Mogen we Lente Kabinet nog het kleine broertje van Dekmantel Festival noemen? Niet echt, hè? Het festival beslaat dit jaar voor het eerst twee dagen - 26 en 27 mei in 't Twiske - met een bijzonder avontuurlijke line-up. Waar moet je heen? Nou, hierheen!

Borusiade

Zaterdag, 17.00, Derde Kamer

Wie heeft Borusiade gezien op Dekmantel Festival vorig jaar? Ze was er, jazeker. Waar? Op dat kleine pop-up-podiumpje naast de UFO tent. De kleinste tent, waar de feestjes het meest spontaan voelden. Maar goed, wel een tent zonder enige beschutting, en Borusiade kreeg precies de enige regenbui van de dag op haar kop. Mooi om te zien hoe een stuk of tien mensen met regenjassen aan zo'n beetje in de draaitafels doken, die met plastic afgeschermd werden. De stoïcijnse dj/producer draaide intussen van die heerlijk stuurse 80s wave met veel focus op percussie, die je ook kunt horen op haar recente album A Body. Precies de sound van nu. De kans dat ze weer een bui op haar dak krijgt lijkt dit keer een stuk kleiner.

Kelela

Zaterdag, 18.00, Eerste Kamer

Kelela? De Kelela? Niet dat er twee zijn, maar bij de aankondiging van haar komst knipper je toch even met je ogen. Op Lente Kabinet? Nu programmeert Dekmantel weliswaar steeds meer live-acts op hun festivals, maar vaak zijn dat eerder 'legacy'-artiesten. En dat is Kelela nu juist niet. Haar futuristische r&b moet zijn hoogtepunt nog krijgen, zo voelt het. De Amerikaanse draait op zich al wel een paar jaar mee in het live circuit, maar vorig jaar pas verscheen haar officiële debuutalbum. Wij zijn in elk geval heel benieuwd hoe deze act gaat werken op het Lente Kabinet hoofdpodium.

Essaie Pas

Zaterdag, 21.00, Derde Kamer

Essaie Pas is misschien niet zo'n bekende act, maar de naam Marie Davidson zou bij Dekmantel-aanhangers wel een belletje moeten doen rinkelen. De Canadese stond solo ook al eens op het festival, met een tafel vol hardware. Nu keert ze terug als duo. Samen brachten ze zo'n anderhalf jaar geleden een album uit dat niet zo vreselijk veel deed, maar dat stiekem wel heel goed is. Laten we zeggen Factory Floor-achtige industriële elektronica met een Franse flair. Op Le Guess Who? afgelopen jaar lieten ze al horen midden in de nacht goed te zijn, nu mogen ze het laten zien in de stralende zon.

Ben UFO

Zaterdag, 21.00, Eerste Kamer

Je favoriete dj’s stonden stuk voor stuk met open mond en tranen in de ogen toe te kijken toen Ben UFO vorig jaar de Dekmantel-mainstage afbrak. Legendarisch goed, was het oordeel. Op ADE vormde hij nog ’ns het absolute hoogtepunt. De Hessle Audio-baas weet door zijn verleden in de dubstep en bass uitstekend welke platen genoeg power hebben voor een hoofdpodium, maar kijkt zoveel verder: van emo-house tot Turkse psychrock, van hypernerveuze breakbeat tot garage, met een uitstekende kennis van de Britse dansvloergeschiedenis en een feilloze techniek. Wanneer hij je een beetje kwijt dreigt te raken met een iets té spannende plaat voor een hoofdpodium? Dan weet hij altijd weer te verrassen met die ene plaat die je alsnog van je sokken blaast. Dat wordt smullen, drie uur als afsluiter.

