Ray Fuego ken je wel, GRGY hebben we ook al eens uitgebreid aan je voorgesteld. Maar wie is KC, het muzikale mastermind van het Amsterdamse hiphop/kunst/fashion-collectief SMIB? Wat is de achtergrond van Kees Koenders? ‘Ik heb nooit echt kunnen rappen over mezelf’, vertelt KC in de SMIB-studio, een totaal verduisterd hok in de creatieve broedplaats De Kazerne in Reigersbos, hartje Amsterdam Zuid-Oost. ‘Niemand kent Kees. Dat is best wel gek, eigenlijk. Het was tijd voor een pici van mezelf erin.’
Dus bracht hij Cedric uit, zes liedjes in 12 minuten die heel anders zijn dan je van hem kent. Het zijn ingetogen, bijna verdoofde nummers waarin KC niet alleen als producer de regie houdt, maar ook fluisterzingt over eenzaamheid, late nachten en vroege ochtenden. ‘Waar haal jij de kracht? Waar slaap jij vannacht?’, vraagt hij zich af. Er klinken jazzy pianopartijen, zelfs jubelende gospel. Hij werkte met Cedric heel conceptmatig, vertelt hij, en veel liedjes waren niet eens zozeer autobiografisch, maar toen de lockdown inging, bleken zijn teksten profetisch.
Stel de boomlange Kees Koenders er een enkele vraag over, en hij houdt niet meer op met praten. ‘Ik ben niet opgegroeid met hiphop, maar met soul en Surinaamse muziek. Bij SMIB ging ik me helemaal verdiepen in de vraag: hoe leidt je een project audiowise? Hoe dacht Dr. Dre na over The Chronic? Hoe werkte Travis Scott aan ASTROWORLD en Rodeo? Wat was de gedachte achter My Beautiful Dark Twisted Fantasy van Kanye West? Ik kwam erachter dat Rick Rubin een van de gekste mensen op aarde is, ben gaan kijken wat hij heeft gedaan, hoe zijn jeugd eruit zag. Zo ben ik ook gaan nadenken: hoe kun je drie of vier producers aan het werk zetten met een concept dat je bedacht hebt? Wat moet je ze geven? Hoe moet je ze laten vóélen?’
Toen hij met Ray Fuego het album Zwart maakte, dacht KC voor het eerst: ‘What the fuck, we hebben echt iets geks gedaan. En we kregen er de 3voor12 Award voor. Daarna heb ik met Nnelgie gewerkt aan Balans. Het was een van mijn beste productietijden in life. Ik wist: Yung Nnelg is op het punt dat hij de beste muziek wil maken, en ik kon veel leren van dat proces. Dat heeft me laten inzien: ik heb heel veel ideeën, misschien moet ik die eens voor mijzelf gaan uitvoeren.’