Na hun eerste album ‘Higher’ is WARE van plan om in 2022 elke maand een single uit te brengen. Of het echt gaat lukken? Daar zijn de heren nog niet helemaal zeker van. Wel hebben ze in coronatijd heel veel nieuwe muziek opgenomen, dus sowieso kunnen we een aantal releases verwachten dit jaar. De eerste single van de reeks is al verschenen: ‘Dream Away’. Wij spraken de band over de totstandkoming van de nieuwe nummers, hun muzikale invloeden en het belang van visuele ondersteuning bij hun songs.

“De insteek is elke maand een single, maar we gaan zien hoever we komen,” zegt bassist Bas van der Krogt bij een kopje koffie in de repetitieruimte van WARE, waar het releaseschema aan de muur hangt. Eerder die dag heeft de band opnames gemaakt voor een videoclip op het strand. “Erg mooi licht daar, wel ijskoud.” In december 2021 waren ze nog te zien op de middageditie van de 3voor12 Leiden Clubavond, een van hun zeldzame optredens van de afgelopen twee jaar. Optreden voor zittende mensen is niet ideaal, maar WARE hoor je niet klagen. “We waren blij dat we konden spelen. Het was extra bijzonder omdat we wisten dat er een lockdown aan zat te komen,” vertelt Bas. “Nog even knallen voordat het niet meer kon.”  

Ook speelde de band op Streamsonic, een livestreamversie van Eurosonic/Noorderslag, georganiseerd door Pinguin Radio. Daarvoor moesten ze zelf een opname maken van een optreden zonder publiek. Ze maakten daarvoor een soort theatertje in hun vorige repetitieruimte in een oud kantoorpand. “Dat was wel maf,” herinnert zanger Eric Dietz zich. “Maar als je begint te spelen heb je toch het idee dat je voor mensen optreedt. Dan is er toch een bepaalde energie.”

TL-licht klinkt anders

Inmiddels heeft WARE het oude kantoorpand verwisseld voor een ruimte in het pand van 33/45 Vinyl Records. Een inspirerende plek met niet alleen heel veel grammofoonplaten, maar ook muurschilderingen, stapels pallets, purschuim en rood licht. “Je kunt ook onder TL-licht muziek maken, maar dan klinkt het toch anders,” aldus Bas. “Dit pand is veel meer rock & roll dan waar we eerst zaten.” Opvallend is dat er in het repetitiehok naast versterkers en muziekinstrumenten ook enkele computerschermen te vinden zijn. “De computer is eigenlijk ons vierde bandlid. We kiezen heel bewust voor computerdrums vanwege het klankbeeld. Dat past veel meer bij wat we doen dan het geluid van een levende drummer,” legt Bas uit. Daarnaast gebruiken ze de computer voor het mixen en masteren van hun muziek en voor het maken van hun videoclips. “De combinatie van beeld en geluid is heel belangrijk voor ons. Dat begon met backdrops bij optredens en heeft zich daarna verder ontwikkeld tot videoclips maken,” vertelt Eric. Ook het mixen en masteren heeft de band zich met vallen en opstaan eigen gemaakt. “Het is voor ons één grote speeltuin waarin we ervarend leren,” vult Bas aan.

Sfeer van een maanlanding

Met de muziek zijn ze alledrie al decennia bezig, maar het werken met video is voor iedereen relatief nieuw. Toch is het visuele aspect inmiddels zo belangrijk voor WARE dat ze het beeld als vijfde bandlid zien. “Vanaf onze vorige plaat zijn we begonnen met het zelf opnemen van videoclips. Eerst maakten we een stop-motionclip met Legofiguurtjes. Dat was nog redelijk simpel, maar we leggen de lat steeds hoger,” vertelt Eric. “We vragen er nu ook andere mensen bij voor de techniek, want je kunt niet tegelijk voor én achter de camera staan.” Voor de clip van ‘Someday’ werden ook echte acteurs ingeschakeld, waaronder de dochter van gitarist André van der Wolf, die de Frank Sanders Academie heeft gedaan.  

Bas: “Als je muziek maakt, heb je daar wel vaak al een beeld bij. Maar meestal doe je daar niets mee.

Wij vinden het leuk om daarmee aan de slag te gaan en laten ons daarin niet limiteren door wat we niet kunnen. En ja, soms gaat het niet zoals je wilt. Dat hoort er ook bij. De lol zit ‘m erin om dingen te testen: hoe krijg je de sfeer van een maanlanding bijvoorbeeld, voor de clip van ‘HideAway’. En zo ontdekten we ook dat we met behulp van een bureaustoel en een touw gewichtsloosheid konden simuleren.”

 

Metronoompiepjes

Op het podium is de rolverdeling tussen het drietal strak, maar in de repetitieruimte gaat het er anders aan toe. Nieuwe nummers ontstaan vaak door jammen of het uitwisselen van ideeën. Voor ‘Dream Away’, de meest recente single, bedacht Eric het raamwerk. Vervolgens hebben ze die basis met z’n drieën verder ingekleurd. “De herkenbare sound is er altijd, maar soms moet er ‘meer zout’ of ‘meer zoet’ bij een bepaald nummer. Net zoals het leven is eigenlijk:  dan weer donkerder en dan weer vrolijk,” legt Bas uit. Dat geldt ook voor de thema’s die in de nummers voorbij komen. Soms vrolijk, soms gevoelig en soms met een relativerende boodschap. De teksten zijn weliswaar belangrijk, maar toch altijd dienend aan het geheel.“Een nummer ontstaat nooit vanuit een tekst. Geluid is altijd de basis. Dat kan een gitaarriffje zijn, maar ook metronoompiepjes bijvoorbeeld, die het uitgangspunt waren voor het nummer ‘Bounce’.  

WARE heeft al aardig wat mooie dingen van hun bucketlist kunnen strepen, zoals spelen in het voorprogramma van Inge van Calkar en China Crisis. Ambities voor de lange termijn hebben ze niet. En tegelijk zijn Bas, André en Eric ook toch ook juist ambitieus: “We richten ons niet puur en alleen op de muziek. Misschien gaan we nog wel een speelfilm maken. Een muziekfilm zoals The Beatles, wie zal het zeggen…”