Sinds 2019 organiseren Kavian en Tobias als EYES WIDE SHUT zo’n twee bijzondere evenementen per jaar. Het concept: live elektronische muziek, een speciale plek en liefst nog een verbinding tussen die twee door middel van een thema. Dat geldt ook voor een concert volgende week. Wat drijft deze studenten met een voorliefde voor verrassingen?

Tobias (links) en Kavian

Geen geheim wachtwoord nodig

Kavian Mirzaei en Tobias Slingerland zijn allebei geboren en getogen Leidenaren. Ze leerden elkaar kennen via gemeenschappelijke vrienden, daaruit ontstond uiteindelijk één grote vriendengroep. Vaak zaten ze met z’n allen buiten met een speaker waarmee ze elkaar nieuwe muziek lieten ontdekken; “het was steeds weer een strijd wie er de speaker daarvoor mocht gebruiken.” Ook bezocht die groep samen concerten en clubs met een programmering van up and coming experimentele elektronica, zoals in Amsterdam, in het Bimhuis of het Pitch Festival. Kavian en Tobias vonden het jammer dat ze hun passie voor grensverleggende elektronische muziek pre-Wibar buiten Leiden moesten zoeken. Daarnaast wilden ze muziekliefhebbers laten kennismaken met bijzondere Leidse plekken  waar ze anders niet zo snel komen. Dat waren de redenen om EYES WIDE SHUT te beginnen: zo konden ze die mooie evenementen zelf organiseren. Beiden hebben kwaliteiten die op elkaar aansluiten; Tobias is de visionair met grote ideeën, Kavian biedt een klankbord en is besluitvaardig. “Maar we kunnen ook samen heel goed brainstormen, hoor!” nuanceren ze.

De naam van hun organisatie heeft slechts zijdelings te maken met de gelijknamige film van Stanley Kubrick; je ogen sluiten is een manier om je helemaal op de muziek te focussen en die zo intens mogelijk te beleven. Tobias stipt een belangrijk verschil aan: “Je hoeft niet, zoals in die film, als je binnenkomt een geheim wachtwoord te geven. Iedereen is van harte uitgenodigd!”

Kavian: “We zitten tussen twee culturen; we zorgen voor de elektronische muziek van de clubcultuur en de stilte van de luistercultuur.”

Kenmerkend

EYES WIDE SHUT organiseert clubavonden waar live gemaakte elektronische muziek centraal staat.  Het draait dus om de muzikant, niet om een eventuele DJ, die is ter aanvulling. Verder is de luisterervaring essentieel: Tobias en Kavian proberen voor een omgeving te zorgen waarin je je als bezoeker zo volledig mogelijk op de muziek kunnen concentreren. Kavian legt uit: “We zitten tussen twee culturen; we zorgen voor de elektronische muziek van de clubcultuur en de stilte van de luistercultuur.” Tobias vult aan: “Wat wij proberen is door zintuigelijke ervaring van muziek je dichter bij jezelf te laten komen, daardoor kun je proberen je meer open te stellen naar anderen.“ Zo kan muziek een intense en zintuigelijke ervaring bieden waarin je op zoek kan gaan naar jouw gevoelens en emoties op een manier die je thuis niet meemaakt in je eentje. Verbondenheid is namelijk ook een belangrijk  element; die wordt opgewekt door de kracht van het samenzijn en het met een groep te beleven.

Ze willen bezoekers ook nieuws bieden. Zelf vinden ze dat ook fijn om te ervaren; mooi als de ander aankomt met een plaat en hij nog nooit zoiets gehoord heeft. Voor concerten geldt hetzelfde: verrassend en leerzaam is beter. Kavian: “Met welk gevoel ga je na een concert naar huis: heb je hoofdpijn of heb je vette nieuwe dingen gezien, misschien nieuwe inzichten gekregen?” Tot slot kan EYES WIDE SHUT unieke locaties bieden die artiesten ter plekke inspireren, zoals Wanderwelle door het Pesthuis en Thomas Ankersmit door de Wibar; daarover straks meer. Die plekken zijn niet willekeurig gekozen, maar met thema’s gelinkt aan de muziek.

Hun evenementen bestrijken de hele breedte elektronische muziek: van ambient (toon en sfeer zijn belangrijker dan ritme) naar big beat (bijvoorbeeld The Prodigy) naar drone (minimalisische, lang aangehouden tonen). Het mag ook meer zijn dan alleen muziek; EYES WIDE SHUT combineerde muziek al met film, performance, dans, want beide mannen hebben een brede culturele smaak.

