In de Nobel was op zaterdagmiddag en -avond 27 januari iets nieuws: een Leids indiefestival. Een derde van de twaalf acts heeft banden met de regio: Keenan Mundane, Panda Noir, Melle en CHARLOT. We horen onder andere veel singer-songwriter en punk, maar ook hiphop.

Panda Noir

Boeiend broeierig

Één van de leukere aspecten van het festival is zien hoe Leidse acts in de lift zitten sinds eerdere optredens. Zo ook Panda Noir (disclaimer: zangeres Esmé is een vaste presentator op onze Clubavonden), die de taak krijgt te openen in het Scheltema op een ietwat vreemd middaguur. Publiek is gelukkig meer dan waar de band zelf bang voor was, en een set die van duister naar licht loopt, gaat van start. In het begin is de zangeres de voornaamste steunpilaar voordat de rest van de muzikanten ook wat meer podiumpresencé uitstralen, en haar energie qua bereik van stem, beweging en anekdotes haalt de toeschouwers als een hengel naar voren.

Het optreden valt ook op de verjaardag van de eerste EP van de band, en een gelukkige gast die ook net jarig is ontvangt een tasje van de act. Een perfect tijdstip om een nummer in te starten over een verlangen naar een eeuwigdurende jeugd (binnenkort als single verkrijgbaar), en het moment waarop de synths van noir naar nostalgisch verschuiven. Het onlangs uitgebrachte 'OK?' voelt als een prelude op lentekriebels, en iedereen wordt uitgedaagd Esmé's moeder eruit te dansen. Als aanmoediging volgt twee lekker denderende tracks als finale, waarin de drummer de cowbell laat galmen alsof het Saturday Night Live is. Cool!

Bas Kleijweg

Keenan Mundane

Overtuigende opening

Poprondesucces Keenan Mundane opent met zijn energieke beats vandaag de kleine Nobelzaal in zijn thuisstad. Als Wesley Fransen is hij gitarist van TAPE TOY, maar is daarnaast al vier jaar actief als hiphopartiest Keenan. Hij start met de pompende beat van het Eminemachtige ‘Worm Jerry’. Jammer genoeg staat de beat zo hard dat zijn sterke teksten vanavond moeilijk tot hun recht komen. Keenan spit zijn lyrics met overtuiging, maar op een podium vol backline van anderen kan hij niet zo energiek bewegen als hij kan. Zelf gebruikt hij alleen een sampler.

Bij Keenan vind je The Prodigy-invloeden van met zang over een lo-fi beat, gebruik van onbestemde geluiden en een alarm in de mix, plus live rocky gitaarspel op het podium. In zijn set zit nieuw materiaal: er is een nummer dat hij eergisteren heeft gemaakt en een ander dat bijna uitkomt.

Keenan Mundane geeft de energie om de kleine zaal op te warmen, maar op het eindfeest van de Popronde was hij nog beter. Daar liet hij wat hij kan in de wisselwerking met een al opgewarmd publiek en een groter podiumoppervlak. Op 25 maart toont hij zijn grote talent in de Wibar.

Rogier van Nierop

Meltheads

De kaars brandt aan twee kanten

Meltheads danken hun naam aan wat er gebeurt met het brein van de gemiddelde gebruiker van chemische genotsmiddelen, en valt het best te beschrijven als veel upper, weinig downer. De drummer warmt alvast zijn drumstel op voor de overige heren van het goede leven het podium van de grote zaal bestormen. De zanger klinkt qua accent meer Brits dan Belgisch, danst stijf en schokkend en zoeft het podium rond met een tomeloze levenslust. Toeschouwers proberen de beweging tevergeefs na te doen, maar hij valt niet bij te houden.

Postpunk betekent vlugge liedjes die foetsie zijn voordat je het doorhebt, en in typische garagestijl krijgen we ook een try-out van het nummer 'Melvin', dat ook in zijn ongepolijste vorm aardig in het oor ligt. Een microfoonsnoer wordt een boa, de bandleider een ander soort boa: een buitengewoon ontsporingsambtenaar. Hij springt ook nog even op de bar terwijl de barpersoon stoïcijns door blijft tappen. Krijsende intermezzo's, tempo's die van plezant naar para schieten en een algehele performance waardoor je eindelijk de mensen die zeggen dat muziek hun drug is beter begrijpt. 

