Eefje! Met een EP over nieuw leven lijkt het me geen gekke vraag: hoe gaat het met jullie drietjes?
‘Goed hoor… Jeetje. Ik moet zeggen: we zitten nu in een moeilijke fase. Het is lastig qua slaap omdat ik zelf soms niet meer in slaap kom ’s nachts. Dan lig ik echt uren wakker. Iedereen heeft het over die eerste paar maanden, maar ik vind het nu zwaarder omdat ik niet meer ingesteld ben op dat slaaptekort. En ik heb net een keelontsteking achter de rug. Het touren wordt wel spannend: ik lig nu steeds extreem vroeg in bed, dat kan dadelijk niet meer. Ik moet zorgen dat ik niet vol adrenaline in mijn bed kom te liggen. Touren en een baby, eigenlijk een lastige combinatie. Maar met de baby gaat het supergoed. Hij is nu vijfenhalve maand. Hij kan rollen, beide kanten op. Hij heeft al twee tandjes, die kreeg hij al in de vierde maand, echt gestoord vroeg. En ik merk dat zijn motoriek verandert, hij kan nu dingen goed vastpakken met beide handen. Ik was aan het drinken, en hij pakte met beide handjes dat glas vast. Hij deed me precies na, deed zijn mond naar het glas en wilde er ook een slokje uit nemen.’
Je zingt over opbloeiend nieuw leven, in bloei schieten, een bonkend hart. Mag ik dit een aanstaande baby-EP noemen?
‘Zo zou ik het zelf niet noemen, omdat je dan in de kinderliedjeshoek gaat zitten. En ik heb de nummers al gemaakt voordat ik zwanger was. Maar het klopt wel dat ik veel over verlangen en instinct heb geschreven. Ik vind het een mooi thema, omdat het ons stuurt, het maakt ons mens. Zonder verlangen kunnen we niet vooruit. Het gaat ook over lust en sensualiteit. We hebben het gemaakt in de lockdown, in de fase dat we hadden bedacht dat er een babytje mocht komen. ‘Startschot’ schreef ik in de zomer van 2020. Ik woon aan een hele drukke straat, een soort Amsterdamsestraatweg. Het was heel heet, ik zat op de stoep in de zon te schrijven: voor mij gaat het over de natuur en voortplanting, hoe de zon en regen die planten doen groeien, en leg een link naar vruchtbaarheid in zijn algemeenheid. En ‘Storm’ schreef ik met de festivals in gedachten: over grote groepen die samenkomen om muziek en emoties te beleven. Dat dat toen niet kon, maar er een grote behoefte was om samen in zo’n trip te geraken. Bitterzoet was best een donkere plaat, voor mij persoonlijk is dit een optimistischer, hoopvoller geluid. Leuk dat ik daar nu een manier voor heb gevonden die bij me past. Het is niet per se vrolijk, verliest zijn diepgang hopelijk niet, maar wel met hoop en warmte. ‘Golven’ is dan nog het donkerste nummer: ik had het oorspronkelijk in opdracht voor het Eurovisie Songfestival gemaakt, toen nog in het Engels. Het gaat over relaties, over een goede manier om samen te zijn als koppel, met elkaar te leven. Het is niet altijd makkelijk, soms zit je ook in zwaar weer.’