Wie de Grote Prijs van de Bollenstreek wint, mag optreden in Gebr. de Nobel en nummers opnemen in de Wisseloord Studios. Aanstaande zaterdag is de laatste voorronde, gevolgd door de halve finale op 9 december en de finale op 17 december. Hoe is het om hieraan mee te doen en hoe kun je je het beste voorbereiden? We vroegen het deelnemende bands uit Leiden en omgeving.

Voor de indierockers van Christopher’s Soul was het verrassend om te winnen in de vierde voorronde. Zij kregen de juryprijs en zijn daarmee door naar de finale. Zanger Tijn: “We gingen erheen met een instellng van ‘het maakt ons eigenlijk niet zo veel uit wat er gebeurt’. We hadden al lang niet meer gespeeld en voor ons was het meer een gelegenheid om weer eens lekker samen op het podium te staan. Drummer Bob: “Er zat veel energie in onze show en het voelde goed. Toen ik daar zat, voordat we op moesten, dacht ik ‘dit wordt ‘m niet, laten we maar weer gaan’. Maar als ik erop terugkijk, dan ging het best goed. Die energie was er omdat we vergaten dat het een wedstrijd was. Anders had ik veel gespannener zitten drummen.”

Een soort Diesel

De indieband Second December is pas een jaar bij elkaar, hoewel de gitarist en de bassist al langer samen speelden. Second December deed mee aan de tweede voorronde, maar helaas eindigde daar hun Grote Prijs-avontuur. “Achteraf is het makkelijk om te zeggen, maar het is eigenlijk niks voor ons,” zegt drummer Damian van de Erve. “Je moet heel snel opbouwen, op andere apparatuur spelen dan je gewend bent... en dan is het zo weer voorbij. Wij zijn eigenlijk een soort Diesel die langzaam op gang komt.“ Op zich zouden ze volgend jaar weer mee mogen doen, maar dat is de band niet van plan. “We hebben er lering uit getrokken: we moeten gewoon ons eigen plan trekken,” zegt Damian. “Je op zo’n manier te moeten presenteren past niet bij ons. Maar onze deelname heeft wel andere leuke dingen opgeleverd. We hebben mensen uit het circuit leren kennen; voor onze deelname kende ik eigenlijk niemand. En met Twins, een andere deelnemende band, hebben we besloten om samen een aantal optredens te doen. Eén daarvan is al geboekt. Dat zien we ook als een soort prijs.“

Zenuwen

Ook de retropop van Sunday at Eight schopte het niet verder dan de tweede ronde. “Omdat we maar twintig minuten hadden, hebben we de wat rustigere nummers achterwege gelaten en echt geprobeerd een feestje te bouwen,” zegt frontman Damiaan van Noort. “Ik ben normaal niet zo'n onwijze showman, dus dat was iets waar we aan hebben gewerkt. Omdat het een wedstrijd is heb je toch wat meer zenuwen, maar daardoor ga je er ook volledig voor. Ondanks dat we niet hebben gewonnen was het een geweldig optreden en zijn we als band denk ik weer een stukje gegroeid. We hadden graag in december in Gebr. de Nobel gespeeld en om onszelf te troosten hebben we besloten onze ep-release er begin 2018 te houden.” In tegenstelling tot de mannen van Second December, kan Damiaan zich best voorstellen dat Sunday at Eight volgend jaar weer meedoet. “Daar hebben we het eigenlijk nog niet over gehad, maar ik denk het wel. Dat ligt er ook aan waar we tegen die tijd als band staan.”

Verrassing

Voor Alek Dronik was het winnen van de publieksprijs in de eerste voorronde een grote verrassing. Met het winnen van deze prijs zijn ze door naar de halve finale op 9 december. “We hadden weinig eigen publiek mee en hadden dus niet verwacht dat er zoveel mensen op ons zouden stemmen. We hadden ons voornamelijk aangemeld om eens een ander publiek te bereiken en dat is blijkbaar gelukt!” zegt toetsenist Michael. Omdat de meeste van hun nummers vrij lang zijn, vonden ze het moeilijk om te kiezen wat ze in 20 minuten tijd zouden spelen. “We moesten in slechts 3 nummers laten horen wat we konden. De avond vóór de voorronde speelden we een optreden in Luik, waarbij we die nummers ook nog in diezelfde volgorde hebben gespeeld om ze zo ook op het podium een keer gedaan te hebben.”

Verbeterpunten

In aanloop naar de halve finale en de finale is er opnieuw de nodige voorbereiding nodig. Alek Dronik neemt zich voor een sterke, afwisselende show neer te zetten en werkt aan hun stageperformance. “Dit alles onder het genot van middelen die minderjarigen nog niet mogen nuttigen,” grapt Michael. Dat middelengebruik zal vast geen verbetertip van de jury zijn geweest. Bij Christopher’s Soul pakken ze het anders aan. “Eén nummer vinden we heel chill om te spelen, daar zit veel energie in. We proberen om dat nóg beter te maken en ook de opbouw ernaartoe in de set te verbeteren,” legt Tijn uit.

“De concurrentie is moordend”

Alek Dronik

Representatief

Wat adviseren de bands anderen die volgend jaar aan de Grote Prijs van de Bollenstreek zouden willen meedoen? Tijn van Christopher’s Soul benadrukt het belang van een goede opbouw in je set. “Wanneer speel je je allerbeste nummer en hoe werk je daar naartoe? Maar je moet vooral focussen op lekker spelen.“ Het advies van Alek Dronik is van gelijke strekking: “Zorg dat je je nummers en show helemaal op orde hebt, de concurrentie is moordend! De kwaliteit van bands die geselecteerd worden is over het algemeen behoorlijk hoog.” “Muziek laat zich toch lastig vergelijken omdat het om emoties gaat,”zegt Damian van Second December. “Bij sport kun je zeggen: ‘die kan beter voetballen, of beter tennissen’. Natuurlijk moet je je instrument beheersen en je nummers strak spelen. Maar verder is het toch heel smaakgerelateerd. Je moet iemand zien te raken, dat is niet objectief te beoordelen. Dat neemt niet weg dat zo’n prijs er zeker wel moet zijn, want het is ook een gelegenheid om je als band te presenteren. Doe dus wat je zelf belangrijk vindt en niet wat je denkt dat de jury belangrijk vindt.”