Bas Kleijweg

Job & Fred Band

Makkelijker gezegd dan gedaan

Het is makkelijk om te zeggen dat jouw broertje ook zou kunnen doen wat de Job & Fred Band doet. Laat maar zien dan, broertje. Laat maar zien dat jij inderdaad ongecompliceerde nummers kan maken met een basis van vaak drie akkoorden, zoals het openingsnummer waarbij de band geïntroduceerd wordt als ware het een sitcom uit de jaren ’80. Dat je net als Job de Jong op meerdere instrumenten kan spelen en menig solo uit je mouw kan schudden, of dat je een muzikaal blok, niet omver te werpen, weet te smelten tussen basgitaar en drums. Dat je heel goed kan verbergen dat je best wel een beetje kan zingen, zoals Freddy Tratlehner (Vieze Freddy, alsof je dat niet wist), dat je zinnen kan schrijven als "Glas in m'n voet, want m'n muiltjes zijn gebroken", teksten die zowel bij een beat van Bas Bron als bij een punkrifje passen. Teksten nota bene die eenvoudig en immer ironisch klinken, maar toch onderwerpen bespreken die raken aan een groter existentieel vraagstuk. En laat maar zien dat die muziek, boven alle kunde en onkunde, vooral bestaat omdat we het naar onze zin willen hebben. Fred zong het al: "Jij bent geen 'Shamaan'."

Yavne van der Raaf

Melle

Terugblik op oneindig

Melle weet als geen ander over zijn wortels te zingen, en Leiden is de bakermat van vele van zijn nostalgische nummers. De set bestaat grotendeels uit tracks van zijn album 'Old Summers', flucturerend tussen beschouwend en smachtend, en Melle laat de band ook af en toe pauzeren voor een solo-liedje. Na een bescheiden startschot gaat de zanger over op 'On The Run', een sierlijke meestamper, gevolgd door de heerlijke hook van 'A Fool'. 'Life Is Too Easy On Me' krijgt een belangrijk boodschap over dankbaarheid als inleiding, en dankbaar mogen we zeker zijn met het tot in de puntjes geoefende spel. 

Melle vertelt met zelfspot dat hij naar elk optreden een wagonlading instrumenten meezeult, en gaafste van de aaf is zijn hoekige cigar box guitar (die vroeger ook echt uit sigarendozen werden vervaardigd). 'Deja Vu' krijgt zelfs een plechtig piano twist en grappig is dat op het album de zangeres van CHARLOT ook meedoet. Maar het is meer dan melancholie, en de set bevat genoeg terugblikken met een kick. Melle laat zijn stem stijgen en dalen van zalvend tot zwoel, en eindigt het optreden zelfs met wat onversterkte zang. Het klinkt nog steeds even krachtig en kraakhelder. 

Bas Kleijweg

Wodan Boys

Podiumtijgers

De Haagse band Wodan Boys is vernoemd naar de dekmantel-sportclub uit een Koot en Bie-sketch. Hun gigantische banner bedekt bijna de hele achterwand van de grote zaal. We zien geel met roze letters en hun logo - een tijger in witte lijnen.

Op de plaat klinkt hun rock vaak Britpop-achtig, Blur meets QOTSA, maar op het podium blijken ze een stuk rauwer. Emotie blijkt bij hen belangrijker dan subtiliteit of techniek, en dat overbrengen kunnen deze mannen zeldzaam goed. Ze voelen zich duidelijk goed op het podium en lopen uitbundig en ongekooid rond. De hele frontlinie zoekt vaak contact met het publiek, zorgt dat er in de zaal gebeurt wat zij willen en durft de publieksstem te weerstaan als ze even een momentje rust nodig hebben (Zanger/gitarist Tommy imiteert een dreinend kind: “Menéééér, wilt u spelen?”). De andere zanger/gitarist, Mikkie B, maakt zelfs een voorwaartse salto op het podium. Door alles te geven, verliest hij aan het einde van het concert bijna zijn stem.

