Zaterdag 24 maart vond in de Marktsteeg het Get Lost festival plaats. Bij Gebr. de Nobel, Scheltema Leiden en Marktsteeg 10 werd genoten van exposities, literatuur, muziek, theater en combinaties daarvan. Waar men zo nu en dan een beetje verloren kon ronddolen en cultuurproeven, werden de bezoekers ook regelmatig op herkenbaar goede optredens getrakteerd.

In een halfvolle Nobelzaal spelen The Mighty Breaks hun energieke show om de eerste brunchcalorieën eraf te branden. Ondanks het enthousiasme van de saxofonist komt het geluid van zijn instrument helaas nauwelijks boven de rest uit. Het wordt wachten op het aanstaande debuutalbum van de Voorschotense vijf om het ware geluid te horen. (FV)

Scheltema wordt opgestart met een geweldig optreden van muziektheatergezelschap Veenfabriek en studenten van ArtEZ Toneelschool. Reiziger in Muziek, een ode aan een vervlogen tijd, wordt gespeeld door tien jongeren met allemaal een ander stemgeluid. Van klassiek, Oost-Europese volksmuziek en Afrikaanse muziek, tot opera waar de ramen bijna van barsten, en alle bestaande en nieuwgecreëerde genres daartussenin. Er wordt gezongen in verschillende bestaande talen en zelfgebrouwen talen met herkenbare ingrediënten. Een gitaar wordt ingezet als accessoire, terwijl er op de cello gitaar gespeeld wordt. Gebruiksvoorwerpen worden ingezet als instrument.

Dit alles wordt hilarisch aan elkaar gebreid doordat spelers als presentator op oersaaie en herkenbaar stoffige wijze over muziek praten. Bach wordt doodgeanalyseerd. Veelbetekenende woorden worden dusdanig aan elkaar gepuzzeld dat ze alle betekenis verliezen. Het ene item is nog bezig terwijl het volgende al begint. Eigenlijk kom je zes paar ogen en twee paar oren tekort! (FV)

Interactie in Marktsteeg 10

Gedurende de hele dag hangen in Marktsteeg 10 de kunstwerken van de jonge Leidse makers van Roem ter bezichtiging. Van een bord plastic soep door Auke-Florian Hiemstra tot de surrealistische werken van Isabelle Schippers.

Ondertussen draagt René Oskam in twee sets haiku's voor uit zijn nieuwe bundel. Hij zorgt voor een leuke interactie wanneer hij het publiek met de ogen dicht en het hand op het voorhoofd laat 'meebeslissen' over welke werken hij voordraagt. 

Na Oskam is het tijd voor het speciale Get Lost-programma van Nico Dijkshoorn. Het publiek dat zich hier in grote getale verzameld heeft, weet de exclusieve combinatie van Nico's tekst en gitaarspel, akoestisch, elektrisch of sigaarkist, te waarderen.

Dakota

Voor het avondeten wordt de lekkere trek opgevoerd door de meiden van het Amsterdamse Dakota. Deze 'indierock met garagerafels op z'n prachtigst' klinkt leuk enthousiast. De stoere bas van Lana Kooper en de lief klinkende maar kick-ass vocalen van Lisa Brammer zorgen dat je jezelf een beetje kunt verliezen op bekend terrein. (FV)

Title with Logo

In de industrieel ogende bovenzaal van Scheltema, te midden van het kriskras verspreide publiek, begint het theatergezelschap Veenfabriek aan het repeterend zingen van de reclameslogan van Sorbo. In felgekleurde schmink, aangekleed in diverse merken mengt het internationale gezelschap zich door het publiek om een aaneenrijging van slogans, audiomanipulatie en scherpe consumptiemaatschappijkritiek aan het publiek op te voeren. Sommigen lagen dubbel van het lachen, anderen schuifelden wat ongemakkelijk op hun stoel. Al met al liet het publiek de gedanste en gezongen klacht tegen de consumptie maar gewoon over zich heen komen. Misschien heeft het tijd nodig om te bezinken. (MT)

Destructive Penguins overtuigen

De grote zaal van Gebr. de Nobel is redelijk goed gevuld als Destructive Penguins aan hun set van reggae, dub en rock beginnen. Een deel van de bezoekers heeft nog een jas aan, die spoedig uit kan; een uiterst strakke set van bekend en nieuw werk doet de tempratuur in de zaak snel stijgen. De band straalt een enorme hoeveel gecontroleerde energie uit. De swing van reggae, de urgentie van rap en de kracht van punkrock in de grote zaal; de Penguins hebben nog nooit zo goed geklonken. “We let the music speak,” klinkt het middenin het optreden, en als de muziek waarheid spreekt moeten de Groenoord Hallen herbouwd worden alleen om te concluderen dat ook die ruimte straks te klein is voor het talent en de overgave die nu in op het podium staat. De muziek doet verlangen naar de lange zomeravonden op een Europees festival van naam, midden in een zee aan dansende, deinende dudes en deernen. (MT)