Muziekliefhebber, –maker en –vrijwilliger Eelco Slierendrecht organiseert het Vintage-festival als seizoensopener in de Resistor. Hij nodigt een aantal van zijn favoriete artiesten uit: Sam van Tienhoven, Black Tarantula, Kirsten de Wolf, Heath en Zuster Zonnebloem. Leiden heeft duidelijk interesse, want het festival is uitverkocht. Eelco’s verjaardag biedt psychedelische muziek, poëzie en bellenblaas – hij heeft zijn speelsheid behouden.

Sam van Tienhoven

Boven is het stil

Wie de Resistor binnenkomt, hoort zang en een semi-akoestische gitaar vanaf de bovenverdieping, vooral zelfgeschreven wegdroommuziek. “Ik speel wat liedjes totdat het eten klaar is,” zegt Sam van Tienhoven bescheiden. Gewoonlijk is hij de bassist van Sunday at Eight en eerder van Phoenix Rivers. Sam keert vanavond echter terug naar zijn gitaristenroots, die hij ook laat horen in Antje Krook. Aan de bar op de begane grond klinkt het rumoer van de binnenkomende bezoekers, hier wordt bladstil en aandachtig geluisterd.

Het grotendeels Engelstalige repertoire is gevarieerd: bij het ene nummer buitelen de tonen kalm en sacksionesk over elkaar heen, bij het volgende krijgen we ‘Rosie’, een bluesier versie van club-entreebewijs ‘Angie’. Dan volgt er opeens een melancholisch nummer in het Nederlands over een femme fatale die vreemdgaat met “poëtische typen”, “…maar als ze me zo dadelijk weer lachend aankijkt, trap ik er graag weer in.“

(Rogier van Nierop)

Black Tarantula

Focus zonder kijken

Wierrookstokjes branden in de concertzaal. Vloeistofdia’s, vermoedelijk uit Eelco’s collectie, sieren de achtergrond. Door toeschouwers geproduceerde blaasbellen zweven over het met nederkraut gevulde podium. Nederkraut bestaat uit een grote dosis krautrock met snufjes surf- en psychedelische rock. Lange orgelpartijen staan centraal in het spel van Black Tarantula en doet daarmee denken aan ELO of Focus. Het ongereleasde ‘Warpspeed’ begint kalm, met een nadrukkelijke gitaar in een kale omlijsting, als in de opening van ‘Brothers in Arms’. De vierkwartsmaat wordt daarna opzwepender, met een hoofdrol voor de drums. Een van de volgende nummers heeft zowaar een kalme discobeat en een daarna is zo stuwend als drum ‘n’ bass. De “verjaardagsliedjes” van het tweede deel van de set duren elk minstens acht minuten en wijzen daarmee vooruit naar Heath. Het slotnummer is een hoogtepunt van hun laatste album, ‘I’ll Take It as a Yes’.

Drummer Gijs is erg goed en strak. In deze technisch sterke band zijn de organist en de drummer gefocust op hun instrumenten. Gitarist en frontman Ernesto kijkt niet naar het publiek, maar heeft daar wel zijn focus liggen. Tegen het einde sprint deze gitarist in het publiek en laat hen hossen. “Geniet nog even van de warmte!” wenst hij ons ironisch toe. Black Tarantula zou idealiter meer van dat soort momenten hebben en daarmee niet meer richting een vierde wand spelen, maar met het publiek.

(Rogier van Nierop)

Kirsten de Wolf

Eliotesk

“Ik ben wel eens vaker de enige dichter geweest bij Unplugged,” vertelt Kirsten de Wolf. Ze heeft daarmee vaker op dit podium in de Resistor gestaan. Zwartgekleed leest ze gedichten voor over “een mooie jonge vrouw” als speelbal van God en de Duivel, en Schengen v. Dublin, over een heel ander onderwerp: Europese reisvrijheid gecontrasteerd met die van statushouders. Het beeld van Mars komt steeds terug: “…like starfish that wash into the planet’s skin.” Schengen v. Dublin schakelt steeds moeiteloos tussen Nederland en Engels. Net als The Waste Land bestaat het uit meerdere delen. Gelukkig is dit een stuk beter te volgen, ondanks het gebruik van een moeilijk begrip als homeostase. Het publiek, waaronder de twee slotbands, luistert oplettend.

