"Als er subsidie wordt uitgekeerd mag de gemeente er wel op toezien dat er genoeg diversiteit in de programma's zit," aldus Janneke Holman, de jonge nummer vier van PvdA Den Haag. Op donderdag 16 maart wordt er in het PAARD het Haags Pop Debat georganiseerd, in de aanloop probeert 3voor12 Den Haag de aanwezige partijen al aan de tand te voelen. Wat zijn de plannen van de PvdA als het gaat om popmuziek in de stad?

Janneke Holman werd 27 jaar geleden in Steenwijkerwold (Overijssel) geboren en verhuisde vier jaar geleden voor studie en stage naar Den Haag. Daar nam haar leven een andere wending toen ze voor de lokale PvdA aan het werk ging. Daar houdt ze nu de vierde plek op de lijst warm. Ondanks haar vele werkzaamheden voor de partij probeert de studente, die bezig is met haar masterscriptie geschiedenis, nog zo vaak mogelijk concerten en festivals te bezoeken.

Bob Dylan
Voor er begonnen wordt met de daadwerkelijke standpunten van de partij peilen wij hoe het zit met de kennis en betrokkenheid van de Haagse popmuziek bij Janneke. “Ik vind Sniester echt een vet festival. Het is niet persé allemaal muziek die ik thuis zelf op zou zetten dat daar speelt, maar de sfeer is goed en de live-performances zijn ook heel gaaf.” Daarnaast zegt de huidige nummer vier van de lijst dat ze regelmatig in het Paard te vinden is en ieder jaar Parkpop en Bevrijdingsfestival bezoekt. Maar ook binnen de stadsgrenzen kent mevrouw Holman haar favorieten. “Ik vind ‘Nightcrawler’ van Magic Moon echt het beste nummer van Haagse bodem van de afgelopen vier jaar. Ik zag ze spelen op een clubavond van 3voor12 Den Haag, een klein jaar geleden en ben ze daarna gaan volgen. Echt een leuke band.” Daarnaast zegt de jonge politica dat haar droom is om Bob Dylan op het Malieveld te krijgen. “Meer concerten op het Malieveld is niet alleen heel gaaf, maar het is ook goed voor de lokale economie.”

"Ik vind ‘Nightcrawler’ van Magic Moon echt het beste nummer van Haagse bodem van de afgelopen vier jaar."

“Ofwel een kroeg, ofwel het Paard.”
In de Popnota die een tijdje terug uitgebracht is stond dat één van de belangrijkste speerpunten van de gemeente is dat er een nieuw middenpodium wordt gerealiseerd. “Ik heb in Groningen gewoond en daar had je in de vorm van de Vera en de Simplon heel fijne middelgrote podia, waar ik vaak en graag kwam. Toen ik een keer voordat ik in Den Haag kwam wonen de Supermarkt bezocht dacht ik: Ha fijn, er is hier ook een dergelijk podium. Maar toen ik hier kwam wonen was die tent al gesloten,” vertelt het kandidaat-raadslid. Volgens de politica zou Den Haag hier iets mee moeten doen om niet achter te blijven bij andere steden. “De PvdA zou daar bij kunnen helpen doormiddel van eventuele subsidies bij het programmeren, mits het plan van de ondernemer goed genoeg is. Maar vooralsnog is het aanbod te beperkt; ofwel een kroeg, ofwel het Paard.”

Aan de andere kant is er met het wegvallen van etablissementen als Lokaal Vredebreuk en De Vinger een mogelijkheid verloren gegaan waar jonge bands terecht kunnen. Volgens Holman moet daar ook weer verandering in komen. “In samenwerking met de gemeente zou er gekeken kunnen worden naar een oplossing waar ook beginnende acts hun ei kwijt kunnen.”

Tekst gaat door onder de foto

Geluidsnormen
Geluidsnormen zijn een populair onderwerp deze gemeenteraadsverkiezingen. Iedere partij heeft er wel wat over te vertellen. “Ik word helemaal gek van termen als ‘bruisende stad’ dat zijn van die clichés die iedereen er tegenaan gooit, haha. Maar het is natuurlijk wel een probleem, zeker voor livemuziek,” vertelt Janneke Holman. “Ik denk dat de gemeente vooral moet helpen met betere isolatie van kroegen, dat zou idealiter dan ook hand in hand kunnen gaan met de verduurzaming van dergelijke panden.” Ook pleit de kandidate voor meer avonden waarin de landelijk vastgestelde geluidsnormen, binnen de fatsoensperken, overtreden mogen worden. Tijdens events als Life I Live is dit al het geval. Maar als het aan mevrouw Holman ligt, zou dit vaker geprobeerd moeten worden.

Rockstad, is dat nog wel zo?
Het predicaat Rockstad wordt Den Haag nog altijd te pas en te onpas toegewezen. Zeker in tijden dat gitaarmuziek niet meer alles is dat de klok slaat (dance en urban komen steeds meer op, ook in Den Haag) is het wellicht tijd voor een verandering in de focus. “De PvdA is van mening dat als er subsidie wordt uitgekeerd aan een initiatief, er zeker gekeken mag worden naar de diversiteit van de programmering. De cultuurankers doen hier overigens al heel goed werk voor,” aldus Janneke. Wat volgens de volksvertegenwoordigster ook kan helpen is het aanpassen van oefenruimtes zodat ook de wat meer onconventionele muziekstijlen daar gemakkelijk kunnen oefenen. “Ook is wat dance betreft een stap in de goede richting gezet, bijvoorbeeld door het Magazijn. Maar ook daar kunnen nog stappen in gemaakt worden, ik hoor nog steeds van mensen die voor dergelijke feesten naar Amsterdam of Rotterdam moeten gaan.”

Wat betreft de geluiden die opspelen dat Den Haag als muziekstad pur sang nog een popopleiding nodig heeft is de aspirant-beleidsmaakster nog wat terughoudend. “Ik weet niet of dat nou echt nodig is. Als er draagvlak voor blijkt te zijn en de middelen zijn er voor, dan zeker. Maar misschien heeft Den Haag wat een opleiding betreft gewoon de boot gemist.”

“Er gaat zo veel geld op aan citymarketing, misschien is het juist slimmer om een deel van dat geld naar de betrokkenen te sturen.

Citymarketing; geen daden maar woorden
VVD-kamerlid Arno Rutte kwam een poosje geleden met de uitspraak dat goede popmuziek zichzelf bedruipt, en als je als muzikant niet rond kunt komen van je inkomsten je een amateur bent en geen professional. Kortweg, de muzikant moet zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen en niet afhankelijk zijn van subsidie. Deze geluiden vonden ook hun weg naar Den Haag, moet de Haagse scene vrezen dat dat ze straks hun subsidies verliezen? “Die uitspraken zijn natuurlijk onzin. Je moet als gemeente altijd steun verlenen aan dat soort zaken, dat lijkt mij een vrij logisch verhaal.” Waar de grens getrokken moet worden – je kunt immers niet elke zelfbenoemde quasi-virtuoos met een gitaar een zak geld toeschuiven – weet Janneke niet echt. “Het lijkt mij het belangrijkste om broodmuzikanten een fatsoenlijk loon te kunnen geven, ze moeten immers ook kosten maken en op het moment dat de inkomsten vanuit de muziek voldoende zijn, hoeven ze ook niets meer van de gemeente te krijgen.” Waar dat geld vandaan moet komen? “Er gaat zo veel geld op aan citymarketing, misschien is het juist slimmer om een deel van dat geld naar de betrokkenen te sturen. In plaats van verkondigen dat Den Haag een rockstad is, kunnen we het beter gewoon doen!”