Tobias: “Er zit ook een educatief element in dat je kunt oppikken of niet, we geven graag wat context mee, waardoor optredens voor de toeschouwer een kader hebben. Zo kan elektronische muziek horizonverbredend werken.” Maar gewoon lekker losgaan op of wegdromen bij de muziek zonder bijgedachten is ook prima.

Successen

Wat voor evenementen organiseert EYES WIDE SHUT en waarom waren ze zo speciaal? Drie voorbeelden: Thomas Ankersmit trad op in steden als Parijs en New York, maar nooit in zijn geboortestad Leiden. Dankzij Tobias en Kavian debuteerde hij hier alsnog opeen avond die de geschiedenis van de elektronische muziek behandelde. Thomas maakt live elektronische muziek van allerlei bijzondere geluiden. Tobias: “Tijdens zijn optreden begonnen de containerdeuren achter het podium daar opeens te vibreren door een bepaalde frequentie die Thomas openzette. Iedereen vroeg zich af: ‘Wat gebeurt hier?!’ Hij speelde hier direct op in en nam het mee in zijn show.“ Dit was Tobias’ favoriete EYES WIDE SHUT -evenement dat tot nu toe: “Dat je even door de muziek gedesoriënteerd bent en even niet weet wat je meemaakt… Daarnaast was het door de organisatiegrootte ook een volwassenwording. Kavian en ik omhelsden elkaar na het laatste nummer om vijf, zes uur ’s nachts, helemaal kapot maar dolgelukkig.”

Sisters with Transistors: vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld in de elektronische muziek, maar die rol is vrij onbekend. Daarom werden deze pioniers in de schijnwerper gezet in de Wibar en traden er opkomende vrouwelijke artiesten op als Mathilde Nobel. Het trok bezoekers tot uit Enschede. Het is Kavians favoriete evenement: “Er was een sfeer en een verbondenheid die avond die ik zelden heb gevoeld, iedereen die op die vloer stond was superenthousiast, was heel vrij aan het dansen. Heel fijn dat we al deze mensen dit hebben laten voelen.”

Nog één laatste voorbeeld: het elektronisch-akoestische duo Wanderwelle speelde eerder op bijzondere plekken als de legendarische Berlijnse club Tresor en tussen de schilderijen in het Van Goghmuseum. Toch vonden ze het in Het Pesthuis prachtig, het stond voor hen “makkelijk in de top-3 concerten die ze ooit hebben gespeeld.” Ze gaven voor EYES WIDE SHUT een show met als thema ‘verval’ – een duidelijke link met de locatie.

Tobias: “Elektronische muziek kan horizonverbredend werken.”

Piano met beats

Het volgende evenement dat ze organiseren komt eraan: op 16 december 2022 treedt Joram Feitsma op in de bovenzaal van Emile van Leenen Piano’s en Vleugels. Joram speelt dan minimal music op de piano, ondersteund door elektronische beats. Klassiek met beats, past dat? Kavian ziet overeenkomsten: “Het hypnotiserende van minimal music lijkt op dat van ambient-muziek waar we zelf fan van zijn. Het minimalistische maakt heel erg het intense ervan.“ Tobias vult aan: “Jorams muziek is heel repetitief, er zitten subtiele afwijkingen in, precies vernieuwend genoeg om je mee te nemen waardoor je in een soort trance komt. Net als in elektronische muziek kun je jezelf er heel erg in verliezen en in vinden. Je hoeft er niet per se je volledige aandacht aan te schenken, maar dat kan wél, en dan is het ook goed. “

Een pianoconcert in dit lokale pianoinstituut houden, logischer kan niet. Toch zijn er meer redenen om het hier te doen, licht Tobias toe: “Het sluit bijna te perfect aan bij het idee dat we mensen uit hun gebruikelijke omgeving willen halen om de luisterervaring mee te geven die wij heel graag willen neerzetten. Je stapt er niet zo gauw naar binnen maar zodra je binnenkomt, zit je in een andere, verstilde wereld.” Kavian sluit af: “Het is een mooie plek in Leiden die de meesten niet kennen, zoiets prachtigs willen we graag laten zien.”

Het volgende evenement van EYES WIDE SHUT is op 16 december 2022. Joram Feitsma speelt dan minimal music, ondersteund door elektronische beats, in de bovenzaal van Emile van Leenen Piano’s en Vleugels (Lammermarkt 59, Leiden). Kaarten kosten per stuk €16,16 en zijn hier te krijgen.