Song17: De tien meest opvallende samenwerkingen van het jaar Song17: De tien meest opvallende samenwerkingen van het jaar

Nog één week om op je tien favoriete liedjes van het jaar te stemmen

, Timo Pisart

Je hebt nog maar een week om op de Song van het Jaar 2017 te stemmen. In die enorme rits aan mooie muziek die er dit jaar is verschenen zijn er weer heel wat muzikanten die onverwacht de koppen bij elkaar staken. Hier een gast die uiteindelijk bepalend is voor de hele track, daar een producer die zijn onmiskenbare stempel op een plaat drukte of juist een maffe cameo in een video: dit zijn de meest opvallende samenwerkingen.

Charli XCX droomt over alle knappe jongens ter wereld

‘Sorry dat ik niet op je feestje kon komen’, zegt Charli XCX in haar superleuke liedje ‘Boys’. ‘Ik had het te druk met over jongens dromen.’ Om die boodschap kracht bij te zetten heeft ze zo’n beetje alle knappe jongens ter wereld opgetrommeld, niet voor de track maar voor de videoclip. Diplo speelt met puppies, Mac DeMarco likt zijn gitaar, Stormzy eet verlegen wat cornflakes, Joe Jonas scharrelt in zijn badjas rond, Mark Ronson haalt zijn slicke haar naar achteren met een kam… En dan zitten ook Ezra Koenig (Vampire Weekend), Portugal. The Man., Chromeo, Joey Bada$$, Kaytranada, Will.I.Am en Wiz Khalifa in de videoclip, naast nog véél meer bekende koppen. Belangrijke voetnoot bij de video, voor iedereen die zich zorgen maakt over het welzijn van de gebruikte mannen in de video: 'No boys were harmed in the making of this video 💕'

Jebroer hakt tussen hemel en hel dankzij Paul Elstak

Natuurlijk, rapper Jebroer koesterde al langer een voorliefde voor hardcore, maar Paul Elstak maakte pas echt een tweetal gabberbeats voor hem. Er was nogal een oproer rondom die eerste. Want tjongejonge, dat sommige kinderen ’Ik ben een kind van de duivel’ meezingen! Jebroer reageerde laconiek als altijd, door bij Studio Brussel op te treden met een kinderkoor (!) en daarna nog eens de track ‘Engeltje’ uit te brengen, waarin hij verzucht dat-ie een engeltje op zijn schouder mist en zichzelf ook maar afbeeldt als Jezus met zijn doornenkroon.

Kurt Vile en Courtney Barnett slacken samen

Alleen al qua naam is de combinatie tussen slackers Kurt en Courtney behoorlijk fantastisch, maar muzikaal vullen ze elkaar natuurlijk ook aan als pindakaas en hagelslag. Beiden maken ze stoïcijnse indierock met rammelende gitaren, Aussie-muzikante Courtney is op plaat iets feller en met spitsvondige teksten, de liedjes van Philly-zanger Kurt zijn veelal wat dromeriger en meer uitgesponnen. Eigenlijk voelde dat gezamenlijke album Lotta Sea Lice dus superlogisch. Grappig genoeg is prijssong ’Continental Breakfast’ dan ook nog een meta-liedje over die samenwerking en omgaan met writer’s block: ‘I cherish my intercontinental friendships, we talk it over continental breakfast in a hotel in East Bumble-wherever, somewhere on the sphere around here.'

Donnie eert zijn jeugdheld Raymond van Barneveld

Wat was voor de Amsterdamse rapper Donnie nou een droomfeature? ‘Raya, ik zie je! Je leerde me stunten!’ Het is best wel aandoenlijk met hoeveel enthousiasme Donnie een ode brengt aan Raymond van Barneveld en de dartkampioen zelf ook maar strikt voor adlibs en het inzingen van de hook. ‘Raymond is uniek’, zei Donnie erover, ‘hij maakte van niets iets met het pijltjes gooien, en hij is vijf keer wereldkampioen geworden. Noem buiten het schaatsen eens een andere Nederlander die dat heeft bereikt? Dacht ik ook! Hij heeft het darten naar Nederland gebracht, en is daarmee de Godfather te noemen.'

