Eerst is er die stilte. Niet de stilte die we afgelopen jaar zo gewend zijn geraakt, maar een collectieve concentratie. Een publiek van 450 man dat ademloos toekijkt hoe Eefje de Visser opkomt met haar twee zangeressen, en zachtjes fluisterend, zichzelf alleen begeleidend op gitaar, ‘Pixels’ zingt. En een nummer later, halverwege ‘Stilstand’, volgt de ontlading. De band barst los, Eefje begint te dansen, en er volgt een bijna hysterisch gejuich. Een jongen (misschien is het de schrijver van dit stuk, misschien ook niet) begint onbedaarlijk te huilen. Echt lelijk huilen, wel dertig seconden lang. Pfff, wat hebben we dit gemist.
Want Eefje de Visser maakte vorig jaar de plaat van het jaar met Bitterzoet, daar zijn we het wel over eens. Zelfs op haar wc zal ze niet meer voldoende ruimte hebben voor alle trofeeën die ze ermee binnensleepte. En ze was er een jaar geleden helemaal klaar voor, die grote succesronde van uitverkochte zalen. Krankzinnig is het als je erover nadenkt: na die zinderende, scherp uitgedachte show op Noorderslag 2020 (de nummer 1 in onze lijst, en da’s een goede graadmeter voor een bomvolle zomer) zou ze haar grootste tour tot nu toe gaan doen, 14 maart 2020 zou het beginnen. Maar ze hebben die show niet een keer voor een serieus publiek kunnen spelen. Oké, er was een concertfilm, en daarna nog een concertfilm, en er waren de talloze tv-optredens, maar wij hebben Bitterzoet, album én show van het jaar, niet één keer in een zaal kunnen aanschouwen.