Onze verslaggever had het effe zwaar op Secret Project, een Amerikaans giga-event dat smijt met marketingtermen als ‘underground dance music’ en ‘streetart’ en grote namen op vijf stages neerzet. Maar uiteindelijk blijkt dat technogigant Jeff Mills geen concessies hoeft te doen en Honey Dijon kunst en kermis stijlvol met elkaar weet te verbinden.

Het leven van een 3voor12-muziekjournalist op ADE is soms behoorlijk pittig. Je wilt een mooie dwarsdoorsnede van het festival geven. Dus ja, tuurlijk gaan we naar een geweldig intens undergroundfeest als Herrensauna, naar coole liveshows van Bruxas en De Ambassade, vanzelfsprekend ook naar Neerlands grootste techno-act Reinier Zonneveld, naar een nieuwe Zuidafrikaanse danceavond in Paradiso met superrelevante acts, en ook naar Secret Project.

Secret Project is waarschijnlijk de grootste nieuwkomer van ADE21, een evenement overgewaaid uit Los Angeles, dat zegt zich toe te wijden tot underground dance music en local street art. Uit het persbericht: het festival ‘slaagt er steeds weer in een innovatieve en esthetische omgeving te creëren voor haar bezoekers’. Klinkt 3voor12-fähig, toch?

Clown
Loop je binnen, stuit je bij de mainstage op EDM-house-clown Boris Brejcha. Nou, dan schrik je je wel een hoedje als serieuze muziekjournalist. Clown mag je letterlijk nemen, zijn signature is een (beetje een angstaanjagend) clownsmasker. Een Venetiaans carnavalsmasker, om precies te zijn. Vuist in de lucht pompend op wat hij zelf ‘hi-tech minimal’ noemt, bigroom Tomorrowland-muziek met af en toe een grootse trancey break, en de vlammenwerpers staan zijn halve set te blazen. Goeie kans dat techno-pionier Jeff Mills hier zo langs loopt (hij draait even later op de naastgelegen stage), wat zou hij dan denken van deze joker? Of Ben Klock? Zouden die zich zuchtend afvragen of zij HIER nou de basis voor hebben gelegd? Zich achter de oren krabben en peinzen waar het misging? Waar hun kunst in een kermis veranderde?

Wassen neus
Dan de daadwerkelijke kunst: een totale wassen neus natuurlijk. Hier staat een stel lichtgevende ringen die het goed doen op Instagram, verderop een tien meter hoog Xenos-beeld van een mannetje dat ballonnen vasthoudt (maar dan ondersteboven). Het stond in 2019 op Burning Man en heeft iets te maken met de manier waarop de mens de aarde vernietigt met z’n overmatige consumptiedrang, maar het komt niet helemaal lekker uit de verf naast de gigabubbelblaasmachine met een strobe erin. En door de vlammenwerpers, die in een lange rij hangen over de GEHELE lengte van het gigantische terrein. Over datzelfde gangpad schieten lasers. Megavet hoor, maar wat dit met streetart te maken heeft?  Ook op dit vlak is Secret Project meer een kermis dan kunst, en een dikke middelvinger naar het naastgelegen hedendaags kunsthuis Het HEM, waar Kim Tuin (ooit Trouw) aan het roer staat.

Underground? Ammehoela. Dit is een commercieel megafestival ergens tussen DGTL en Loveland, misschien nog wel verder rechtsaf. EDM-gigant ALDA haalde het concept naar Nederland, want EDM is uit en techno is in. Andere techno-organisaties kijken ongetwijfeld met argusogen naar deze move: is dit een kwestie van ordinair landjepik?

Secret Project

Zaterdag van 12.00-23.00 in Zaandam

Gezien: alle grote technoknallers

Het hoogtepunt: Honey Dijon draait de loods smaakvol gek.

De sfeer: mensen vanuit heel Europa komen voor deze killer-line-up.

De plaat: gewoon de onverwoestbare klassiekers 'The Bells' en 'You Make Me Feel (Mighty Real)', gedraaid op het goede moment.

(tekst gaat verder na de foto's)

Bellenblaas

Vlammenwerpers over het hele terrein

Kunst of kermis?

Boris Brejcha

Nog meer vlammenwerpers

Een zeldzame foto van drie techno-giganten

Oké, genoeg gezeurd. Probeer het cynisme van je af te schudden, het is te gemakkelijk om als muzieksnob zo’n festival af te fakkelen omdat een overenthousiaste marketingmedewerker er wat krachttermen tegenaan smijt en op het hoofdpodium een clown staat te draaien.

Op veel fronten is Secret Project, nieuwkomer op de Nederlandse festivalmarkt, echt een sterk festival. Allereerst dat terrein, het Hemkadeterrein in Zaandam, een monumentaal industrieterrein en vrij ideale festivalsite met een paar serieuze loodsen waar vroeger wapens werden geproduceerd. Ideaal voor de akoestiek van bonkende, grootse house en techno. En daar is de line-up ook naar.

Allereerst The Project, het hoofdpodium waar al om 14.30 knallers Âme en Trikk b2b staan te draaien tussen de vlammenwerpers, eerdergenoemde Boris Brejcha staat er ook, en ook CamelPhat, de hyperpopulaire act die in 2017 een GIGA-pophit scoorde met ‘Cola’ en een zeer slimme kruisbestuiving maakt van grootse, serieuze progressive house, dikke schmierende arpeggio’s, af en toe een Oosters motiefje en dan opeens dikke pophooks. Mega-effectief, niet zo leuk.