Calvin Harris vindt zichzelf opnieuw uit met Frank Ocean, Migos en een prijzig schilderij

Tuurlijk, als loeiplatte EDM-producer pakte Calvin Harris ook al de vocalen van Big Sean, Rihanna en Tinashe, maar hij vond zichzelf toch echt opnieuw uit met het album Funk Wav Bounces Vol.1. Nu-funk en disco in het verlengde van pak ‘m beet Daft Punk, smaakvol maar met grootse ambities. En wanneer Frank Ocean op ‘Slide’ springt, valt je mond spontaan open: dit voelt honderd procent als een Frank Ocean-liedje, en is meteen een van z’n grootste hits. Wat hij daar zingt op het omhoog gepitchte intro? Dat-ie zomaar z’n bankrekening zou omkeren om ‘that boy with a pipe’ te kopen: Garçon à la Pipe, een schilderij van Picasso dat in 2004 voor 104.2 miljoen dollar werd verkocht (toentertijd het allerhoogste bedrag dat ooit werd neergelegd voor een schilderij). En dan krijgt de meest succesvolle rapgroep van het moment ook nog twee verses op ‘Slide’.

Die ene van Daft Punk zit achter de knoppen bij Arcade Fire

Die piano! Die sierlijke strijkmelodie om mee te brullen! Die akoestische gitaar voor een extra push! Reflektor had ook al wat disco-elementen in zich, maar verdomme, ‘Everything Now’ van Arcade Fire klinkt zowaar als ABBA! Hate it or love it, maar wat een anthem. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met Thomas Bangalter, die ene van Daft Punk die achter de knoppen zat bij het maken van dit album, zo was overal te lezen, maar dat vindt Win Butler wat te kort door de bocht. James Murphy was toch ook niet degene die Reflektor zo dansbaar maakte? Hoe dan ook een iconische samenwerking.

Francis & the Lights schuifelt met Chance The Rapper, Kanye West en Bon Iver

Wat een coole en licht-knullige dans doen Chance the Rapper en Francis & the Lights samen in de video voor ‘May I Have This Dance’, waar Chance ook een hele mooie soulvolle verse op doet. Het is de opvolger van de ‘Friends’-video die ook al zo opmerkelijk was. Daarin is te zien hoe Kanye West verveeld/verlegen op de muziek rondschuifelt, en vervolgens hoe Francis en Bon Iver samen een nogal maf dansje doen.

J. Bernardt laat zich onder handen nemen door Henrik Schwarz

Terwijl mede-Balthazar-frontman Maarten Devoldere zich stortte op het Gainsbourgeske project Warhaus, besloot Jinte Deprez zijn synthesizers af te stoffen en J. Bernardt op te richten. Sowieso al behoorlijk dansbaar, maar wie nam zijn prijssong ‘Wicked Streets’ onder handen voor een remix? Het Duitse deephouse-zwaargewicht Henrik Schwarz, uit de Innervisions-kliek. Op papier geen hele logische combinatie, maar het werkt wonderwel.

Stefflon Don scoort een hit met French Montana 

De Rotterdams-Londense dancehall-artieste Stefflon Don kwam een beetje uit het niets, maar had vorig jaar opeens tracks met R&B-grootheid Jeremih en zette dit najaar een handtekening onder een contract bij Universal voor een miljoen pond (!). Dat zal alles te maken hebben met die ene hit die ze scoorde met de Amerikaans-Marrokaanse roerganger van Cocaïne City: French Montana sprong op ‘Hurtin’ Me’, en dat terwijl Montana zelf net een gigaaaaantische hit had met ‘Unforgettable’. En dan kwam ze dit weekend ook nog met een nieuwe track met grime-grootheid Skepta.

Queens of the Stone Age wordt bijgeknipt door Mark Ronson

Nog zo’n producer die een flinke stempel op een plaat drukt: Mr. 'Uptown Funk' Mark Ronson geeft Queens of the Stone Age een nieuwe schwüng, hij houdt de drums kurkdroog en laat de gitaren wat minder hardrocken, maar wat meer huppelen. Daardoor klinkt ‘The Way You Used To Do’ zowaar als de meest frisse Queens of the Stone Age-song in tijden, een bluesrockboogie met stevige knipogen naar ZZ Top. Oh, en om de orde in de studio te bewaren heeft Ronson een dronken Dave Grohl weggestuurd?!

Song van het Jaar 2017

Wat was dé Song van het Jaar 2017? Welk nummer luisterde jij eindeloos op repeat? Welk liedje was het mooist, het meest bijzonder of het moeilijkst te ontwijken? Stem nu op de song die jouw muzikale jaar heeft gemaakt. Stemmen doe je hier!

De top 100 en de winnaar worden bekendgemaakt op het Song van het Jaar festival, op 8 december in TivoliVredenburg. En dat is nog niet alles: er komt ook een hele lading toffe artiesten! Moss, Warhaus, Naaz, Sevn Alias en meer namen zijn al aangekondigd, en er komen er nog meer bij. Wil je erbij zijn? Dat kan! Kaarten kun je hier bestellen.

Tags

nu op 3voor12