Hoewel het album een vat vol tegenstellingen is, is Bitterzoet voor veel mensen het medicijn tegen de lockdownpijn geweest. ‘In een wereld waar alles gaat om snelheid en hypes, weet Eefje de Visser na tien jaar nog altijd te groeien’ Zo luidt het juryrapport van de 3voor12 Award. 'Ik heb persoonlijk een heel goed jaar', vertelt Eefje in 3voor12 Radio. 'Natuurlijk heb ook ik tegenslagen gekend, maar door me flexibel op te stellen ben ik verder gekomen. En ik denk dat mijn muziek in deze omstandigheden in de wereld beter tot zijn recht is gekomen in dit jaar. Als we een normaal jaar hadden gehad, was het dan minder op gevallen, denk ik.'
Toch had ze veel twijfels voor ze het album uitbracht. Er zit niet voor niets vier jaar tussen Bitterzoet en Nachtlicht, in plaats van de gangbare 2,5 jaar. 'Ik heb vaak gedacht: 'Is het wel goed genoeg?' En op een gegeven moment weet je dat echt echt niet meer. Natuurlijk had ik vrienden die zeiden: 'Het is echt goed', maar dat had ik zelf toen nog niet door.'
Hoewel je de muziek niet los kunst zien van de dromerige poëtische teksten die uit Eefjes pen komen, is de muziek leidend en volgt daarna pas de tekst. 'Ik maak de teksten omdat ik van muziek houd, ik zou nooit kunnen schrijven zonder muziek. Ik wil ook niet dat de tekst leading wordt in de productie. Het moet niet te veel de aandacht pakken, dan ga je te veel nadenken terwijl ik vooral wil dat je het voelt. In de NL scene is het toch traditie dat de tekst vooraan staat in de productie, terwijl ik het mooier vind wanneer het een versmelting is van taal en sound.'