Dat de meeste festivals weinig vrouwen op hun line-up hebben is een feit. De vraag is: hoe kan dat anders? Door een quotum af te spreken? Minimaal vijftig procent van de line-up minimaal een vrouw in de gelederen? Nog steeds een scheve verhouding, want kijk maar naar al die popzangeressen die zich omringen met mannelijke muzikanten, maar toch. Volgens het Zweedse festival Way Out West is het mogelijk, zij doen het immers al! En wat blijkt: niemand klaagt erover of merkt het zelfs maar op. Net zoals niemand het opmerkte dat 3voor12 Radio minstens acht shows maakte met alleen maar vrouwenstemmen. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij festivals als Eurosonic en Reeperbahn, de showcasefestivals waar talent een kans moet krijgen. Als daar, aan de onderkant, het verschil niet gemaakt wordt, gebeurt het nergens. En juist die festivals willen het 50-50 experiment wel aangaan. Streefdatum: 2022. Genoteerd.
Wat zou het Nederlandse festivalleven gaan merken van het hiphop-monsterverbond? Gaat Eurosonic Noorderslag het vrouwenquotum halen? Wie heeft er zoal ruzie met 538? Dit leerden we zoal op Eurosonic Noorderslag, voor het podium, op de conferentie en in de wandelgangen.
1. 50-50 man-vrouw op festivals, een quotum is het proberen waard
2. Tijd om het taboe te doorbreken op psychische problemen in de muziekindustrie
Circa zeventig procent van de muzikanten zou lijden aan psychische problemen, en het is tijd om dat taboe te doorbreken in de muziekindustrie – en maatschappij. Dat zei Lucky Fonz III op de conferentie van Noorderslag en in 3voor12 Radio. ‘Er is een relatie tussen gevoeligheid en kunstenaarschap, maar ook: het is gek werk, je hebt last van veel druk waar je met ander werk geen last van hebt. Stress, roem, de werkuren. We hebben een cultus waarin we artiesten die jong sterven vieren als iets moois, terwijl het treurig is. Op het moment dat ik erover praat, voelt het al alsof ik een drempel over moet. Je wil niet zwak zijn, ik moet blij zijn dat ik zo’n goede baan heb.’ Ook Esther van der Poel, mental coach van creatief ondernemers, schoof aan om te vertellen hoe ze mensen in de muziekindustrie begeleidt.
3. Ook Martin Garrix heeft ruzie met 538
Maan kreeg een streaker, Ronnie Flex werd belachelijk gemaakt toen hij eerlijk vertelde dat ie naar een afkickkliniek gaat. Ook Martin Garrix blijkt ruzie te hebben met de vrolijke jongens van Radio 538. Het incident vond al plaats op ADE, toen Garrix optrad in het speciale DJ Hotel van de zender. Vooraf aan zijn showcase werd hij getrakteerd op allerlei vragen over masturberen en andere smakeloze onderwerpen. Garrix besloot nooit meer voor 538 op te te treden. Misschien toch iets doen aan respectmanagement, 538? Oh ja, het management van Garrix vertelde ook dat de superster tegenwoordig twee security guards heeft met een AIVD-verleden. Mensen die verstand hebben van exit routes. Je weet nooit welke gek van plan is iets ernstigs aan te richten op jouw feest. Serieuze zaken.
4. Nederlandse hiphop maakt live weer een stap
Op de zaterdagnacht is een monsterpact gesloten: op de Mojo-boot was de hele Nederlandse hiphopwereld samengekomen om te vieren dat de Nederlandse concertgigant met SPEC – het managementkantoor van Breghje Kommers (en haar man Ali B) – in zee gaat. Samen starten ze het Nederlandse urban-boekingskantoor Wolf, met o.a. Ronnie Flex, Ali B, Boef, Bokoesam, Jacin Trill, Donnie, Ray Fuego en Jack $hirak. Dat zal ongetwijfeld betekenen dat hiphop komend jaar een nog serieuzere plek krijgt op Nederlandse festivals en in de poppodia. Op Noorderslag zagen we bovendien dat de nieuwe generatie rappers er live weer een schepje bovenop doet: Boef ging in duet met zijn videoprojecties, Leafs z’n autotune was on point, Jacin Trill kwam met waterpistooltjes en nieuwe muziek. Zelfs Josylvio – die vroeger zijn bandje het werk liet doen – vlamde nu aardig over instrumentals.
5. Spotify-streaminghits maken het niet waar
De zoveelste kloon van Lorde, wéér een Major Lazer-ripoff en liters truttelpruttelfolk voor je Coffeehouse-playlist: vooral op Eurosonic kregen veel acts een podium die zijn gebroken via streamingsuccessen. We zagen dat veel van hen niet alleen een eigen smoel missen, maar ook nog eens de nodige live-ervaring.
6. Zelfs Roskilde is fan van Elpee
Elke keer dat we in Groningen zijn, laten we ons wel wat aansmeren door Jan en Jan van Elpee. Nu blijkt dat we niet de enigen zijn: Roskilde, het grootste festival van Denemarken, doneerde afgelopen week 10.000 euro aan de onafhankelijke platenzaak. Ze roemen de winkel die gespecialiseerd is in garagerock om zijn rol als pijler binnen het culturele ecosysteem van de stad. 'In plaats van op de mainstream focussen zij op de underground, edgy en cutting edge, en dat kan heel moeilijk zijn. Met onze bijdrage helpen we ze een beetje te overleven', aldus Martin Frederiksen van Roskilde. Kijk ook hoe Niek Nellen van Afterpartees een dagje stage loopt bij Elpee en je drie platen probeert aan te smeren.