Longstreth reisde via Parijs van Londen naar Amsterdam om te praten over zijn zevende album onder de naam Dirty Projectors, het eerste in vijf jaar. Dat zijn we niet gewend van hem, zo’n lange periode stilte. De 35-jarige Amerikaan wist het even niet meer, na het doorbraaksucces van Bitte Orca (met daarop indie culthit ´Stillness Is The Move´) en de iets minder opvallende opvolger Swing Lo Maggelan zat hij op een dood spoor. Ja, hij verloor zijn vriendin en bandlid Amber Coffmann. Je weet wel, die van Major Lazer hit ´Get Free´. Dat was inderdaad na de laatste Dirty Projectors, en het pad dat zij koos speelt een prominente en bittere rol op het titelloze zevende album van de band. Maar eigenlijk voelt het gek om het daarover te hebben. Niet meteen in elk geval. Want behalve dat Longstreth zijn hoofd vol snot heeft, loopt het ook nog eens om van de zorgen. 'Ik ben al dagen op reis. En tussen de vliegtuigen, hotelkamers en interviews door check ik voortdurend het nieuws. Het is krankzinnig hoe snel we afglijden, volkomen idioot. Een week geleden was de inauguratie, een zwarte dag. En nu beperken we de vrijheid van pers en bouwen we een muur. Ik ben bang dat er onomkeerbare dingen gebeuren.'
Dat koutje heeft Longstreth een beetje aan zichzelf te danken. Hij was al niet helemaal fit toen hij af moest reizen naar Europa, maar in plaats van een dag te acclimatiseren in Londen, reisde hij eerst van New York naar Washington D.C. voor de grote ´Women´s March´ tegen de nieuwe president. 'Ik heb daar tien uur op mijn benen gestaan en het was fantastisch. Ik had wel eerder gedemonstreerd, toen Bush ons met bullshit-verhalen over massa-vernietigingswapens een oorlog in dreef. Maar dit was echt van een andere orde. Er was hier zo veel energie dat ik erin geloof dat we het kunnen uitbouwen tot een structurele politieke kracht. Dat moet ook wel, want wat nu gebeurt in niet te bevatten. Een minister van Milieubescherming die zijn hele carrière lang geprocedeerd heeft tégen het ministerie dat hij nu leidt. Een neurochirurg op Huisvesting die niet gelooft in sociale woningbouw. Een minister van Onderwijs die haar kinderen naar private scholen liet gaan. Trump ziet oorlog als vrede en onverschilligheid als vrijheid.'
Longstreth bracht zijn dag in Washington ook deels door in het National Museum of African American History and Culture, het pas geopende instituut dat geheel gewijd is aan de 'black experience' in Amerika. ´Het was fantastisch´, vertelt hij. Longstreth zelf is blank, maar hij heeft altijd veel gewerkt met Afro-Amerikanen. Hij schreef mee aan meerdere nummers op het laatste Solange album, een weergaloos 'black pride' document genaamd A Seat At The Table. 'Ik vind haar helemaal geweldig’, zegt Longstreth, zoals hij eigenlijk elke keer herhaalt als haar naam valt. Voor Kanye West en Rihanna schreef hij de bridge van wereldhit ´FourFiveSeconds´. En op zijn eigen nieuwe plaat werkt hij naast Solange met zwarte muzikanten als Tyondai Braxton (ex-Battles), r&b-zangeres Dawn Richards en Timbaland's rechterhand Jimmy Douglas. Hun invloed is overduidelijk te horen, van de autotune over Longstreth’s stem tot de elektronische producties en de volle, gospel-achtige harmonieën. Dirty Projectors is anno 2017 een voortvloeisel van de meest vooruitstrevende zwarte cultuur van nu. ’Zwarte muziek is altijd al extreem vitaal en vooruitstrevend geweest, van de jazz, de blues en de ragtime tot nu aan toe.’