We staan alweer in een kerk, iets wat vooral aan een muzikale voorganger te danken is. Het woord van Hilary Woods voert naar de Der Aa-Kerk, waar ze heel ingetogen met toetsen opent. En waar de Ierse ook meteen laat horen waarom ze bepaald geen traditionele singer-songwriter is. Met zware aanslagen op toetsen en (door haar compagnon) getrommel zet ze haar muziek duister en beklemmend aan. Het pianospel is dwingend in repetitieve en dwarse patronen met onheilspellende ritmische ondertonen, terwijl de vocalen langs de gewelven van de indrukwekkend hoge gotische kerk schuren. Woods is dissonant, eigenzinnig, ze durft te experimenteren en verdiepen. Opeens een aanzwellend elektronisch intro en dan stilte, waarin zij met gitaar en een snik in de stem invalt. Ze loopt zichzelf en speelt daar overheen. Met twee man klinkt Hillary Woods heel vol en toch heel sober. 'Black Rainbow' opent dreigend, hintend naar het Twin Peaks-thema, zwelt symfonisch aan en dan martelen de herhalende patronen als een Tantaluskwelling. Was Louise Lemón in de schouwburg net een uitbundige viering, nu, in de kerk komt de bezinning en het berouw om de hoek. Met Hilary Woods, die in juni 2018 het schitterende album Colt op Sacred Bones uitbracht, overdenken we onze zonden en beseffen de zware erfenis en uitzichtloze toekomst waarmee we opgezadeld zijn. We staan een halfuur aan de planken genageld. Eenmaal buiten is het koud en donker en is er onnoemelijk veel van ons afgevallen. (IG)
Voor fans van: Marissa Nadler, Emma Ruth Rundle, Chelsea Wolfe, modern klassiek, Massive Attack, Twin Peaks.
Waar hopen we dit te zien? Bij moeilijke, onderhuidse muziek in de kerk moeten we erg aan Le Guess Who? (stond ze al) en Incubate (bestaat niet meer) denken. Motel Mozaique en Roadburn (Patronaat) zouden perfect passen.
Luister: 'Black Rainbow'