‘Yo, ik ben eigenlijk een dubstep-dj, vinden jullie het ok als ik wat dubstep ga draaien?’ Een oorverdovend gejuich, voor zover een gejuich oorverdovend kan zijn wanneer het uit slechts tientallen kelen komt. De Britse Mala geeft zaterdagmiddag een brunchsetje in de Dekmantel-broeikas. Daarin laat hij heel goed horen vanuit welke genres hij alweer vijftien jaar geleden de dubstep-oerknal heeft vormgegeven met Digital Mystikz. Ja, natuurlijk vanuit de dub reggae die hij het eerste uur draait. Wanneer het croissantje achter de kiezen is en koffie verruild wordt voor bier, stapelt hij daar 2step en UK Garage op. Gigantische hits uit de hoogtijdagen van dubstep kruist hij met hedendaagse grime, en tering, wat heeft hij er zin in. Mala grabbelt hyper door zijn platentas, stuitert op en neer, laat zijn dreads door de lucht vliegen. En hij ziet de Greenhouse helemaal volstromen met mensen die klaar zijn voor een stevig potje ochtendgymnastiek. Zo’n gekkenhuis als in 2017 – toen sloot hij met Digital Mystikz af – wordt het niet, heel leuk is het wel. Achter een stel gigantische varens staat festivalbaas Thomas Martojo grijnzend toe te kijken, glaasje rode wijn in de ene hand en met een telefoon alles filmend in de ander.
En we zijn wakker! Kwam de vrijdag pas laat op gang, vandaag stromen alle hoeken en gaten van het Dekmantel-terrein vroeg vol. Zo ziet Paquita Gordon om 16 uur al een gigantische dansende menigte voor haar neus staan op het Selectors-podium. De Italiaanse is een graag geziene gast op Terraforma, waar ze redelijk caleidoscopische sets geeft. Vandaag blijft ze juist ontzettend honkvast, met Chicago deephouse uit eind jaren ’80, toen dat woord nog synoniem was voor bronstige, lome house met jazzy pianolijnen, verleidelijke soulzang en bossa nova-basritmes. Ze kent haar klassiekers: Larry Heard, Theo Parrish en obscuurder spul, met nieuwere tracks die er naadloos tussen passen. Aan haar gezichtsuitdrukking zie je telkens weer hoe verliefd ze is op haar eigen platen: dunne glimlach, ogen gesloten en een jointje tussen wijs- en middelvinger geknepen. ‘What a wonderful place’, laat ze een zangeres zachtjes neuriën wanneer de zon achter de wolken tevoorschijn kruipt. Inderdaad zeg. Soms schuurt ze gevaarlijk dicht tegen slappe cocktailhouse aan, maar ze blijft precies aan de goede kant van de lijn.