Wie gaat straks in Groningen de virtuele bierdouche vangen? Wordt het Wende, Bizzey of toch Golden Earring? En hoe zit het met Ronnie Flex, kan die nu nog winnen of is die kans door de winst van New Wave verkeken?

Er zijn weinig deuren die gesloten blijven voor 3voor12 tijdens Eurosonic Noorderslag. Elke zaal lopen we plat op zoek naar talent uit binnen- en buitenland. Overal duiken we op, behalve in de kleedkamer van de grote zaal van de Oosterpoort, een uurtje voor de Popprijs. Echt waar, ook wij moeten doorgaans op de officiële aankondiging wachten om erachter te komen wie dit jaar de meest prestigieuze muziekprijs van het jaar wint. Dit jaar wordt–ie alweer voor de 33e keer uitgereikt in Groningen, en nog altijd is het de enige award die echt alle media haalt. En er is niets leuker dan speculeren wie dit jaar gelauwerd wordt. Dit zijn onze two cents.

Dit is de jury

Guus Bleijerveld  BV Pop
Lisa de Jongh  Patronaat
Gijsbert Kamer  De Volkskrant
Jan Douwe Kroeske  Double 2
Joey Ruchtie  De Oosterpoort / ESNS
Job de Wit  freelance journalist
Diederik van  Zessen NPO 3FM

Dit zijn de grootste kanshebbers

Wende

Na de theaterwereld een jaar eerder al overrompeld te hebben met haar voorstelling ‘Mens’, richtte Wende Snijders zich dit jaar meer dan ooit op de popmuziek. Haar gelijknamige album is een onderzoek naar het armzalige bestaan van de mens, een zoektocht die zich deels in het hoofd en deels in de kroeg afspeelt, die ze onveilig maakte met Vlaming Dimitri Verhulst. Wende vertolkte ook een prachtige tekst van Joost Zwagerman, waarin hij alle angsten opsomt die hem uiteindelijk fataal werden. Wende stond op Noorderslag en Into The Great Wide Open, maar het meest aanwezig was ze op Down The Rabbit Hole, waar ze de monden open liet vallen tijdens een intense dagopening. Enige dat Wende tegen zich heeft is haar imago als theaterartiest. Heeft ze genoeg klei op de neuzen van haar schoenen? Wij zijn geneigd te zeggen: jazeker.

Bizzey

Wie gaf er een stuiver voor Bizzey toen hij het succesvolle Yellow Claw verliet? Hij was per slot van rekening ‘maar’ de mc van de groep. Maar Bizzey toonde zich een voorloper met zijn hybride set - hij is dj en mc tegelijk - en zijn energieke sound, geïnjecteerd met Caribische elementen en inmiddels door iedereen in Nederland gekopieerd. Hij mag dan misschien niet bekend staan als een woordsmid of diepzinnige verhalenverteller, zijn hits als ‘Ja!’, ‘Drama’ en ‘Culo’ zetten overal in Nederland clubs, klassen en feesttenten op zijn kop. En dan is er ook nog een rol voor Bizzey weg gelegd achter de schermen. Hij was het namelijk die de carrière van Famke Louise lanceerde, en daarmee stond–ie ook nog aan de basis van een andere belangrijke trend van nu: YouTubers die artiest worden. Zijn er kapers op de kust in zijn genre? Natuurlijk. Maar aan Boef durft de jury zich vast niet te branden, ondanks de excuses waarmee hij Noorderslag vorig jaar opende.

Ronnie Flex

Oké, dan het heikele punt. De Popprijs, die kun je maar een keer winnen. Kijk maar naar de historie. Maar zou Ronnie Flex geen uitzondering moeten zijn op die regel? Hij was immers de man van het afgelopen jaar, van de afgelopen jaren zelfs. En hij stond weliswaar als winnaar op het podium met New Wave, maar zijn talent overstijgt dat gelegenheidsproject toch ruimschoots? Hij is de meest originele en invloedrijke van die enorme generatie rappers die nu de dienst uitmaakt. Hij is gevarieerd: van persoonlijk en intiem naar knallen in de club. En hij zette sinds New Wave grote stappen: zijn besluit om met een band op te gaan treden was een grote investering. In de discotheken kun je immers in twintig minuten snel geld pakken, maar Ronnie investeert in een lange carrière. Frenna, Jonna Fraser en Lil Kleine volgden zijn voorbeeld. 

1986 Mathilde Santing
1987 The Nits
1988 Claw Boys Claw
1989 Herman Brood
1990 Urban Dance Squad
1991 The Ex
1992 The Scene
1993 Bettie Serveert
1994 2 Unlimited
1995 Osdorp Posse
1996 Eboman
1997 Marco Borsato
1998 Junkie XL
1999 Postmen
2000 Arling & Cameron
2001 Anouk
2002 Tiesto
2003 Blof
2004 Ali B
2005 Within Temptation
2006 Spinvis
2007 Armin van Buuren
2008 De Dijk
2009 Kyteman
2010 Caro Emerald
2011 De Jeugd van Tegenwoordig
2012 Racoon
2013 The Opposites
2014 The Common Linnets
2015 New Wave
2016 Martin Garrix
2017 Kensington

En deze drie artiesten gaan dit jaar niet winnen

Golden Earring

Het begint een vaste riedel te worden: moet Golden Earring die verdomde prijs niet eens winnen? ’s Lands grootste rockband ooit heeft de pech dat hun gloriedagen net achter ze lagen toen de prijs in 1986 voor het eerst uitgereikt werd. Daarna waren er nog wel wat momentjes waarop het had gekund - we noemen een veertigjarig jubileum of dat heerlijke boek van Sander Donkers - maar het siert de jury dat doorgaans gekozen wordt voor actuele relevantie. En die is er dit jaar niet voor de Earring.

De Staat

Het zou kunnen, De Staat. Waarom niet? Een respectabele carrière, een goede Lowlands-show, de sterke single ‘Kitty Kitty’. En oh ja, die vier uitverkochte In The Round shows in Nijmegen, die waren in november 2017, en dat valt nog net binnen de jurymarges van het afgelopen jaar, toch? De Staat is zonder twijfel een Popprijswaardige band. Maar wij zetten toch in op 2020 voor De Staat, want als 18 januari hun vijfde album Bubble Gum verschijnt ligt de weg vrij naar weer een piekjaar.

Dotan

De meest besproken artiest van het jaar was niet Boef of Ronnie Flex, maar een man die de tijdsgeest beter aanvoelt dan wie ook. In het tijdperk van fake news en alternative facts wist hij dondersgoed waarmee hij bezig was. Hij begreep dat authenticiteit ook maar een imago is, dat barmhartigheid een vorm van theater is. Eigenlijk zou Dotan, zonder ook maar een noot gespeeld te hebben, de Popprijs verdienen. Maar of de jury net zo visionair is als de zanger? Vast niet.