Net als vorig jaar wordt er gevochten in Oekraïne en daar komt de oorlog in het Midden-Oosten nog eens overheen. Gelukkig zijn er ook mooie dingen; een terugblik naar alle prachtige muziek die dit jaar is uitgebracht doet wonderen. Hieronder vind je een lijstje van nummers waar de buren van de redacteuren van hebben kunnen meegenieten.

Cisly Burcksen

1. The Ocean - 'Holocene'

Voor mij een nieuwe ontdekking dit jaar, maar deze Duitse band startte al in 2008 met een quadrilogie waarvan dit album het sluitstuk is. Al die albums staan in het teken van geologie en paleontologie, en op deze plaat staat uiteraard het holoceentijdperk centraal. De progressieve metal van The Ocean klinkt veelzijdig, met stuwende ritmes, ruimtelijke synthpartijen zelfs hier en daar een blazer. Een plaat waar je even voor moet gaan zitten, maar waardoor je dan geraakt wordt en waar bij elke luisterbeurt weer iets nieuws te ontdekken is.

2. Chica chica - 'Chica chica'

Het debuutalbum van de Tilburgse band rond bassiste Judith Renkema staat vol met psychedelische instrumentale nummers waarmee je je meteen in Zuid-Amerikaanse sferen waant. De sound is groovy en toegankelijk en doet denken aan die van Khruanghbin. In welke stemming je ook bent, dit is altijd lekker om te horen.

3. Caroline Polachek - ‘Desire, I want to turn into you’

Op haar tweede soloalbum presenteert de voormalige zangeres van Chairlift een uiteenlopend scala aan aanstekelijke, dansbare popsongs, met afwisselende ritmes, melancholische zang, meeslepende beats en synths en in Blood and butter zowaar een heuse doedelzak. Haar inspiratie varieert van Kate Bush tot flamenco op deze plaat weet ze dit alles samen te smeden tot een fris en eigen geluid.

Stan Koppe

billy woods & Kenny Segal - 'Maps'

Van begin tot eind laat woods je luisteren, boppen en nadenken. Kenny Segals beats sluiten naadloos aan op de doordachte teksten en zijn flows zijn on point. Het concept van dit album is perfect uitgevoerd en de LP is een must have.

Yves Tumor - 'Praise a Lord Who Chews but Which does not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)'

Yves Tumor ontpopt zichzelf tot de grootste glitter and glamour van dit moment. Het is stoer, sexy en opzwepend. Psychedelische punk uitgebracht op het legendarische Warp Records.

JEANS - 'Meng'

Het langverwachte debuut van deze Haagse held. Uitgebracht op zijn eigen label, die  alle artistieke vrijheid bracht die hij nodig had. Het is een elektronisch avontuur waarin je je het beste zonder tegen te stribbelen door mee kan laten voeren. Soms clubby, maar de kracht ligt vooral in de diepere lagen van deze elektronische jungle.

1. Heath - 'Calm the rivers'

Dit psychedelische nummer voert je stroomafwaarts mee langs de dromerige kant van de sixties. De rock van Heath kabbelt in het begin rustig voort, op een derde opeens heftig schuimend als bij een stroom-versnelling met waterval. Bij een mondharmonicasolo hoor je het water over een ondiepe keienbodem gaan. Tegen de vijf minuten bereikt de rivier zijn maximale kracht met een prachtige, distorted gitaarsolo. Aan het einde van het nummer knalt de rivier er nog een paar laatste akkoorden als golven in, maar is uiteindelijk toch getemd en moet uitgeput de strijd staken.

2. Gus Walker - 'Pink Skies'

Je hoort dat er veel tijd en zorg zijn besteed om alles precies goed te krijgen bij dit debuutalbum; alleen al aan de opnamen van de vocals werden twee weken besteed in een vakantiehuisje in Normandië. Frontman Gijs Berger neemt ons mee met een wandeling door zijn hoofd, met als belangrijk thema's de natuur en de rust om je eigen observaties uit te werken, en qua vorm een mix van onder andere reggae en hiphop. Dit is één van de indringendste en interessantste albums van het jaar en niet alleen relevant voor de reggae- of hiphopfanaat, maar ook voor de algemene muziekliefhebber.

3. Black Tarantula - 'Gezelligheid Kent Een Tijd'

'Gezelligheid Kent Een Tijd' is het vierde album van nederkraut-ontwikkelaars Black Tarantula. Liefhebbers van minutenlange orgel- en synthesizersolo's en bizarre ritmes zullen deze plaat in hun hart sluiten. Bijzonder genoeg rockt de plaat ook en doet in bepaalde aspecten aan de Arctic Monkeys denken, in het geval dat de aap niet op een typmachine maar een elektrische gitaar zou spelen. Bovendien, wie kan een titel weerstaan als 'When Flying Pyramids Collide With Space Ships', of couleur locale als 'Herengracht 43B'?

Marcel Schikhof

1. Billy Valentine – 'Billy Valentine & The Universal Truth'

Billy Valentine neemt ons aan de hand langs de hoogtepunten van de soul- en gospelmuziek. Overbekende nummers die met de vaak jazzy begeleiding en Valentine's interpretatie weer nieuw en verrassend klinken, zonder ergens een zwak moment. Met negen uitvoeringen van klassiekers van onder andere Prince, Stevie Wonder en Curtis Mayfield levert Billy Valentine het mooiste album van 2023 af.