Door het, in hun woorden, “omkopen” van het publiek met bandsjaals, zorgen ze voor pits tot aan de lichttechnicus en een aanzuigende draaikolkpit.

Rogier van Nierop

Tusky

Laten we het alle 18 keren heel?

Het podium is bijna te klein voor Tusky, dat meteen vanaf binnenkomst op het podium van Scheltema zijn tanden erin zet. De frontlinie wordt bemand met zijn vieren - gitaren, bas en zang, allemaal in eigen tempo springend en bewegend - met erachter de onuitputtelijke drummer die alleen maar critical hits aan zijn drumkit geeft.

Zanger Vladimir heeft last van zijn stembanden, maar kan gelukkig de microfoon vaak genoeg aan de standaard overdragen aan de fan vooraan die alle teksten kent. De hel breekt maar traag los, ring voor ring, maar wanneer de reuring eenmaal goed ontstaat, dijt die uit als een golf in stilstaand water. In de felle lampen zien we steeds meer stof dwarrelen, alsof het dak er straks letterlijk af gaat. Vladimir hangt ook nog wel een paar keer aan de draagbalk van Scheltema door de gehele set heen - achttien nummers in één uur, dus, snelle rekensom, gemiddeld 2 minuut 20 per nummer. Genoeg tijd voor moshpits, walls of death, crowdsurfen en een kleine hap naar adem. We hopen dat Scheltema een goede verzekering op het pand heeft. En Tusky, als we jullie een tip mogen geven: fiks even een goede aansprakelijkheidsverzekering. Bedank ons later.

Yavne van der Raaf

CHARLOT

Na uitgebreid kanen bij een voedselstand, met melig benoemde gerechten op het menu, gaan we weer door naar CHARLOT. Ideaal om uit te buiken, want ze zet een beeldende set neer, waarbij de synths haast synesthesie opwekken. 'Cosmic Connections' lanceert met dikbelegde laagjes stem en synth de verbeelding de ruimte in, en de etherische geluiden en hypnotische lichtshow dragen daar ook hun steentje aan bij. Spijtig genoeg is er soms wat rumoer uit het publiek juist tijdens de zachtere nummers, zelfs als de zangeres zelf één van de synths overneemt voor een breekbare ballad. 

De dame haalt haar inspiratie en verhalen uit allerlei andere kunstvormen, maar wel met een eigen twist en geen benodigde voorkennis vanuit de luisteraar. Beste uit de reeks is het indringende 'Caged Birds', gebaseerd op het werk van Maya Angelou, met zangpartijen die als sprongen naar vrijheid door het instrumentarium heenbreken. Een ander hoogtepunt is de afsluiter vol bezwerende samenzang en met een breakdown die zo op een EDM-festival zou passen. 

Bas Kleijweg

Banji

Jeugdige dromen in een arcade

Meng Britse indiepop met funk, gooi er wat eigenzinnige samples bij, een compleet arsenaal van toeters en bellen bij de drummer, en je krijgt Banji. Live klinken ze alsof Prince de producer is van the Kooks, of soms Bas Bron die van the 1975 - stilstaan is in ieder geval onmogelijk. Deze zaterdagavond is het podium van Nobels grote zaal, naast instrumenten, bezaaid met de bandnaam in grote 3D-letters die qua font zo uit het Powerpuff Girls-intro konden komen. Een sterk symbool: Banji behelst dezelfde combinatie van jeugdigheid met retro, waarbij je bij elk nummer uit een andere arcade-game lijkt te moeten ontsnappen. De muziek klinkt in eerste instantie alleen maar vrolijk en uitgelaten, maar contrasteert constant met liedteksten die gelardeerd zijn met emoties zoals twijfel. Hun nieuwe nummer 'Howling' gaat over hoe lang je aan het bewerkstelligen van je dromen kan werken, voordat er eindelijk iets gebeurt. Kan iemand in de arm van Banji knijpen; hebben ze écht de hele Nobel aan het dansen gekregen? Geen zorgen, dit was geen droom.

