Er zijn twee belangrijkere punten waarop Spotify zich wil onderscheiden van andere podcastplatforms. Allereerst door de uitgebreide analytics-mogelijkheden voor de makers. Technisch gezien bevindt de podcast-wereld nog in het stenen tijdperk, de enige beschikbare data zijn in veel gevallen het aantal downloads op een podcast. En dat zegt bar weinig, je hebt geen flauw idee wie er luisteren en hoe lang ze luisteren. Zoals Spotify voor artiesten een dashboard heeft gemaakt waarop je live kunt bijhouden hoeveel mensen naar je muziek luisteren, in welke steden je grootste fanbase zit en welke tracks het meest worden beluisterd, zo kan de streamingdienst ook uitgebreid laten zien hoeveel plays je podcasts hebben, hoeveel mensen dat gesprek van tweeënhalf uur met Legowelt daadwerkelijk helemaal uitzitten en of de advertenties in de podcast eigenlijk effect hebben.
Daaruit vloeit een ander belangrijk punt voort: de meeste podcast-apps cureren nauwelijks content. Heb je De Machine geluisterd en wil je meer van hetzelfde? Smulde je van De Woordenschat Podcast en hoop je een Engelstalige variant te vinden? Dan ben je veelal afhankelijk van tips van je vrienden, want Apple Podcasts doet geen luistersuggesties. Dat wil Spotify dus expliciet wél gaan doen, een beetje zoals je Discover Weekly-playlist of de voorpagina van Netflix. ‘Netflix weet precies wat de interesses zijn van hun gebruikers, dat gaan wij ook met podcasts doen’, aldus Ostroff. ‘We werken nu aan de tools om dat mogelijk te maken. Hoe meer podcasts de gebruiker luistert, hoe meer we over hem leren en hoe beter we de content kunnen voorschotelen die hij het meest interessant vindt.’ Daarmee samenhangend moet ook de zoekfunctie veel scherper worden dan je in podcast-apps gewend bent.
Er blijven nog wel wat grote vraagtekens hangen na de presentatie van Ostroff. Waarom krijgen ook gebruikers die betalen voor hun abonnement nog reclames voorgeschoteld in podcasts? Waarom krijgen makers geen cent voor elke duizend plays, zoals dat bij muzikanten wel het geval is? En wordt het met de Anchor-app echt zo gemakkelijk om niet alleen een podcast op te nemen via je telefoon, maar die ook meteen op Spotify te zetten? Hoe het ook zij, dankzij de giga-investeringen van Spotify zou de podcastwereld zomaar een nieuw tijdperk kunnen betreden.