2. John Scofield – 'Uncle John's Band'

Ome John doet het nog één keer voor. Nodig: drums (Billy Stewart), bas (Vicente Archer) en gitaar (oom Sco zelf). Gooi bij elkaar jazz, blues, funk, country, pop, rock, raga en wat American songbook. Zet het in de studio, laat het flink sudderen en je krijgt een prachtig dubbelalbum met eigen nummers en covers van onder andere Miles Davis, Leonard Bernstein en Neil Young. De gitaar is herkenbaar als altijd, ontroerend, funky en hier en daar ijzingwekkend mooi.

3. Nefertiti Quartet – 'Live in Paris'

Op dit livealbum verkent dit Franse kwartet alle hoeken en gaten van de jazz en geïmproviseerde muziek. Het album is uitgebracht als jubileumalbum, want de band was in 2023 tien jaar samen en dat is te horen. Eigen composities met invloeden van minimal music, wereldmuziek en onbegrensde improvisaties. Alle paden worden verkend, maar deze muzikanten raken nergens de weg kwijt. Het kwartet speelde dit najaar bij Hot House in Leiden. Voor wie het gemist heeft is er nog deze kans om dat in te halen.

Sam van Tienhoven

1. En Attendant Ana – 'Principia'

Met een bandnaam die verwijst naar een postmodern toneelstuk verwacht je misschien lastige art-pop of intellectuele indie-folk, maar integendeel is het derde album van het Parijse En Attendant Ana een toegankelijk jangle-pop juweeltje met een overvloed aan catchy melodieën. De stem van Margaux Bouchaudon is bijzonder sympathiek, en de smaakvolle productie ligt ergens halverwege Broadcast en The Sundays. Anspieltipp: ‘The Cutoff’.

2. Loupe – 'Do You Ever Wonder What Comes Next?'

Er kwam veel moois uit Nederland dit jaar, met als persoonlijk hoogtepunt het debuut van Loupe. Vooral het fijngevoelige muzikantschap valt op, en wanneer dat samenvalt met sterke songwriting, zoals bijvoorbeeld op ‘Holding Me Too Tight’, imponeren de dames met langzaam ontrafelende indiepop meesterwerkjes. De vraag uit de albumtitel was blijkbaar iets waar zangeres Julia Korthouwer mee worstelde: kort na het verschijnen van het album verliet ze de band. Gelukkig niet voordat ze in juli nog op Werfpop stonden.

3. Rogê – 'Curyman'

MPB, kort voor musicá popular brasileira, ofwel Braziliaanse popmuziek, piekte in de jaren zeventig met creatieve genieën als Jorge Ben en Milton Nascimento. De geest van deze hoogtijdagen waant sterk door dit album van de uit Rio afkomstige Rogê. Niet in de laatste plaats door de sfeervolle orkestrale arrangementen van veteraan Arthur Verocai, die zelf een belangrijke rol vervulde in het gouden tijdperk. Curryman is misschien een weinig vernieuwend retro-plaatje, maar wel een die onweerstaanbaar lekker wegluistert op een zonnige lentedag.

Ruben Verheul

1. Empire State Bastard - ‘Rivers of Heresy‘

Ook in 2023 konden wij mensen het weer slecht met elkaar vinden. Oekraïne, Gaza, onze Tweede Kamerverkiezingen... het getuigt allemaal niet bepaald van saamhorigheid. Één lichtpunt was er wel: de samenwerking tussen Simon Neil (Biffy Clyro) en Mike Vennart (Oceansize), ondertimmerd door Dave Lombardo (ex-Slayer; drums) en Naomi Macleod (Bitch Falcon; bas). Hopelijk blijkt Empire State Bastard meer dan een gelegenheidsproject: debuutalbum ‘Rivers of Heresy’ heeft zoveel scherpe randjes dat je glad vergeet in welke wereld je wakker bent geworden.

2. Terzij de Horde & Ggu:ll – ‘Van Grond’

Dichter bij huis stapten twee van Neerlands zwaarste bands over hun schaduw heen en smeedden een alliantie van black en doom: Terzij de Horde (Utrecht) en Ggu:ll (Tilburg). Op Roadburn 2022 kon deze coalitie al op een ruime meerderheid rekenen; in 2023 verscheen de EP ‘Van Grond’. Heerlijk (ont)spannende plaat, met slechts één tekortkoming: de beperkte speelduur. Som? Delen? Meer!

3. Steven Wilson - ‘The Harmony Codex’

Met ‘The Harmony Codex’ levert Steven Wilson zijn zevende soloplaat af. Lang verhaal kort: die is briljant. Want Steven Wilson. In goeden doen. En ook voor deze nominatie geldt: harmonie in diversiteit. De grootmeester en zijn gastmuzikanten brengen verschillende muziekrichtingen ‘orenschijnlijk’ vanzelfsprekend samen. De nummers kloppen en de produktie is Wilsoniaans smaakvol en perfect. Progressief in tijden van collectieve regressie, zeg maar...