en glunderende gezichten. Hoe kan je níét een brede grijns hebben als ‘I Will Survive’ opeens door de geluidsinstallatie van een industriële loods galmt? Net zo euforisch is de set van de Amerikaanse DJ Minx. Zij werd last-minute aan de line-up toegevoegd nadat Róisín Murphy er juist weer af werd gehaald. Waarom de Ierse zangeres niet meer mee mocht naar Amsterdam, is nooit écht vermeld, maar vermoedelijk komt het door de opvattingen over transpersonen en puberteitsremmers die zij eind augustus op Facebook deelde. Nou ja, terug naar DJ Minx dus, die een pionier is voor vrouwelijke dj's in haar thuisbasis Detroit en ook een groot voorbeeld is voor The Blessed Madonna. Tijdens het anderhalf uur dat Jennifer Witcher – zoals ze eigenlijk heet – draait, viert ze de schoonheid en kracht van vrouwelijkheid met sensuele, funky house én voguende, twerkende danseressen. Die energie krijgt DJ Minx ook terug van het publiek, want iedereen die in Area One te vinden is, eet met liefde uit haar handen.