Vrijwel elke zaterdagnacht staat er rond half twee een dikke rij langs de Amsterdamse Lijnbaansgracht. Brede gasten met gloednieuwe sneakers staan achter skaters met afgetrapte Vans, stijlvolle meisjes voor studentikoze jongens. Binnen, in de Melkweg, is de razend succesvolle clubnacht Encore in volle gang. Wekelijks trekken ze tussen de 1000 en 1500 man, al vijf jaar lang, en daarmee is het een van de meest consistente en vooral coole clubnachten voor hiphop en R&B in Nederland.
Initiatiefnemers/dj’s Waxfiend en Prime haalden als eerste J. Hus en Post Malone naar Nederland en introduceren ook in hun dj-sets wekelijks nieuwe hiphop aan een hongerig en geïnformeerd publiek. Prime time draait Waxfiend vannacht in twee stappen van baile funk naar Rae Sremmurd en Yung Nnelg, van een bizarre UK-plaat met trommels naar MHD en van ‘Challas’ naar ‘Blasé’ en ‘Bad and Boujee’. Die flauwe tropical house-golf slaat Waxfiend steevast over, de plattere Nederlandse afrotrap zul je er ook niet horen in zijn sets. Het feest is een bastion voor de smaakvolle hedendaagse hiphop, en het Encore-imperium behelst inmiddels ook een eigen festival op de NDSM-werf, een wekelijkse radioshow op FunX en een hele berg aan mixtapes. Aanstaande vrijdag vieren ze hun jubileum in AFAS Live met liveshows van Cardi B, Sevn Alias en Ronnie Flex.
Wesley Texel (34) alias Waxfiend weet nog precies hoe hij ook ooit als hongerige negentienjarige muziekliefhebber op zoek ging naar een goed hiphopfeestje. Maar daarvoor moest-ie helemaal naar Beek, Limburg. ‘Ik zat op de middelbare school, en de discotheek Mondial was de go-to-plek voor hiphop. Het is tweeënhalf uur rijden, vlakbij Maastricht, maar als Diddy in Europa kwam had-ie daar een feestje. De dj’s hadden het lef om nieuwe platen te draaien die je nog nergens in Europa hoorde, maar in Amerika al de shit waren. Ze waren heel streng: je moest 21 zijn, maar ik probeerde al met vrienden binnen te sneaken. Ik heb jongens gezien die geweigerd werden en in de auto moesten slapen terwijl de rest binnen zat. En Mondial trok een heel internationaal publiek, want Duitsland, België en Frankrijk zijn om de hoek. Er waren Amerikaanse legerbasissen vlakbij in Duitsland, en die Amerikanen vonden het geweldig: eindelijk een club in Europa die klonk als thuis.'