Zeg het maar, wie heeft er nog een Tidal abonnement en heeft dus naar het album van JAY Z kunnen luisteren? Je zou dan deze door-het-stof-track gehoord hebben, een reactie op Beyonce’s Lemonade-album. Daar vertelde ze over al die keren dat haar man haar bedrogen had, en JAY Z toont zich hier schuldig. Dat doet hij met hulp van Hannah Williams & The Affirmations, een soulliedje uit de seventies over overspel vanuit het perspectief van een vrouw. Een klassieke soul-sample dus.
Beter goed geleend dan slecht verzonnen, dat is het adagium van producers die muziek van anderen als bouwstenen gebruiken in hun eigen tracks. En laten we wel wezen, ook dit jaar werden er weer heel wat liedjes beter van een slim gekozen sample. Dit zijn de tien meest opvallende uit de Song van het Jaar longlist.
JAY Z - 4:44
DJ Khaled - Wild Thoughts
Veel producers vinden het een sport een break of vocal te lenen van een plaat die niemand kent. Maar DJ Khaled heeft daar natuurlijk lak aan. Zijn grote hit 'Wild Thoughts' met Rihanna leent de hook van Santana’s ‘Maria Maria’, een gigahit uit 1999 die nog relatief vers en prominent in het geheugen ligt. Al zal het jonge publiek voor wie zo’n track toch het meest bedoeld is dat nummer vast niet kennen. Het was voor Santana - een Latijns-Amerikaanse gitaarheld uit de late sixties - destijds een glorieuze comeback.
Jax Jones - You Don’t Know Me
Zowel de meest verrassende als de meest prominente sample van het jaar: daar dook ineens Booka Shade’s ‘Body Language’ op, een klassieker uit het oeuvre van het Duitse deephouse duo. Ze zijn tegenwoordig ver weggezakt, maar destijds waren ze op de top van hun populariteit. Producer Jax Jones (niet de zangeres nee, de producer) maakte er een nogal corny maar toch onweerstaanbare poptune van die bijna 300 miljoen keer gestreamd werd op Spotify.
The xx - On Hold
Jamie xx houdt wel van een sampletje links of recht. Hij put daarbij graag uit de dansvloeren waar ie als dj vaak komt. Voor ‘Loud Places’ pakte hij een soul/disco plaat van Idris Muhammed, nu samplet hij een blue-eyed-soul klassieker van Hall & Oates uit 1981, ook zo een die je de afgelopen jaren regelmatig op Dekmantel langs hoorde komen. Wederom een slimme sample, die de track helemaal afmaakt.
Four Tet - Two Thousand And Seventeen
Kieran Hebden plaatste laatst een foto op zijn socials van de set-up waarmee hij zijn nieuwe Four Tet-album New Energy maakte. Gearfreaks zullen vast teleurgesteld zijn, want veel meer dan een laptop en een midi-controller was op die foto niet te zien. De beat van ‘Two Thousand And Seventeen’ leende hij van de Franse zanger Henri Salvador. Het is een klassiek geval van sampling zoals dat in de hiphop vaak gebeurt: het origineel begint met enkel drums, die daarmee dus voor het grijpen liggen.
Drake - Passion Fruit
Geen beat, geen zangeres, nee, Drake samplet in ‘Passionfruit’ een intermezzo van Moodymann uit een van zijn dj-sets. De Detroit legende legt zijn set daar even stil en spreekt het publiek toe met die mooie donkere stem van hem. Drake laat zijn eigen track heel rustig beginnen en hem dan door Moodymann stil leggen. Een heel opvallende keuze natuurlijk, zoals Drake die wel vaker maakt. Na een minuut begint het hele liedje gewoon helemaal opnieuw, en dan pas echt, want nu horen we Drake wel na twintig seconden zingen. In het origineel even scrollen naar 37 minuut nog wat.
Superorganism - Something for Your MIND
Een van de leukste nieuwe acts van het jaar heet Superorganism, een nogal bijzonder gezelschap omdat het bestaat uit een 17-jarige zangeres uit Amerika die begeleid wordt door een band uit Engeland. Maar over de vraag wie nu stiekem achter dat catchy liedje ging dat begin dit jaar ineens op internet verscheen gaat het nu niet. Wel over het sample achter deze tune: ‘The Realm’ van C’hantal, een spoken word plaat uit 1990 die transformeerde tot house-klassieker.
Charli XCX - Boys
Gamers opgelet: Charli XCX gaat in haar cheeky single ‘Boys’ aan de haal met misschien wel het allerbekendste geluidje uit de gamehistorie. Het is het bleepje dat Super Mario maakt als zijn hoofd een vraagteken ramt. Zit er een muntje in? Een paddestoel? Een sterretje? Oh, en er is nog een hit van dit jaar die uit de game sounds put: Lil Uzi Vert slikte een sound effect-collectie van Minecraft in voor zijn streaminghit ‘XO Tour Llif3’. Alles voor de kids!
Future - Mask Off
Nog een rapper met een sample, natuurlijk! Eentje met een topjaar bovendien, want Future stond twee weken achter elkaar op nummer 1 in Amerika met twee verschillende albums, een unicum. De gouden hook van ‘Mask Off’, die heeft Future (of beter: Metro Boomin’) geleend van een politiek geladen liedje uit 1976, ‘Prison Song’ van Tommy Butler ft Carlton Williams.
Arcade Fire - Everything Now
Liefhebbers van obscure Afrikaanse muziek uit de jaren zeventig veerden op toen begin dit jaar de nieuwe Arcade Fire uitkwam. Verdomd, daar is Francis Bebey, een Kameroenees die hele coole funky tunes maakte. Of nog concreter: je hoort het fluitje uit zijn ‘Coffee Cola Song’. Maar wat blijkt: het is eigenlijk helemaal geen sample die we hier horen, niet in technische zin. Arcade Fire vroeg namelijk de zoon van Francis Bebey het fluitje opnieuw in te spelen. De meest organische sample uit dit lijstje.
Song van het Jaar 2017
Wat was dé Song van het Jaar 2017? Welk nummer luisterde jij eindeloos op repeat? Welk liedje was het mooist, het meest bijzonder of het moeilijkst te ontwijken? Stem nu op de song die jouw muzikale jaar heeft gemaakt. Stemmen doe je hier!
De top 100 en de winnaar worden bekendgemaakt op het Song van het Jaar festival, op 8 december in TivoliVredenburg. En dat is nog niet alles: er komt ook een hele lading toffe artiesten! Moss, Warhaus, Naaz, Sevn Alias en meer namen zijn al aangekondigd, en er komen er nog meer bij. Wil je erbij zijn? Dat kan! Kaarten kun je hier bestellen.