De Nacht van Kunst en Kennis is een ontdekkingstocht door de stad, langs theater, muziek, kunst en wetenschap. Dit vijfde jaar volledig gecentreerd op en rond het Rapenburg. Wij van 3voor12 leiden werden gevraagd om een podium met huiskamerconcerten van lokale artiesten te cureren. Natuurlijk verdiepten wij ons ook in het overige muziekculturele aanbod van deze nacht van 16 op 17 september. Dit is ons diverse en kleurrijke verslag.

3voor12 leiden cureert The Avonden

In de meest sfeervolle jeugdboekhandel van Leiden, Silvester, hebben wij vanavond ons podium opgebouwd. Terwijl de 3voor12 leiden banner voorzichtig wappert in een zacht avondbriesje op de eerste verdieping van de winkel, rinkelt het voordeurbelletje beneden voor ons eerste publiek. Het gros ervan staat helaas nog slingerend in dubbeldikke rijen voor de kassa op het Pieterskerkplein.

The Avonden bestaat vanavond uit Marc en Mark in een akoestische setting. De sprookjesachtige, poëtische nummers zijn moderne bewerkingen van Gerard Reve. De muziek is vertederend en de teksten creatief. Liedjes over een 'Klein aapje', 'Bramenjam' en de zoektocht naar geluk in een '20-delige messenset', voornamelijk afkomstig van het album 'Nachtschade', vormen een vrolijke opener in een zaal die nog een beetje opgewarmd moet worden.

Aan het begin van de avond kun je ieder kwartier bij Bjarke Ramsing op de boot stappen voor een muzikale vaart over het Rapenburg en de Witte Singel. Bjarke speelde drie weken geleden nog buiten in de zon voor de Waag. Vanavond is het knus en Bjarke's zwoele, rauwe stem en gitaargeluid zorgen voor een sfeervolle tocht. Geïnspireerd door een gevecht tussen twee vrienden die het oneens waren over wie de grootste wereldverbeteraar was, zong Bjarke over de onzinnigheid van sommige oorlogen. Een vreemd gegeven op een gemoedelijke avond als deze.

Luwten presenteert vanavond hun debuutalbum 'Luwten', een interessante combinatie van elektronische muziek en folk, met de dromerige stem van zangeres Tessa Douwstra. Het is mooi verlicht in de drukke wintertuin van de Hortus Botanicus en de lichteffecten tussen de tropische bomen en planten maken dit optreden tot een bijzonder geheel.

3voor12 leiden cureert Somersault Baby

Als Somersault Baby a.k.a. Maaike van der Voort haar opkomst op het podium maakt, verwacht niemand het stemgeluid dat zij bezit. Burgemeester Lenferink, die voor de gelegenheid op de eerste rij heeft plaatsgenomen, wordt nog net niet van zijn stoel geblazen. Sludgepop stelt ook zonder versterkers en effectpedalen zeker niet teleur. Dat de gitaar akoestisch is, lijkt Maaike's sterke gitaarspel niet in de weg te zitten. Alleen de hals, die dikker is dan bij een elektrische gitaar, voelt nog wat onwennig. Maar dat kunnen we haar vergeven dankzij haar openhartige commentaren tijdens het spelen. Het maakt de ervaring nog intiemer.

Het is gezellig aan de singel in de Hortus Botanicus. De Portugese zanger Chalo Correia trekt redelijk veel bekijks met zijn vrolijke en energieke Angolese muziek over onafhankelijkheid.

Een andere setting maar niet minder vrolijk, vinden we in de goed gevulde huiskamer van Rap 39b, gecureerd door Stukafest Leiden. Hier verzorgen de dames Martine (schrijver) en Bobbie (singer-songwriter) een hartverwarmend optreden. Ze verhalen over hun reis naar Nashville, waar Bobbie een optreden wilde verzorgen. Tijdens de reis leren ze elkaar en zichzelf kennen. Het verhaal wordt afwisselend verteld uit het dagboek van Martine en met de liedjes van Bobbie. Het duo is goed op elkaar ingespeeld en het publiek leeft helemaal mee met het verhaal. We zijn direct fan van de openhartige jonge meiden. En benieuwd wat Stukafest ons februari volgend jaar gaat serveren.

3voor12 leiden cureert Beggar Brahim

De eerste rauwe noten uit de sopraansaxofoon van Brian Sinnema vinden goed hun weg langs alle hoeken van het verteltheater. Na deze opwarming van zaal en oren, nodigt de experimentele Beggar Brahim, Brian's alter ego, zijn publiek uit om "bespeeld" te worden. Niet iedereen durft als slang in de rieten mand op het kleine podium plaats te nemen, maar Brian is volhardend als een echte slangenbezweerder. Zijn 'broer' Jesper Doolaard speelt vervolgens nog een paar nummers mee op klarinet. Het duo is bijzonder goed op elkaar ingespeeld waardoor de improvisatiestukken bijna ingestudeerd lijken. De onderlinge blikken verraden het stille overleg over de spontane composities. De koortsachtige honger van Brian naar muzikale interactie met het publiek maakt dit tot een onvergetelijk optreden.

Bij het binnenstappen van L.V.V.S. Augustinus komt de geur van bier en studentikoze ranzigheid je tegemoet. Het publiek is hier ook gemiddeld jonger dan op de rest van het festival. De drie Amsterdamse rappers Yung Internet laten de zaal volledig uit hun dak gaan. Het drietal Hyperlink, Yelli en Mauro kennen elkaar al jaren van het uitgaansleven. In hun teksten is dat terug te horen. En de studentenvereniging is vanavond de beste plek om die teksten ten gehore te brengen.

3voor12 leiden cureert The Avonden - tweede set

The Avonden is geboekt voor een tweede set op ons podium en de zaal zit stampvol. De heren hebben de setlist iets aangepast. Wel openen ze weer met het lieflijke 'Klein aapje' en nog wat liedjes van 'Nachtschade', zoals 'Stilstaand water' en 'Ik kan niet toveren'. De teksten vinden herkenning in het publiek en zetten aan tot denken. Er wordt zachtjes gepraat en gelachen.

Totdat plots, aan het eind van een nummer, de halve zaal opstaat en vertrekt. Alsof de koets zometeen weer in een pompoen verandert. Jammer voor hen. De verbijsterd achterblijvende luisteraars worden nu getrakteerd op een paar heel mooie nummers van het nieuwe album. Het volume gaat, voor zover akoestisch mogelijk, omhoog bij een lied over "echte metal". We zingen, schreeuwen mee "Laat de kerken branden". Dankzij de succesvolle Voor de kunst campagne wordt het nieuwe album binnenkort opgenomen en gedrukt op cd en lp. Wij kijken ernaar uit! En zo sluit The Avonden ons podium af zoals het begon, met een handjevol bewonderaars.

De afsluiter van de muzikale Nacht van Kunst en Kennis 2017 is ex-Nobody Beats the Drum Sjamsoedin. Zijn snoeiharde beat kan het publiek echter niet bekoren. Slechts een handjevol bezoekers staat vrijwel bewegingsloos op de dansvloer. Het extatisch geheel is misschien niet aan dit publiek besteed.

Terugblikkend met deze enorme verzameling foto's, kunnen wij stellen dat deze eerste jubileumeditie van de Nacht van Kunst en Kennis een succes was. Ook op onze primeur als curator kunnen wij trots zijn. De sfeer op deze prachtige avond was relaxed, de optredens en andere evenementen waren zeer gevarieerd, en zowel het vele publiek als onze redactie werd aangenaam verrast.

Wij kijken alvast uit naar volgend jaar!