Het lijkt op Vlieland meer regel dan uitzondering: toeschouwers óp het podium in plaats van ervoor. Natuurlijk liet Belle & Sebastian op zaterdagavond weer een handvol liefhebbers meedansen op 'The Boy With The Arab Strap'. Een verwacht hoogtepunt. Maar minstens zo vermakelijk was Donnie een paar uur eerder in De Bolder, waar hij geflankeerd door een dertigtal kinderen doodleuk over zijn Tuinslang zong.

Belle & Sebastian: niet legendarisch, wel ideale headliner

Ach wat aanstekelijk (nee echt!), hoe huis-dj St. Paul zijn favoriete Schotten aankondigt. Het is dan ook de gedroomde headliner van dit festival: de nostalgische tweepopliedjes van Belle & Sebastian, hier anderhalf uur lang live op het Sportveld van Into The Great Wide Open. Liedjes waar je ook op kunt dansen als je ze nooit eerder hoorde, maar die net wat harder binnenkomen wanneer je de teksten thuis al eens ontleedde, terwijl je ontdekte hoe ze verdacht veel raakvlakken met je eigen leven vertonen. Maar serieus: 'Another Sunny Day' gaat toch gewoon over dat ene meisje en mij, op de boot naar het volgende peninsula?

Stuart Murdoch is, hoewel direct goed bij stem, wel een tikkeltje verbaasd over al die kinderen vooraan bij het podium. "Are you lost?" schertst hij met ogenschijnlijk weinig ironie, om dan toch lachend 'Act of the Apostle' in te zetten. Een gevarieerde setlist volgt, al moeten de fans van het eerste uur tot aan de toegift wachten op de meeste klassiekers van If You're Feeling Sinister. Nee, het is niet de beste show die de band hier de laatste jaren gaf - van horen zeggen was het gisteren in Utrecht wat legendarischer, het geluid hier op het Sportveld lijkt alleen afgesteld voor wie midden voor het podium staat. Maar ook dan is Belle & Sebastian hier de ideale headliner. Ook vanavond vormt 'The Boy With The Arab Strap' weer het startsein om dansend de nacht in te gaan, ontstaat er een lieflijk soort euforie bij meezinger 'I Didn't See It Coming'. En welke band komt er nou moeiteloos weg met een dwarsfluit en twee melodica's, zoals in afsluiter 'Get Me Away From Here, I'm Dying'? Zelden zal St. Paul met een bredere grijns aan zijn dj-set zijn begonnen. En stiekem, als de band al lang in het hotel ligt, draait hij twee uur na de show nog eens 'The Party Line' voor het volle Sportveld. Aanstekelijk is het juiste woord.

Tekst loopt door onder foto...

Duinvoorstellingen, dwaalsafari's en een grote kindervriend

Terug naar enkele uren eerder. 'Another Sunny Day' kan - sorry alvast - ook gewoon op het prachtige weer van deze negende Into The Great Wide Open slaan. Andermaal stijgt de temperatuur deze zaterdag boven de voorspelde twintig graden, voor veel mensen een reden om het strand op te zoeken. 's Middags speelt een door Lucky Fonz III geregisseerd gezelschap daar in de duinen een liedcyclus over de strijd tussen privacy en maatschappij. Of je belandt in een dwaalsafari in het bos, geleid door een kunstenaar die om de tien meter stopt om een soort punky spoken word-nummer uit te voeren. 

Terug op het juiste pad blijken alle kinderen zich ondertussen te hebben verzameld in De Bolder, de enige indoor-venue van het festival. Donald 'Donnie' Scloszkie ziet al die kinderen lachend aan en trekt er maar meteen één op het podium. De gelukkige heet Max, en wat Max nog niet weet: hij gaat straks crowdsurfend naar de bar, aan de overkant van de zaal. De rapper met de duizend bijnamen en de mooie blonde lokken, opgepikt door het Magnetron-label van De Jeugd van Tegenwoordig, zorgt met zijn opzwepende synth-hiphop voor een meer dan welkome kick op deze zaterdag, die wat langzaam op gang lijkt te komen. Geestig wel hoe De Bolder zich langzaam splitst: van voor naar achteren in de zaal zie je de leeftijd toenemen. Bij afsluiter 'De Tuinslang' weet Donnie zich op het podium omgeven door een dertigtal kids, terwijl de ouders achterin de zaal zich afvragen of hij daar nou echt "schatje staat je plantje droog, mijn tuinslang sproeit een hoop" zingt. Wat een kindervriend.

Tekst loopt door onder foto...

Folky middag komt traag op gang

Zoals gezegd: dat was ook wel even nodig. Het middagprogramma trekt vandaag wat loom voorbij, ondanks een mooi optreden hier en daar. Quizvraagje tussendoor: welke act van dit weekend heeft een nummer over Vlieland op het repertoire? Nee, het is niet Spinvis, hoe vaak die ook over het strand zingt. Wel Kim Janssen, die hier vroeg in de middag zijn pastorale indiefolk aankleedt met een stevig orkest aan strijkers, blazers en toetsenisten. Bewuste nummer: 'Holmes' Bonfire, 1666', over de aanval van de Engelsen op een Nederlandse vloot. Mooi hoe dat nummer, uit 2012 alweer, inmiddels moeiteloos tussen zijn rijker gearrangeerde nieuwe werk past. 

Mooi is ook het optreden van Julie Byrne op het podium Bij De IJsbaan, enkele uren later. Bij haar geen teksten over Engelse vlootaanvallen: recente plaat Not Even Happiness staat in het teken van (ontsnappen aan) eenzaamheid. En in tegenstelling tot Kim Janssen doet Byrne het grotendeels alleen, zelf op gitaar en met slechts iemand op een soort reisformaat-Korg naast zich. Het leidt er mede toe dat de teksten meer dan prima zijn te volgen: "I've been called heartbreaker, for doing justice to my own," zingt ze ferm in 'Follow My Voice'. Prachtige stem, en zo mogelijk nog mooier gitaarspel: die zien we later dit jaar op Le Guess Who? graag terug in, bijvoorbeeld, de Janskerk. 

Het zijn helaas ook optredens waarbij een uur lang duurt. Daar helpt geen schorre Fresku tegen, die - te laat gemaakt gisteren? - het vooral moet hebben van zijn gasten. De doorgaans aanstekelijke psych-rock van Kikagaku Moyo meandert vandaag ook wat langer door dan op Best Kept Secret eerder dit jaar. De vaart komt er voorzichtig in bij de groovende, stevig op wereldmuziek gestoelde fusion van Khruangbin, een drietal uit Texas dat ook nog aangenaam flirt met psychedelica en surfmuziek. Gelukkig is er vervolgens Donnie, die met Belle & Sebastian de zaterdag een sterk einde geeft.