Het was alsof er van de ene op de andere dag een draadje was doorgeknipt in zijn brein. Opeens was Aaron Dessner lusteloos, moe, ongelooflijk ongelukkig. Hij was zestien jaar oud en wilde helemaal niks meer. ‘Het kwam echt als een verrassing’, vertelt hij vanuit zijn studio in Hudson Valley, net buiten New York. ‘Ik ben altijd een blij kind geweest, maar opeens zat ik in een ernstige depressie. Ik ervoer veel druk in die tijd, op allerlei manieren, en wist niet hoe ik daarmee moest omgaan. En Bryce was er áltijd voor mij. Vanaf onze geboorte totdat we 18 waren, deelden we een kleine kamer met twee bedden. Toen ik zo ernstig depressief was, was het zijn instinct om me vast te houden. Letterlijk. En hij deed mijn huiswerk, duwde me onder de douche. Hij zorgde dat ik niet in een neerwaardse spiraal belandde.’
Lief
Samen zitten de eeneiige tweelingbroers Aaron en Bryce Dessner al dik twee decennia in de iconische Amerikaanse band The National, beiden als gitarist. En ‘Brycie’, het allereerste liedje dat Aaron nu als leadzanger uitbrengt, is een ontzettend lief liefdesliedje voor zijn broer. ‘You watched my back when we were young’, zingt hij met een aandoenlijke fluisterstem à la Elliott Smith. ‘You stick around when we're old. I'm sleeping sound when you're in the room. You help me stay above the ground.’
‘Voor Bryce is het ook zwaar geweest’, zegt Aaron. ‘Ik was er zo slecht aan toe dat het écht eng was. Ik ben telkens degene die dit soort dingen meemaakt, en dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk: Bryce moet telkens de sterke broer zijn, er is minder ruimte voor zijn gevoelens.’
Onschuld verloren
Dat prachtige liefdesliedje ‘Brycie’ bleek het startpunt voor het tweede album dat Aaron Dessner maakte met Big Red Machine, zijn project met Justin Vernon (Bon Iver) en een hele sterrencast aan gastvocalisten en muzikanten. Fleet Foxes doet mee, Anaïs Mitchell staat erop, Sharon Van Etten, Ben Howard en Lisa Hannigan zingen, zijn broer Bryce speelt gitaar, en natuurlijk is ook Taylor Swift te horen. Met haar (en producer Jack Antonoff) maakte Aaron Dessner de prachtige platen folklore en evermore, en precies in diezelfde periode sleutelde hij aan How Long Do You Think It’s Gonna Last van Big Red Machine. ‘Dit album gaat over de tijd dat je je onschuld bent verloren’, vertelt hij. ‘Als kind is alles nog mogelijk. Zodra je volwassen wordt, beland je in een wereld vol onzekerheid en angst. Die overgang kan zwaar zijn, veel mensen raken daar de weg kwijt.’