Zijn de gloriedagen van de Vlaamse hiphop in zicht? De Belgisch-Limburgse rapper DIKKE heeft zichzelf op het artwork van zijn debuut-EP alvast gekroond tot de koning van een nieuwe scene. Tuurlijk, grote Brusselse sterren als Hamza en Damso pakken al jaren tientallen miljoenen streams, maar die rappen in het Frans. En Zwangere Guy pakt met zijn vurige boombap de grote concertzalen in, maar is een tandje alternatiever dan de sound van DIKKE.
DIKKE wil een mooi plekje veroveren in het Belgische hiphop-landschap. Vandaar die cover van debuut-EP 130 Kilo (verschenen op Top Notch), waarop de rapper poseert als de raplegende The Notorious B.I.G. 130 Kilo zit bomvol potentie. En daarop is niet alleen Biggie’s oldschool invloed te horen. Nee, DIKKE laat horen dat hij thuis is in allerlei stijlen: van oldschool (‘Zes in de Ochtend’) tot drill (‘Paranoia’).
Waar Mohamed Eddahbi Agounad alias DIKKE écht schijnt, is de pure rauwheid van zijn ijzersterke songteksten. Voor zijn 23 jaar is de rapper al behoorlijk wijs. Dat straalt hij ook uit op een ijskoude februaridag in de Top Notch studio’s, een dag na de opnames van zijn 101Barz-sessie. Die wijsheid kwam hem niet aanwaaien. Agounad kent namelijk ook het straatleven. Op trapnummer ‘Alone’ blikt DIKKE terug op zijn tijd op straat en het bijbehorende dealen: ‘Maar kon ik gisteren halen, had ik vandaag volle zakken, liep ik never alone.’ En op ‘Tabaka’, waarin hij in de videoclip met een Carlo Colucci kabeltrui aan zijn voorbeeld refereert, bekent hij hondseerlijk dat hij ook wel eens een fout maakt: ‘Ben opgegroeid tussen gebruikers, bro / Mama, ik ben niet perfect, je weet ik struikel ook’.