Het leven van een 3voor12-muziekjournalist op ADE is soms behoorlijk pittig. Je wilt een mooie dwarsdoorsnede van het festival geven. Dus ja, tuurlijk gaan we naar een geweldig intens undergroundfeest als Herrensauna, naar coole liveshows van Bruxas en De Ambassade, vanzelfsprekend ook naar Neerlands grootste techno-act Reinier Zonneveld, naar een nieuwe Zuidafrikaanse danceavond in Paradiso met superrelevante acts, en ook naar Secret Project.
Secret Project is waarschijnlijk de grootste nieuwkomer van ADE21, een evenement overgewaaid uit Los Angeles, dat zegt zich toe te wijden tot underground dance music en local street art. Uit het persbericht: het festival ‘slaagt er steeds weer in een innovatieve en esthetische omgeving te creëren voor haar bezoekers’. Klinkt 3voor12-fähig, toch?
Clown
Loop je binnen, stuit je bij de mainstage op EDM-house-clown Boris Brejcha. Nou, dan schrik je je wel een hoedje als serieuze muziekjournalist. Clown mag je letterlijk nemen, zijn signature is een (beetje een angstaanjagend) clownsmasker. Een Venetiaans carnavalsmasker, om precies te zijn. Vuist in de lucht pompend op wat hij zelf ‘hi-tech minimal’ noemt, bigroom Tomorrowland-muziek met af en toe een grootse trancey break, en de vlammenwerpers staan zijn halve set te blazen. Goeie kans dat techno-pionier Jeff Mills hier zo langs loopt (hij draait even later op de naastgelegen stage), wat zou hij dan denken van deze joker? Of Ben Klock? Zouden die zich zuchtend afvragen of zij HIER nou de basis voor hebben gelegd? Zich achter de oren krabben en peinzen waar het misging? Waar hun kunst in een kermis veranderde?
Wassen neus
Dan de daadwerkelijke kunst: een totale wassen neus natuurlijk. Hier staat een stel lichtgevende ringen die het goed doen op Instagram, verderop een tien meter hoog Xenos-beeld van een mannetje dat ballonnen vasthoudt (maar dan ondersteboven). Het stond in 2019 op Burning Man en heeft iets te maken met de manier waarop de mens de aarde vernietigt met z’n overmatige consumptiedrang, maar het komt niet helemaal lekker uit de verf naast de gigabubbelblaasmachine met een strobe erin. En door de vlammenwerpers, die in een lange rij hangen over de GEHELE lengte van het gigantische terrein. Over datzelfde gangpad schieten lasers. Megavet hoor, maar wat dit met streetart te maken heeft? Ook op dit vlak is Secret Project meer een kermis dan kunst, en een dikke middelvinger naar het naastgelegen hedendaags kunsthuis Het HEM, waar Kim Tuin (ooit Trouw) aan het roer staat.
Underground? Ammehoela. Dit is een commercieel megafestival ergens tussen DGTL en Loveland, misschien nog wel verder rechtsaf. EDM-gigant ALDA haalde het concept naar Nederland, want EDM is uit en techno is in. Andere techno-organisaties kijken ongetwijfeld met argusogen naar deze move: is dit een kwestie van ordinair landjepik?