Imposant
Dan is er nog The Black Box, een nieuwerwetse stalen loods waar de hele dag grote techno-iconen staan. Vroeg op de middag Chris Liebing, daarna Jeff Mills en Berghain-titanen Ben Klock en Marcel Dettmann als afsluiter. Vooral de set van Mills is imposant. Aanvankelijk lijkt het erop dat het publiek niet zo zit te wachten op zijn lange, virtuoze 909-workouts, maar iedere minuut lijkt hij ze verder naar binnen te trekken. Zijn set is trippy, keihard en tegelijkertijd heel sophisticated (ook in vergelijking met de dj’s die voor en na hem draaien), en dat is nogal een verademing op Secret Project. Vooraan staat een groepje Italianen het zweet in de bilnaad te dansen. De gespierde, knappe gast vooraan heeft zijn wegdraaiende ogen verstopt achter zijn zonnebril en verliest zichzelf totaal in de muziek, de vrouw ernaast wappert hem wat frisse lucht toe met een Awakenings-waaiertje en ook Dettmann en Klock staan ademloos te kijken hoe Mills zijn onverwoestbare klassieker ‘The Bells’ (ooit nog uitverkozen tot meest iconische Awakenings-track) draait. Een plaat die, hoe vaak je hem ook hebt gehoord, elke keer weer genadeloos is. ‘Could you please take a picture of them?’, vraagt Dettmann’s manager in een heerlijk Duits accent na die set. Nou, meestal zeg ik nee als drie al wat oudere mannen op een festival vragen of ik ze op de foto wil zetten, maar in dit geval… En ja hoor, de drie mannen gaan braaf op een rijtje staan poseren in die technobunker. Veel te donker natuurlijk, maar toch cute. De manager weer: ‘Thank you so much, Jeff’s usually really shy so this photo is very special.’

Jeff Mills op Secret Project op Amsterdam Dance Event 2021

Chris Liebing op Secret Project op Amsterdam Dance Event 2021

Publiek in de technobunker

Marcel Dettmann, Ben Klock en Jeff Mills op Secret Project op Amsterdam Dance Event 2021

Drie mannen die samen op de foto wilden

Leftfield dj's die weten hoe ze de mainstream moeten inpakken

Inmiddels is het cynisme gesmolten als sneeuw voor de zon. Dan maar beter niet te lang blijven plakken bij The Workshop, de melodische champagne-house-stage met acts als Andhim, Mind Against en Ben Böhmer. De booth staat vol met opgedirkte dames die nippen van hun fluitjes, terwijl er zogenaamd diepzinnige (maar behoorlijk kitschy) melodieën worden opgedist. Het is wel een fascinerend geluid dat zo’n Ben Böhmer live heeft, daar niet van: verrassend zachtmoedig, vol troostende akkoorden die als een hoofdmassagespin over je schedel glijden (en je weet hoe goed dat voelt als je een likje of twee hebt gedaan).

Maar de coolste stage, dat is die ernaast: The Sanctuary. Het is qua samenstelling een beetje een allegaartje, maar hier staan wel de grote ‘underground’-namen, de dj’s die het steevast schoppen tot onze ADE-toplijstjes. Op een festival als dit zullen ze zelden hun allerbeste set draaien, maar ze weten precies hoe ze scherpe leftfield housemuziek moeten verpakken voor groot publiek. Neem Avalon Emerson, ze draaide in Paradiso twee dagen geleden veel avontuurlijker en durfde meer spanning in te bouwen, maar ook als ze meer bigroom platen meeneemt is het heerlijk om te zien hoe ze daar staat. Die ene spookachtige Springsteen-edit van Trentemøller die ze ook al in Paradiso liet horen, krijgt hier vanaf begin al een veel steviger kick mee. Maar ze gaat evengoed aan de haal met de zalige vocalen van Aaliyah, en mixt die met een percussieve plaat die het hele pakhuis op z’n kop zet. HAAi lijkt het aanvankelijk nog zwaar te hebben, maar krijgt uiteindelijk iedereen mee. De Instagram-model-types die eerder nog bij Andhim stonden, staan inmiddels ook bij Ben UFO te swingen. Kijk mij nou, schreeuwen ze met hun danspasjes. Hij kijkt er maar niet naar om, Ben UFO geeft een serieuze doch superswingende set.

Peuleschil
Afsluiter hier is de New Yorkse househeldin Honey Dijon, die ook al op DGTL draaide. Voor haar is zo’n pakhuis een peuleschil, ze draait modieus maar niet te highbrow: altijd staat het publiek voorop. Dus maakt ze haar knokige platen nog opzwepender door de hele tijd met de filterknop te spelen, door plagerig de bas weg te draaien en hem er weer dubbel zo hard in te gooien, door te smijten met a capella’s van Childish Gambino, van Cardi B, van grote discodiva’s en van Saint Germain. ‘Put your hands together’, klinkt het, en de zaal verandert in een zee van klappende handen. ‘You make me feel miiiighty real’, schreeuwt Sylvester in een van de grootste disco-krakers ooit gemaakt. Inkoppertje natuurlijk, maar Honey Dijon weet precies hoe ze een kunstige kermis moet neerzetten. En laat dat nou precies zijn wat Secret Project voor ogen lijkt te hebben.

Meer ADE21 in ons dossier.