Aankomend weekend is het zover: vrijdag 13 en zaterdag 14 oktober wordt de Wibar spectaculair omgetoverd tot een festivalterrein. Dan vindt de eerste editie plaats van Wibar Digitaal, een evenement waarbij elektronische muziek gecombineerd wordt met beeldende kunst en wetenschap. 3voor12 Leiden sprak Kavian Mirzaei (r) en Tom O'Riordan (l), twee van de organisatoren van het festival.

De Wibar is leeg en licht, de bar en keuken onbemand. Vanaf de bovenste verdieping klinkt soepele jazz, gedraaid in de live-uitzending van online radiostation Maxi Radio, maar de decibelmeter blijft lafjes hangen onder de 50. Een schril contrast met elk weekend in de Leidse club, wanneer je hier tussen mensenmassa's, onaardse beats en stroboscopen je weg uit het alledaagse leven kan verliezen. Ook aankomend weekend zal de Wibar die functie vervullen: in een unieke transformatie naar muziek- en kunstfestival.

Wat staat ons dit weekend allemaal te wachten in de Wibar?
Kavian: "We hebben een aantal verschillende dingen, zoals live performances die voornamelijk elektronisch zijn, dj-sets, installatiekunst, lichtkunst en interactieve dingen waar je ook aan mee kan doen als publiek."

In totaal is het werk van ruim dertig artiesten te bewonderen dit weekend, waarvan zeven beeldend kunstenaars. Waar komt die kunstzinnige invalshoek vandaan?
Kavian: "Samen met Myra-Ida van der Veen en Bent van den Berg hebben we dit concept opgezet, zij zijn twee kunstenaars die altijd al nauw betrokken zijn geweest bij de Wibar. Ze hebben ook een heel eigen kijk hierop."
Tom: "Eigenlijk zijn wij muziekprogrammeurs. Myra-Ida en Bent hebben al met veel kunstenaars samengewerkt, waardoor ze direct met heel veel vette ideeën kwamen die heel goed bij dit concept passen."
Kavian: "Je hebt wel meer van dit soort festivals, in Berlijn, Amsterdam, in Den Haag ook veel. In Leiden is tot nu toe nog nooit zoiets geweest. We willen juist het snijvlak tussen muziek, kunst en wetenschap opzoeken en daarmee laten zien dat kunst niet iets stoffigs hoeft te zijn. Leiden is meer dan alleen Rembrandt en de Lakenhal, we willen vooruitstrevender zijn."

"Leiden is meer dan alleen Rembrandt en de Lakenhal."

Ook de zeecontainers, die normaal als backstage fungeren, worden opengesteld voor het publiek van Wibar Digitaal

En daarvoor transformeren jullie het hele pand van de Wibar tot festivallocatie.
Kavian: "Normaal gesproken heb je hier alleen de grote zaal, maar alle hoeken van het pand worden dit weekend juist benut om kleine wereldjes te maken. Drie van de containers die de backstage vormen, gaan we leeghalen. Het worden een soort coconnetjes met kunstwerken waar je helemaal in op kan gaan. Je kan er dan bijvoorbeeld gaan zitten, tussen allemaal soundscapes en lichten, als een mini-wereld om je heen waar je in opgezogen wordt."
Tom: "Boven hebben we ook een zaal, met een stage waar je kan zitten. Daar zijn meer de echte luisterconcerten. Je kan natuurlijk ook gaan liggen in een zitzak en er helemaal bij wegdromen."
Kavian: "We wilden juist het hele pand erin meenemen, zodat je overal op ontdekking kunt gaan. Net zoals bij andere festivals is er een blokkenschema en is er na elke act een uurtje rust op een podium. In die tijd heb je alle ruimte om naar de installaties te gaan kijken. Als het echt lekker weer is, openen we het terras achter ook nog."

Naast al die installatiekunst, is er ook interactieve kunst die juist tot uiting komt wanneer het publiek ermee aan de slag gaat. Kavian opent zijn laptop en laat vol enthousiasme enkele kunstwerken zien.
Kavian: "Zo is er bijvoorbeeld de Bellyhorn van Dianne Verdonk. Zij is een kunstenaar en instrumentenmaker uit Utrecht en zij heeft een heel grote hoorn gemaakt waarin je kan praten. Of schreeuwen, fluisteren, wat je wilt. Dat geluid wordt erin vervormd, dus daar kan het publiek mee spelen. Ook is er een soort pingpongtafel waarin een piano is gebouwd waarvan het geluid elektronisch wordt vervormd. Je kunt daar een potje pingpongen terwijl je ook constant muziek aan het maken bent."

