Het was een geheim dat we met elkaar deelden. Wat een geweldige kick het was om een nacht lang te dansen op de nieuwe elektronische muziek die was overgewaaid vanuit de underground van Chicago, Detroit en New York: house music. Vanaf de zomer van 1988 waren we elk weekend met een groep vrienden op pad. Vrijdagnacht naar de RoXY, met Eddy de Clercq – godfather van de Amsterdamse house – achter de draaitafels. Zaterdags dwarrelden we door de stad, naar de Mazzo of naar een illegaal feest in het havengebied.
De buitenwereld snapte er weinig van toen de eerste housegolf over ons land spoelde en stond al snel klaar met een oordeel. House was ‘dansen op de vulkaan’ of ‘de terreur van het niets’ (Fons Dellen in Het Parool). Maar dat zo veel mensen de nieuwe muziek afwezen, maakte het er natuurlijk alleen maar spannender op.
Paradiso speelde in die eerste jaren nauwelijks een rol van betekenis in de opkomende housescene. Dat begon pas te veranderen rond 1990, met de Wild Xmas Party (1990) van Paul Jay en Maz Weston. Ook het jaarlijkse avant-gardefestival Tegentonen besteedde aandacht aan de nieuwe elektronische muziek. En dan was er in het voorjaar van 1991 Atmosphere Raving, een ‘rondreizend partycircus’ met dj’s en liveoptredens van drie bands. Het was een idee van Fred Berkhout en Eric van Eerdenburg van platenmaatschappij Boudisque, die drie bands van sublabels Torso Dance en Go Bang! aan het publiek wilden presenteren. Reggaetrio Surkus (drie stonede, vermakelijke Jamaicanen), postpunkband en John Peelfavoriet Eton Crop, die dance had omarmd in de beste Madchesterstijl, en de live musicerende houseact Quazar, met ondergetekende zelf in de gelederen.
Tekst gaat door onder de video's.