Orpheu the Wizard

Zaterdag, 22.00, Red Light Radio

Wie is een betere kandidaat om zaterdag het Red Light Radio-podium af te sluiten dan mede-oprichter Orpheu the Wizard zelf? Inderdaad, niemand. Deze positie in het blokkenschema betekende de afgelopen edities een brede doorbraak voor Helena Hauff en David Vunk, en grote kans dat we over jaren nog oreren hoe goed deze set van Orpheu werd, hoe moeiteloos hij wist te schakelen tussen Braziliaanse fusion, krakende new wave en opeens een venijnige kick die al zijn ervaring van de afgelopen jaren verried. Je hoeft nu ook weer niet te verwachten dat hij in een piepklein rood broekje eindigt, zoals David Vunk twee jaar geleden, maar goede kans dat jíj er net zo manisch bij staat te dansen. 

Phuong-Dan

Zaterdag, 22.00, Derde Kamer

Phuong-Dan scherpt zijn vaardigheden al een dik decennium in de piepkleine Hamburgse club Golden Pudel – waar ook Helena Hauff haar sporen verdiende – en liet vorig jaar op Dekmantel horen hoe eigengereid zijn draaistijl is. Vaak stroperig traag en dwingend, en Duitse 80s synthexperimenten plakt hij aan elkaar met goa trance in de allerlaagste versnelling om er gerust opeens ook wat licht bij te laten schijnen en zelf de allergrootste glimlach op te zetten.

Sassy J

Zondag, 15.00, Derde Kamer

Zwoel, soulvol en een beetje weird, dat zijn de kernwoorden bij Sassy J. De Zwitserse heeft een voorliefde voor platen uit alle windrichtingen waar je net wat sensueler van gaat bewegen, of het nou house, oldschool hiphop of spacey funk is. Ze draaide al veel in Nederland, maar zelden op zo’n mooi sleutelmoment in de dag, het moment dat de heupen echt los komen en je met een klein extra zetje iedereen aan het swingen krijgt. 

Kamaal Williams

Zondag, 15.00, Eerste Kamer

De grootste live-naam naast Kelela heet Kamaal Williams. De succesvolle neo-jazz-act Yussef Kamaal spatte twee jaar terug uit elkaar. De twee kopmannen slash naamgevers gingen ieder hun eigen weg. Het rouwen hoefde niet lang te duren, want het aanstaande solodebuut van synthwizard Kamaal Williams is gewoon een supergoed album geworden. Het heet The Return, maar voelt meer als een voortzetting dan als een comeback, op het snijvlak van jazz, hiphop en funk. Instrumentaal maar met veel zeggingskracht.

Tzusing

Zondag, 18.00, Red Light Radio

Er zijn maar weinig dancefestivals waar je zulke avontuurlijke sets kunt verwachten als op Lente Kabinet. De meest verwarrende set van de aanstaande editie? Wij zetten ons geld in op Tzusing. Op LI.E.S bracht hij een stel fenomenale, grimmige EBM en industrial-platen uit, vol Oosterse snaarinstrument-samples en chants. Maar wie Tzusing louter daarvan kent zou nog weleens aardig kunnen schrikken op Lente Kabinet. Zijn sets zijn óók loeihard, maar gaan werkelijk alle kanten op: hij kruist gerust geluiden die je op een Egyptische bruiloft hoort met EDM-kicks, en gaat van ontspoorde baile funk naar trap, booty, grime en zo over de kop met acid. Bepaald geen gezellige boel, maar eigenwijzer krijg je ze niet. Geen wonder dat Fever Ray hem vroeg voor een remix.

Peggy Gou

Zondag, 21.00, Tweede Kamer

De Britse Peggy Gou kreeg afgelopen Dekmantel nog de corveetaak: opener op het hoofdpodium. Aan de ene kant een mooie eer, aan de andere kant, ach, je weet het ook wel. Tijdens hetzelfde festival stond ze ook al nog in de Boiler Room, en daar kon ze al beter laten zien waarom haar naam in de slipstream van  Jackmaster opduikt. Haar stijl is open en speels, heel erg Engels. Vrij zorgeloos ook in vergelijking met wat je op het Red Light Radio-podium aantreft, maar Peggy durft er ook best een obscure Japanse plaat met superveel venijn op te leggen. Kortom: zij is er klaar voor, wij zijn er klaar voor, laat de zomer maar van start gaan!