Zo doe je dat dus. Met deze zelfde bravoure stond Ryanne van Dorst altijd op het podium als Elle Bandita, en zo maakt ze nu programma's voor BNNVARA. Met een grote bek, maar ook met een klein hartje. Zo verzamelt ze in de serie Nachtdieren melancholische verhalen bij mensen wiens lichtje 's nachts nog brandt. Bij de verlaten vijftiger die zijn uitkering aanvult door oud ijzer te zoeken. Bij de werkeloze die zijn nachten verdoet met Fortnite (en er niet eens goed in is). Bij die man die midden in de nacht in het park scharrelt waar mannen op zoek zijn naar andere mannen. Al was dat laatste vast gescript, want wie voelt zich op zo’n moment niet betrapt als er ineens een cameraploeg staat. ‘Nee joh! Natuurlijk regel je op zo’n draaidag wat backups voor als de stad leeg is, maar de kracht van het programma is natuurlijk wel dat ik écht mensen aanspreek op straat. Ik wil weten wat er op bepaalde plekken gebeurt, zo midden in de nacht. Als ik dan zo’n verhaal tref, sta ik wel met mijn mond vol tanden, ja. Ik moet soms echt een traantje weg pinken.’
Wanneer Ryanne van Dorst wist dat brutalen de halve wereld hebben? ‘Dat begint al heel jong, toch? Als je niet mee kan in een bepaalde stroming op de basisschool weet je dat shit anders moet, dat je je bek open moet trekken. Je kunt jezelf ook verstoppen, maar ik wilde gewoon heel vroeg van alles. Er zijn genoeg mensen die wegkwijnen in de maatschappij omdat ze bang zijn om mensen aan te spreken, terwijl ze ondertussen wel ambities hebben.’
Maar is het nu een karaktereigenschap, die brutaliteit? Word je ermee geboren, kun je het leren? Of wordt het gevormd door de omstandigheden? Concreet bij Van Dorst: ze viel altijd overal buiten. Meisjes vonden haar te stoer, voor de jongens was ze een meisje. Niemand snapte hoe het nou precies zat met haar, en de realiteit was: de waarheid lag in het midden. Ryanne van Dorst werd geboren als hermafrodiet, een persoon met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtseigenschappen. Dat werkt kennelijk zowel fysiek als mentaal op zo’n beetje elk vlak door. Anderhalf jaar geleden had ze haar ‘coming out’, gekoppeld aan het tv-programma Geslacht!, waarin ze op zoek gaat naar de verschillen tussen mannen en vrouwen en alles wat daar tussenin zit. ‘Ik had geen zin meer om mezelf te hele tijd te moeten verdedigen of dingen uit te leggen. Dat heb ik jarenlang gedaan, en dat taboe wilde ik doorbreken. Sindsdien gaat het gewoon heel erg goed met mij.’
Het is een waanzinnig knappe en ontroerende reeks van vier delen geworden, waarin de hoekige tv-host (ze speelt voortdurend met haar gebrek aan presentatie-ervaring) praat met haar voormalige schoonmoeder en ultieme vrouw Patricia Paay, met wetenschappers die alles weten over intersekse-condities. Ze reikt op de rode loper een prijs uit aan Chantal Janzen (die hartstikke leuk blijkt te zijn) en ontmoet jonge mensen die vertellen over hun eigen ervaringen. Heel vaak gaat het ook over schaamte, en over gedachten (of lichaamsdelen) die verborgen moeten blijven. Schaamte, ook een rode draad in haar nachtserie. Al ziet ze dat zelf helemaal niet zo. ‘Ik ben juist op zoek naar een eerlijk portret van mensen. Ik zie in al die dingen geen taboe. Al zijn het inderdaad wel vaak verborgen dingen omdat de maatschappij het afkeurt. Maar je hoeft aan mij niet te verantwoorden waarom het leuk is om de hele nacht op de bank te gamen, of dat het lekker is om je in het park te laten afzuigen.’