Holy shit. We zijn zeven nummers onderweg, en helemaal solo, helemaal a capella zingt Justin Vernon (het muzikale brein van Bon Iver) ‘715 - CREEKS’ in de Ziggo Dome, terwijl er een eenzaam spotje op hem schijnt. In de kern is dit een intiem, plechtig folkliedje, maar de manier waarop hij het vertolkt is weergaloos. Onder zijn stem schuift hij de ene na de andere laag aan extra stemmen, opgewekt via een ding dat de ‘Messina’ heet, een soort super-vocoder-autotune-apparaat waarmee hij zichzelf kan omtoveren in een groots digitaal engelenkoor. Hij zingt dit liedje in zijn eentje, en toch (of juist daarom) zit er extreem veel dynamiek in. Het ene moment fluisterzingt-ie, het volgende breekt zijn stem in een ijzingwekkende brul. De zaal hangt aan zijn lippen. Wow. Is het ooit zo stil geweest in een volle Ziggo Dome? Werkelijk de hele tent, meer dan 10.000 mensen, staat met ingehouden adem toe te kijken.
Huh, staat Bon Iver in de Ziggo Dome? Jazeker, het is zijn grootste show ooit, en helemaal vol is het niet (wat wil je, de show is zo vaak verplaatst dat er vandaag mensen pas achterkwamen dat het uiteindelijk nú plaatsvindt!), maar laten we wel wezen: in het afgelopen decennium groeide Bon Iver van een baardige, introspectieve folky uit Eau Claire, Wisconsin, uit tot een van de meest invloedrijke artiesten van de jaren tien met een combinatie van experiment en introspectieve, cryptische liedjes. Zijn grote doorbraak ‘Skinny Love’ (hij speelt hem vanavond als vanouds, op een dobro-gitaar die zo’n beetje uit elkaar valt, luid brullend met zijn twee drummers) is een van de Grote Liefdesliederen van deze tijd geworden, in navolging van bijvoorbeeld Leonard Cohen’s song ‘Hallelujah’. Via een tranentrekkende cover van fucking Birdy werd het een classic in het repertoire van honderden X-Factor/The Voice/American Idol-kandidaten. Daarna was Bon Iver zelf al snel klaar met die indiefolkvibes: met de plaat werd zijn muziek experimenteler en tegendraadser. En toch nam zijn invloed over de jaren heen alleen maar toe. Via een muzikaal verbond met Kanye West, dat drie albums standhield. En via samenwerkingen met Aaron Dessner (The National) en Taylor Swift (hij werkte nota bene aan een stuk of acht nummers mee op haar tweeluik Evermore en Folklore).
(Lees verder onder de video...)