In het jubileumjaar van Pinkpop blikken we met betrokkenen terug aan de hand van 10 bepalende momenten waarmee 50 jaar Pinkpop-geschiedenis werd geschreven. Vandaag deel 4: hoe Mojo de cure voor Pinkpop bleek. Leon Ramakers (MOJO): 'Het festival ging niet met z'n tijd mee.'

Het ging in 1984 al aanzienlijk minder met Pinkpop. Het bezoekersaantal halveerde naar 20.000. Maar het jaar erop werd een hardere klap uitgedeeld met 15.000 festivalgangers. ‘Het was gewoon niet goed’, zegt Jan Smeets nu over de line-up waar Steel Pulse, Chris Rea en Yngwie Malmsteen bij de acht boekingen hoorden. Leon Ramakers van Mojo zag wat er ten grondslag lag aan het dieptepunt: ‘Het festival ging niet met z’n tijd mee. Het podium was vijf meter hoog, een bij elkaar getimmerd zooitje. Terwijl de producties van bands veel groter werden. Jan had ook een principe van één popgroep, één hardrockgroep, één reggaegroep, enzovoort. Voor elk wat wils dus. Er zat teveel flauwekul tussen. En een reggaeband, daarvoor komen de mensen niet naar een festival.’ Smeets zag het om een andere reden mis gaan: ‘Er kwamen steeds meer stadionconcerten. Veel van de bands die we wilden boeken, deden daar voorprogramma’s. Ze stonden liever voor de Stones in De Kuip dan bij ons.’

Het debacle van 1985 was niet alleen een drama voor Pinkpop, het was ook een persoonlijk drama voor Jan Smeets. ‘De stichting werd opgeheven,’ vertelt hij. ‘Ik had een aansprakelijkheid, en dus een probleem. Ik heb een jaar geen salaris gehad.’ Toch wilde Smeets Pinkpop levend houden. Hij begon om zich heen te kijken en de blik bleef bij Mojo hangen. Smeets: ‘En toen zei Ramakers: ik doe mee, maar ik wil niet meer dat stomme podium, het moet professioneler en het moet later eindigen.’

Iggy Pop op Pinkpop 1987

Ramakers: ‘Ik had meteen in m’n hoofd dat we The Cure moesten boeken. Dat lukte snel.'

Ramakers: ‘Het festival moest bestand zijn tegen de grote producties van die tijd. Ik zei: we moeten qua programmering een lijn kiezen, dus we worden een progressief muziekfestival.’ Ramakers vertelt dat zijn collega Berry Visser en hij nog wel even na moesten denken of ze het wel wilden, zo’n groot festival. Kralingen heeft ze huiverig gemaakt. Dat ambitieuze festival in 1970 met namen als The Byrds, Pink Floyd, Jefferson Airplane, Santana en Soft Machine leverde tonnen verlies op. Stichting Rotterdam Pop Festival ging failliet, Mojo bleeft ternauwernood overeind, maar het trauma was geboren en nog altijd springlevend. Ramakers: ‘Toch ging het vrij snel met Jan. Wij werden lead programmeurs. We verdeelden alles fifty-fifty. Zo is het toen gegaan.’ 

In 1986, het eerste jaar met Mojo, had Pinkpop een klinkende 48.000 bezoekers. Jan Smeets: ‘Het werkte meteen.’ Programmeur Willem Venema had een groot aandeel aan het coherente programma in Geleen met o.a. The Cult, The Waterboys, Fine Young Cannibals, Claw Boys Claw. Maar één naam torende boven de anderen uit. Ramakers: ‘Ik had meteen in m’n hoofd dat we The Cure moesten boeken. Dat lukte snel. Zo’n grote act hadden we nog niet gehad. Hij kostte ook meer.’ De ticketprijs was net als het tegenvallende 1985 veertig gulden, maar nu was het festival mede dankzij The Cure uitverkocht. Het is het laatste jaar dat Pinkpop in Geleen zou plaatsvinden.

In dit dossier wordt de historie van Pinkpop besproken aan de hand van tien bepalende momenten. Dit is het eerste deel. Op NPO 2 Extra tellen we in vijftig afleveringen af naar de vijftigste editie van Pinkpop, in deze nieuw gemonteerde archiefreeks van NTR/BNNVARA/VPRO (met medewerking van KRO). Veel van die uitzendingen mogen we ook online delen. 

Check ook de shows van o.a. Red Hot Chili PeppersUrban Dance Squad en Faithless. De 50ste jubileum-edite van Pinkpop vindt plaats van 8 t/m 10 juni 2019 met o.a. Fleetwood Mac, Mumford & Sons en The Cure.