De Helling is op zoek naar een nieuwe directeur. Zittend directeur Ron van der Meer maakte al in februari intern bekend dat hij per 1 mei zou vertrekken. Maar toen in maart de gevolgen van de coronacrisis duidelijk werden, besloot hij langer aan te blijven. “Om de organisatie niet middenin een turbulente periode achter te laten.” Nu de rust enigszins is teruggekeerd, start het podium op de kop van Rotsoord alsnog de zoektocht naar een vervanger.

Van der Meer is sinds 2013 betrokken bij De Helling, dat toen nog de tweede zaal van Tivoli Oudegracht was. In eerste instantie was hij mede-verantwoordelijk voor de ontvlechting van beide zalen, later werd hij er de eerste directeur.

Het is een opmerkelijke periode voor een vertrek. Met initiatiefnemers Robin Groeneveld (o.a. De vrienden van Amstel LIVE!), Fred Willemsen (o.a. bedenker van de Top2000) en Dick van Zuijlen (o.a. Mojo) is Van der Meer echter al een jaar bezig met een nieuw concept, waarover hij nu nog niet veel wil vertellen. Wel laat hij los dat het met kunst te maken heeft en niet met popmuziek. Na lang zoeken hebben ze daarvoor een geschikte locatie gevonden met de voormalige World Port Experience ín de Rotterdamse Erasmusbrug, die al tien jaar leeg stond. Daarmee brak voor hem het moment aan om afscheid te nemen van De Helling.

"Ik vind eigenlijk dat directeuren van poppodia veel te lang blijven zitten."

In februari meldt Van der Meer zijn aanstaande vertrek aan het bestuur van De Helling. “Ik wilde heel graag nog een groot project doen, en dit was mijn kans. Ik zit er ook al 6,5 jaar. Ik vind eigenlijk dat directeuren van poppodia veel te lang blijven zitten. We praten veel over talentontwikkeling, maar dan moeten we nieuwe mensen ook een kans geven.” Kort daarna bereikt het coronavirus ook Nederland. Voor Van der Meer een reden om zijn vertrek uit te stellen, samen met het team de eerste maatregelen te treffen en het bestuur de tijd te geven om de zoektocht naar een nieuwe directeur op te starten.

Van der Meer kijkt terug op vijf zware maanden. Net als andere podia heeft De Helling afscheid moeten nemen van mensen. Medewerkers met een vaste aanstelling konden worden behouden, maar tijdelijke contracten zijn niet verlengd. “We hadden alles net klaargezet voor de de cultuurperiode 2021 - 2024. Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd in nieuwe mensen en in materiaal.” De knop moest echter om. “Met de mensen en de know how moeten we proberen hier doorheen te komen. Zodat ik straks tegen de nieuwe directeur kan zeggen dat er nog steeds een mooie organisatie en een goed team staat.” Juist in deze periode wordt de kwetsbaarheid van de live-industrie duidelijk. “Het is een business waarbij je op het lijntje moet lopen. Stichtingen mogen maximaal 15% eigen vermogen hebben. Dan krijg je geen vet op de botten, alle podia hebben hetzelfde probleem.” Vorige week werd bekend dat De Helling op financiële ondersteuning van het Rijk kan rekenen. “Daardoor hebben we de ruimte om het tot de volgende zomer uit te zingen.”

Vanaf half september gaat De Helling, dat tijdens de coronacrisis nog geen evenementen met bezoekers organiseerde, ook weer wat doen. “We willen zichtbaar blijven en gaan concerten organiseren voor vijftig man. Maar daar kun je geen zaal op runnen”, zegt Van der Meer er meteen bij. “We hebben 250 mensen nodig om quite te spelen. Iedereen snapt dat het dan geen vetpot is.” Desondanks is hij dankbaar dat ze dit mogen en kunnen doen, zeker ten opzichte van de clubs waar nog niks mag.

Van der Meer maakt zich ook zorgen over de ZZP’ers in de techniek en de horecagroep. Hij ziet dat mensen andere carrièrekeuzes maken (zie ook dit artikel van 3voor12 over mensen die hun baan in de muziekindustrie verloren, red.). “Op termijn kan dit leiden tot kwaliteitsverlies. We hebben een infrastructuur van hoog niveau maar ik kan me voorstellen dat mensen na deze crisis zeggen ‘Ik ga niet meer in deze sector aan de slag’.”

Van der Meer blijft tot 1 oktober bij De Helling. Dan start de inrichting van het pand in Rotterdam, dat op dit moment verbouwd wordt. Terugkijkend is hij trots op de gratis toegankelijke woensdagavonden met muziek, debat, film en spoken word die sinds de tweede helft van 2018 worden georganiseerd. Ook is De Helling in 2018 samen met restaurant LE:EN en andere ondernemers begonnen met festival HE:LEEN | Expeditie Rotsoord, waarvan de editie van dit jaar door de impact van de coronacrisis overigens niet doorgaat. Het belangrijkste succes voor hem is echter dat De Helling door de taaie eerste jaren op eigen benen is gekomen (zie het interview dat we eind 2018 hielden met Van der Meer en zijn team, red.). “Het was een moeilijke periode, maar het team is bij elkaar is gebleven.“

In de vacature die op de website staat geeft De Helling aan te zoeken naar een ambitieuze en verbindende directeur die van aanpakken weet en ervaring heeft in het leiden van een soortgelijke organisatie en een achtergrond in de evenementensector en/of horeca.” Naast een mensgerichte manier van leidinggeven dient de nieuwe directeur ook te beschikken over de benodigde basiskennis van horeca, techniek, muziek, productie, marketing en financiën. Ervaring hebt met educatie en buurtparticipatie is daarnaast een pré.

Geïnteresseerden kunnen tot maandag 10 augustus op de vacature reageren.

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Utrecht – hét online platform voor muziek uit de provincie Utrecht – is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, interviewers, social media-redacteuren en video-editors. Iedereen die vrijwillig een steentje met een journalistieke insteek bij wil dragen aan de Utrechtse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12utrecht.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina