Dit waren de wijze lessen van SXSW 2019 Dit waren de wijze lessen van SXSW 2019

Acht trends uit Austin

, Timo Pisart, met input van Christiaan Walraven, Sofie Berns, Nanning de Jong, Roosmarijn Reijmer, Erwin Blom, Michiel Peeters en Ruud Lemmen

De hiphopwereld loopt over van de eigenzinnige karakters, Spotify wil de Netflix voor podcasts worden, de wereld redden moet vooral léúk zijn en de mullet is hot: dit zijn de belangrijkste lessen die we hebben overgehouden aan SXSW 2019.

1. Festivals willen zich onderscheiden met gecureerde line-ups

Hoe onderscheid je je nog in de gigantische festivalexplosie van afgelopen jaren, waarbij de grote headliner-acts vaak wel twintig Europese mainstages afsluiten? In een panel met de nogal pompeuze titel Is the Festival Explosion Ruining the Industry was een antwoord: op maat gecureerde line-ups. Bon Iver organiseert zo al jaren zijn eigen evenement Eaux Claires met heel veel bevriende acts op de line-up en David Lynch kondigde zijn eigen Festival of Disruption aan. In Nederland weten we natuurlijk al langer dat dat werkt: Le Guess Who en Roadburn kunnen bijvoorbeeld steeds verder de diepte in door de lijnen die gastcurators uitzetten en Tuckerville en Concert At Sea verkopen heel veel tickets op de namen van Ilse DeLange en Bløf.

Wat is SXSW?

Wie wil weten wat de belangrijkste muzikale hypes en doorbraak-acts van het jaar zijn? Die trekt naar SXSW (zeg: South By South West), het allergrootste en meest invloedrijke showcasefestival ter wereld. Veelbelovende acts van over de hele aardbol vliegen naar Austin, Texas om zich te presenteren voor de internationale muziekindustrie. Het klinkt wellicht als een ver-van-je-bed-show, maar ook de boekers van bijvoorbeeld Lowlands, WOO HAH, Best Kept Secret, Paradiso en Rotown zijn er aanwezig om te scouten welke talentvolle acts ze zeker voor hun festivals moeten strikken.

Ook 3voor12 was op SXSW om te signaleren wat de must-sees van het jaar zijn, welke acts deze zomer vooral de oversteek naar de NL podia en festivals moeten wagen en welke tracks je zo in je Spotify-lijst met nieuwe ontdekkingen kunt slepen.

2. Leve de excentrieke karakters (en nu-metal) in de hiphop

Heb je ‘Leave Me Alone’ van Flipp Dinero gehoord? Met 236 miljoen plays op Spotify is het een van de ALLERGROOTSTE traphits van het moment, een ongelooflijke oorwurm waarmee Flipp op alle feestjes stond. En toch… toch stond SXSW niet bepaald te trappelen om Flipp. Zeker het livecircuit lijkt een beetje verveeld van dat trapgeluid. In de hiphop-hoek zijn het vooral de excentrieke karakters met dito producties die het ontzettend goed doen: bivakmuts-weirdo Leikeli47, Tierra Whack en haar maffe universum, Rico Nasty met haar punkattitude en wandelende snoepwinkel Bbymutha. Ondertussen wordt een stroming in de hiphop ook steeds harder: Nasty doorspekt haar beats met nu-metal en City Morgue covert zelfs Slipknot in een show waar je botten op kunt breken.

Leikeli47

Rico Nasty

Bbymutha

3. Spotify wil podcast-markt veroveren

In de week dat Spotify nogal lelijk de aanval opent op Apple, presenteert de streamingdienst op SXSW ook de plannen om de Netflix voor podcasts te worden. De sleutelwoorden: meer exclusieve eigen producties, uitgebreide analytics voor makers en op maat gemaakte luistersuggesties zoals ook je Discover Weekly-playlist door een scherp algoritme wordt samengesteld. Daarmee zou Spotify zomaar een nieuw tijdperk kunnen inluiden voor de podcastwereld, hoewel we nog wel wat vraagtekens hebben.

4. De elektrische step is hot

Het voelt bijna als een plaag, al die elektrische stepjes die in Austin te vinden zijn. Op vrijwel elke hoek staan er tientallen, die je zonder al teveel gedoe via o.a. Uber kunt huren voor een duppie per minuut en zo weer weg kunt zetten. Ze gaan sneller dan de fiets – zelfs sneller dan de wagentjes van de politie! – en zijn echt superhandig. We zouden er zo voor tekenen, met de step door Groningen razen tijdens Eurosonic, over Vlieland voor Into The Great Wide Open of beter nog: van nachtclub naar nachtclub op Amsterdam Dance Event. Al een veelgehoord advies: don't scoot and drink!

5. Hedonistische duurzaamheid

De wereld redden moet vooral wel léúk zijn, oftewel: ‘Hedonistic sustainability.’ Dat is in het kort de boodschap van toparchitect Bjarke Ingels, die in zijn keynote op SXSW onder andere een vuilverbrandingscentrale laat zien die zo schoon is dat–ie wordt gecombineerd met een skibaan. Er waren ook een aantal Nederlandse startups mee die plastic recycleden. Outlander Materials maakt bijvoorbeeld snoeppapiertjes van een restproduct uit het bierbrouwproces. Precious Plastic recyclet plastic van de straat. Festivals zijn natuurlijk ook non-stop bezig met duurzaamheid, in Nederland werd laatst nog het Plastic Pact NL getekend door MOJO en ID&T en evenementen als Welcome To The Village en DGTL proberen hun ecologische voetafdruk te verkleinen met een glimlach op het gezicht. Zou dat een trend worden in het hele livecircuit?

6. De muziekwereld wil credits beter vastleggen

Er wordt al tijden steen en been geklaagd dat vooral songwriters te weinig geld verdienen aan de streamingdiensten. Tegelijkertijd bleek uit de cijfers van een streamingservice dat van pakweg de helft van de opnames die in een maand worden beluisterd de correcte gegevens ontbreken: dan is onduidelijk wie de songwriters zijn, wie de producers zijn, wie verder op de plaat hebben meegespeeld en wie überhaupt de publisher is. Op SXSW wordt een oplossing gepresenteerd die op een superbreed draagvlak kan rekenen: Björn Ulvaeus van ABBA is er zelfs speciaal voor naar Austin overgevlogen, ster-songwriter Max Martin staat achter het plan en ook grote bazen van Universal en AVID schuiven aan bij de presentatie van Auddly. In het kort: met een simpele app op je telefoon moet je als muzikant of producer al tijdens muziekopnames in Protools dadelijk kunnen aangeven dat jij credits verdient voor een song. Alle betrokkenen krijgen een melding op hun telefoon en de credits worden direct vastgelegd in de masterfile. Ook alle partijen die daarna de opname krijgen (van het label tot de streamingservice) zien meteen wie er aan een track hebben meegewerkt, en op hoeveel procent van de inkomsten ze recht hebben. Ook voor muziekliefhebbers zou dit goed nieuws kunnen zijn, in de toekomst maakt dat het ook gemakkelijker om je smartspeaker te vragen om alle tracks te draaien waarop Ulvaeus gitaar heeft gespeeld, om maar wat te noemen.

7. Terug naar de basis

Was het nog niet zo lang geleden dat SXSW stond voor de fascinatie met WAT er allemaal met nieuwe technologie kon, volgde daarna snel de periode dat werd gekeken HOE we dat allemaal konden inzetten. Dit jaar was het centrale thema WAAROM we dat allemaal zouden moeten willen. Het was het jaar van de ontnuchtering. Het was het jaar van terug naar de basis. Natuurlijk kun je Artificial Intelligence inzetten in een democratie, natuurlijk kun je de blockchain loslaten op de muziekindustrie, maar wat voegt het toe? Laten we terug naar de tekentafel gaan. Wat willen we bereiken, hoe willen we dat de wereld er uitziet en dan pas kijken welke rol de technologie daarbij kan spelen. En laten we vooral niet denken dat technologie op zich de wereld beter maakt. Dat moeten mensen toch echt zelf doen.

8. De mullet is in!

Ja, de mullet, ja. Je weet wel, zoals Billy Ray Cyrus ‘m droeg rond ‘Achy Breaky Heart’, zoals Ron Wood, Paul McCartney en die ene van Spinal Tap hun hoofdhaar aan de zijkanten kort hielden en aan de achterkant een liefdevol matje lieten staan. Steeds meer bands rocken de mullet anno 2019, met als ultieme aanvoerders natuurlijk Aussie-pubpunkers Amyl and the Sniffers en de Amerikaanse evenknie Surfbort. Zien we de mullet dadelijk ook terug in de persfoto's van Tusky? 

Amyl and the Sniffers

Surfbort

Dit artikel kwam tot stand met input van Christiaan Walraven (3voor12), Sofie Berns (Berenschot), Nanning de Jong (Berenschot), Roosmarijn Reijmer (Friendly Fire), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Michiel Peeters (TivoliVredenburg) en Ruud Lemmen (013, WOO HAH!).

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12