Op vakantie in eigen land. Als er iets is wat we het afgelopen jaar meer dan ooit deden, is het dat het wel. In Nederland kent genoeg vakantieplekken: Giethoorn, Volendam, Kinderdijk, Rennesse. Plekken waar we allemaal een ideaalbeeld van hebben waar we wel eens een ansichtkaart van hebben gezien. De Rotterdamse Niek Hilkmann is gefascineerd door dergelijke plekken. En het gaat hem dan niet eens zozeer om die plekken zelf, zo vertelt hij, ‘maar de transformatie die de plek doormaakt als je er een ansichtkaart van maakt. De kaart zelf is net vaag genoeg om bruikbaar te zijn als memento. Het heeft dus iets onnatuurlijks, vooral als het er altijd zomer op is. Ze verwijst naar iets dat al gebeurd is, maar wellicht ook nooit zo was; een soort collectieve herinnering. Wellicht is de onbereikbaarheid van die ideale toestand, dat geromantiseerde verleden, ook wel hetgene wat ik probeerde te overbruggen door zelf even ansichtkaartfotograaf te worden.’ Zulke ansichtkaart-foto's schoot Hilkmann dus ook voor de cover van zijn debuutalbum. Maar het zijn foto's van plekken die normaliter de kaart nooit halen. Plekken die anderen als lelijk zouden ervaren. De Afsluitdijk bijvoorbeeld, windmolens langs het strand, een toiletgebouw bij een aanlegplaats.
Iets 'lelijks' tot kunst verheffen: in de Rotterdamse underground waar Hilkmann deel van uitmaakt is dat een belangrijk thema. En Hilkmann zit al lang in die underground. Zo maakte hij muziek als Yoshimi!, maakte hij een voorstelling rond een groot bewegend panorama dat op festival De Parade te zien was, én schrijft hij een boek over Floppy Disks, waar hij eerder al een festival aan wijdde. Ook werkt hij al jaren samen met Lewsberg-brein Arie van Vliet. Die doet ook weer mee op dit album. ‘Arie en ik kennen elkaar al heel erg lang. Misschien al wel tien jaar. We zijn samen het avontuur in Rotterdamse ondergrondse aangegaan. Zo speelden we samen met Ricky de Sire, koning van de Nederlandstalige rock 'n roll.’ Excelsior bracht een compilatie van hem uit, en zo belandde ook Hilkmann bij het indielabel.
Vandaag verschijnt dus Teken aan de wand op Excelsior Recordings. Nederlandse pop zonder poespas, met een bepaalde rauwe ongekunsteldheid geïnspireerd door eind jaren zeventig nederpunk. Hilkmann en zijn kwartet (met ook ex-Rats on Rafts-drummer Joris Frowein) namen de plaat live op. Had hij thuis nog de neiging om zijn sound steeds complexer te maken – en laag na laag toe te voegen –, met de band werd het credo: een simpele gitaarsound en dito taalgebruik.