Voor het kunstwerk 'Night Tribe' wordt een cirkel van tien diameter geplaatst in de grote zaal

De grote zaal met de mainstage wordt verrijkt met het kunstwerk Night Tribe van Paul Cremer en Bent van den Berg; een verlichte cirkel met een diameter van maar liefst tien meter.

Kavian: "Dat wordt dan hier in de zaal opgehangen en de optredens vinden in die cirkel plaats. Tijdens de muziek wordt hij ook live bestuurd, zodat het licht van de installatie mee kan bewegen met de geluiden."

Tom: "Het is best wel veel dat dan ineens in zo'n relatief kleine zaal gebeurt."

Kavian: "En doordat die lichtshow acteert op de muziek, krijg je een heel unieke ervaring. Een artiest kan honderd keer optreden, alleen maar één keer zoals dit weekend in de Wibar."

En jullie maken ook duidelijk een onderscheid tussen het dag- en het nachtprogramma. Hoe zit dat?

Kavian: "Overdag is er voornamelijk rustigere elektronische muziek. Meer ambient, atmosferischer, meer kippenvel. Dan speelt bijvoorbeeld Gigi Masin, een Italiaanse muzikant die in 1986 een ambientalbum heeft uitgebracht. Jaren later is dat inmiddels een cultklassieker. Hij maakt heel mooie, rustige muziek waarin je helemaal weg kan zinken en komt dat hier live doen. Daarna doet Alberta Balsam een live-set, wat al een heel andere sfeer is qua elektronische muziek. Elke nacht is er ook een listening stage boven, waar je eventueel tot rust kan komen en je ogen dicht kan doen, in plaats van het dansen beneden."

Tom: "Misschien zit je hier in de middag wel weg te dromen, en ga je in de nacht weer dansend uit je dak."

Kavian: "Juist omdat er voor iedereen wat wils is, zijn er ook verschillende kaartjes te koop. Stel dat je alleen naar een feestje zou willen, dan kan je ook een kaartje voor de nacht kopen."

"Een artiest kan honderd keer optreden, alleen maar één keer zoals dit weekend in de Wibar."

Kavians laptop wordt weer geopend, hij laat een speciaal voor Wibar Digitaal gemaakte mini-documentaire zien over Animistic Beliefs, die vrijdagnacht een dj-set draaien. "Normaal gesproken spelen zij juist live. Zij zijn echt heel vet, ze zijn een Rotterdams duo dat vorig jaar ook de 3voor12 Album van het Jaar gewonnen heeft. Ik ben heel erg benieuwd wat zij meenemen voor hun dj-set, wat hen inspireert."

Tom vertelt waar hij naar uitkijkt dit weekend: "Ceephax Acid Crew heeft vroeger al zoveel betekend en is in de scene echt een soort held. Mensen die jarenlang al aan het raven zijn, hebben hem sowieso een keer voorbij zien komen. Audt98 is bijvoorbeeld weer een lokale DJ die vergeleken met hem net om de hoek komt kijken, maar super lekker aan de weg aan het timmeren is. Simo Cell kijk ik ook naar uit, die heeft een heel eigen sound die heel goed werkt met alles wat eromheen geprogrammeerd staat. Het is meer percussie gedreven house met heel vette ritmes. Niet gewoon de boem boem boem."

De nu nog verlichte Wibar wordt klaargemaakt voor een zinderend weekend

"Misschien zit je hier in de middag wel weg te dromen, en ga je in de nacht weer dansend uit je dak."

Betekent dat dat er heel veel verschillende kanten van elektronische muziek aan bod komen?

Kavian: "Het is absoluut niet zo dat je maar één sound gaat horen, we gaan echt van hot naar her. Heel veel geluiden komen voorbij, en heel veel gevoelens. Als je met een open oor en een open hart luistert, kan die muziek je zo erg raken. En tegelijkertijd kan de meer uptempo muziek dat ook met je doen. Wij willen juist al die facetten naast elkaar laten zien."

Kaartje kopen?

 

Er zijn nog steeds kaartjes verkrijgbaar voor Wibar Digitaal. Daarin is de keuze reuze: je kan zowel dagtickets kopen als voor het hele weekend, of zelfs alleen voor het nachtprogramma. Het dagprogramma begint om 17:00 's middags en loopt door tot ongeveer 22:00. Erna begint het nachtprogramma, dat je zoet houdt tot 05:00. Belangrijk om daarbij te vermelden is dat de containers met installaties backstage alleen tijdens het dagprogramma geopend zijn.