(Rogier van Nierop)

Heath

Knallen op beperkt oppervlak

Na het optreden van Kirsten de Wolf moet iedereen de zaal uit, zodat de volgende act zich kan voorbereiden. Bij terugkomst van het publiek zijn er verse wierookstokjes aangestoken voor de psychedelische rockers van Heath uit Den Haag. Het openingsnummer ‘Isaak’s Marble’ brengt het optreden meteen aan het rollen. Het samenspel klinkt strak en solide zoals we van deze mannen gewend zijn, doorspekt met vele gitaar- en mondharmonica-improvisaties. Moeiteloos worden maatsoorten afgewisseld: drie-, vier- of vijfkwartsmaten, variërend van dromerige vibes tot uptempo dansnummers, het klinkt allemaal even soepel. Dat komt deels op het conto van drummer Dars Hellemond: met beestachtige snelheid en kracht bespeelt hij zijn drumkit, uitstekend lockend met de soepele grooves van bassist Steve Lolicato. De vijfkoppige band past met al hun versterkers, pedalboards en instrumenten maar net op het – blijkt dan ineens – relatief kleine podium van de Resistor. En hoewel de band een uitstekend optreden neerzet, lijkt de beperkte bewegingsvrijheid toch enige invloed te hebben op de energie van hun performance.

De lol van het samen muziek maken zien we vooral aan gitaristen Isak en Jordy. Om de beurt mogen ze hun muzikaliteit en inventiviteit demonstreren tijdens soms vingervlugge gitaarsolo’s. Halverwege het optreden kondigt zanger Mees Vullings een nieuw nummer aan. Het begint met opzwepende roffels en Mees introduceert hierbij een voor Heath nieuw instrument: de theremin. In het geheel van klanken is dat geluid echter vrij subtiel, dus dat is even goed opletten voor de toehoorders. Niettemin een mooie toevoeging.

De sfeer zit er goed in en met permissie van Eelco mag Heath nog ietsje langer doorspelen dan gepland, tot groot genoegen van het enthousiast dansende publiek. Als de show er dan toch echt op zit, springt Dars achter zijn drumstel vandaan en zingt de zaal onder zijn leiding ‘Happy Birthday’ voor Eelco. Dat mocht natuurlijk niet ontbreken op Vintage!

(Cisly Burcksen)

Zuster Zonnebloem

Vervulde wens op afscheid

De afsluiter van deze feestelijke avond heeft helaas ook een verdrietig randje. Voor Zuster Zonnebloem is vanavond namelijk het laatste optreden met drummer Lars Douma. Met een mooie toespraak bedankt hij aan het eind fans en band; groepsknuffels volgen.

Dit afscheid mag de pret niet drukken, en het psychedelisch rockende vijftal zet dan ook een prima optreden neer. In hun geluid horen we invloeden van seventiesbands als Jefferson Airplane en Deep Purple. Zangeres Hanne Brunekreeft lijkt zich op het podium als een vis in het water te voelen. Met open blik kijkt ze het publiek in; ze springt, danst en speelt met de bellenblaasbellen die boven het podium dwarrelen.

Uiteraard speelt Zuster Zonnebloem een aantal songs van het vorig jaar verschenen album ‘Show don’t tell’. Indirect hebben we dit festival aan de voorbereidingen voor die plaat te danken, want de crowdfundingsactie voor de opnames bracht Eelco op het idee om iets muzikaals te organiseren voor zijn verjaardag, zo vertelde hij ons in dit interview in de aanloop naar Vintage. Tijdens ‘Orange Sky’ neemt drummer Lars de lead vocals voor zijn rekening en in het daarop volgende ‘By Love’s Design’ worden we getrakteerd op solo’s van toetsen, bas en drums. Ook gitarist Rick van Loon mag uitgebreid shinen en zijn soleerkunsten laten horen. Verrassend is het nog niet uitgebrachte ‘Child of Sun’: wat begint als een ingetogen en dromerig (slaap?)liedje zwelt gaandeweg aan tot een steviger nummer met een stuwende, meeslepende groove. Wanneer Hanne tijdens ‘Folklore’ door twee fans de zaal wordt rondgedragen als een echte crowdsurfer en daarmee een geheime wens laat uitkomen, is de avond compleet. Eelco glundert; het was een mooi feestje

(Cisly Burcksen)

Eelco glundert; het was een mooi feestje