Yavne van der Raaf

Ploegendienst

Primaire woede

De punk van Ploegendienst lijkt wel wat op Orgaanklap: spuitende energie gecombineerd met Nederlandstalige teksten over het alledaagse: peperdure regenjassen (‘Gore-Tex’), narcisme (‘IK’) of eten (‘Baba Ganoush’). “Dat wordt heftig,” waarschuwden kenners van tevoren, en hun optredens zijn inderdaad een belevenis. Elk nummer is een korte maar hevige hardcore-explosie van energie. De boos geschreeuwde teksten zijn, net als op de plaat, moeilijk te verstaan. Het publiek zit er meteen in: het hele midden van de zaal is en blijft vanaf het begin een pit, vanaf het podium tot halverwege de achterkant.

Drummer Bram Swarte speelt met een wit Adidas-voetbalshirt aan. Zanger Ray Fuego heeft zelfs alleen een sportbroekje aan, waardoor je ziet dat zijn borst volgetatoeëerd is als bij een zeeman. Hij zit helemaal in zijn woede: “Kan die kankermonitor wat zachter, man?” Toch is hij niet alleen een ruwe bolster: Ray draagt ‘Maneschijn’ op aan zijn overleden moeder en adviseert: “Geef je ouders respect en zeg dat je van ze houdt.” Het publiek reageert met luid applaus, maar ik hou het even voor me want ze kennen hem niet zo.

Rogier van Nierop

45ACIDBABIES

Bijtende band

45ACIDBABIES brengt bizarre samples en aankleding met zich mee, en daardoor verloopt de soundcheck ook extra fijnzinnig. Maar zelf als er tóch een instrument de geest geeft gaat de show gewoon door. De zangeres zindert, vol bijdehante banter en dromerige danspassen. De overige bandleden hebben er ook zin in, met een verse drummer die qua energie niet onderdoet voor de rest van de act. Met een wirwar van wendingen en ondersteunende geluidsfragmenten die variëren van koddig tot chippy etaleteert de band een catalogus aan muzikale invloeden.

Toch is het geen uitsloverij, maar juist één van de meest dansbare optredens van de avond. Een aantal fans zijn speciaal voor de band naar het festival gekomen, en na vanavond zullen er wel meer nieuwe bekeerlingen zijn. Het zwaartepunt ligt in de tweede helft van de set, met intense en aanstekelijke tracks waarvan het melkzuur je in de benen gaat zitten. 45ACIDBABIES is als umami: een smaakgebied waarvan je het bestaan niet wist, maar waarbij je na kennismaking veel meer van wil proeven. 

Bas Kleijweg

Personal Trainer

Totaalband

De zevenmansband Personal Trainer begint na vanavond aan een nieuwe Europese tour en stond op festivals als Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret, en Into the Great Wide Open. Vanavond zijn ze de festivalslotact in de grote zaal.

De charismatische frontman en zanger Willem Smit doet de meeste publieksinteracties: hij danst over het podium met zijn bovenarmen dicht bij zijn lichaam, schenkt zijn bier in bekers van dorstige fans en zet een Elmomuts uit het publiek even op zijn hoofd. Behalve gitarist Franti Marešová zoeken ze eigenlijk allemaal contact met het publiek, en ook onderling lijkt de chemie tussen de bandleden goed. Vanavond is er met Mart een nieuwe gitarist en saxofonist; ex-gitarist Leon is nu de drummer. Net als bij bijvoorbeeld Son Mieux vinden er ook tijdens de show steeds instrumentwissels plaats: zo speelt percussionist Kilian ook vooraan gitaar, terwijl Willem Smit verdienstelijk diens percussie overneemt.

Hun set is uitgebalanceerd: harde nummers met gilzang worden gevolgd door ballads. Natuurlijk spelen ze hun hits ‘The Lazer’ en het Cake-achtige ‘Rug Busters’, met ook plek voor een medley waarin ‘Iedereen is van de wereld’ verwerkt is. Energie, originaliteit, charisma, techniek: Personal Trainer heeft alles.

Rogier van Nierop