Tussen het loof vinden we iets veelbelovends: Bunch of Bastards, een band voor eenieder wiens ouders niet getrouwd waren tijdens de geboorte. Zeven vrolijke lieden, die onder het motto ‘drink, holler, dance’ folkpunk in de stijl van Flogging Molly and Dropkick Murphys je oor in slingeren. Naast eigen repertoire krijgen we ook beroemde hits zoals ‘Drunken Lullabies’ en ‘Devil’s Dance Floor’ uit die hoek te horen. De bierflesjes verspreid over het podium worden leeg gelurkt gedurende een set vol kluchtige liederen. Het hard gelag dat de hoofdpersonen te verduren krijgen leidt of tot hard gelach of tot een drankgelag.
Bij de cover ‘Rose Tattoo’ blijkt tussen de stampij door ook daadwerkelijk een dame met zo’n stukje inktkunst in het publiek te zitten, alhoewel de band aan het begin van het optreden de interactie vooral op elkaar focust. Het werkt: de oprechte energie van muzikanten die zelf wel een feestje kunnen bouwen ongeacht de reactie van de toeschouwers straalt af op de concertgangers, die dolgraag meedoen. Zelfs bitterzoete thema’s als de dood worden omgezet naar een les in het beste maken van de tijd die je hebt tijdens ‘Departure Time’, en om te zorgen dat we die leeftijd in ieder geval gezond halen doen we collectief squats als dansmove tijdens het moderne Russische sprookje ‘Katusha Kalashnikova’.
De zweetdoek moet er even overheen, maar dan volgt er een fraai staaltje chantage: als de toeschouwers niet voorzingen, wordt het volgende nummer niet ingezet. Gelukkig is men niet te beroerd (of te nuchter) om braaf instructies te volgen, en wat volgt is een razend opeenvolging van tracks waarin pogoën, rondedansjes arm in arm en gewoon ongegeneerd meebrullen allemaal zijn toegestaan. Ondanks herhaaldelijke smeekbedes is er geen tijd voor een toegift. Typische bastards.