Dit is het jaar voor Yung Nnelg, zegt hij zelf. Dit is het jaar dat de million dollar baby zijn check gaat verzilveren. Dit is het jaar dat de Frank Ocean van SMIB vuur gaat spuwen. Dat kan toch niet anders? Hij rent zo hard als Forrest Gump. Hij heeft een winnaarsmentaliteit, rapt hij, en gaat rechtstreeks op de hoofdprijs af. Volgende week brengt hij de EP Contra uit, met bijdrages van een nogal bont gezelschap, van Ray Fuego tot Faberyayo, van Bokoesam tot Raven Aartsen (Mozes and the Firstborn). Met Contra staat Yung Nnelg op het Appelsap-feestje op Eurosonic en gisteren presenteerde hij de EP al in 3voor12 Radio.
Soms klinkt hij zo eng als Hef, soms klinkt hij breekbaar en soms klinkt hij gewoon raar. De beats zijn vaak zo gek en tegendraads dat Travis Scott er ook wel op had kunnen springen. Dan weer wordt de stem van Nnelg weird vervormd, dan weer krijgt een trapbeat een episch rock-outro. Komt er een Kaapverdisch gitaartje in en denk je dat-ie verdomme toch even dat commerciële Broederliefde-ding gaat doen, dan springt de beat een heel andere kant op. Live doet hij het niet alleen met dj, maar ook met een toetsenist op Microkorg en vocoder, liet hij gisteren al zien in 3voor12 Radio.
Dit is de muziek die we nodig hebben in Nederland, en dit is hiphop zoals er te weinig wordt gemaakt in dit koude kikkerlandje. Daarom wilde ik eens kennis maken, en spreek ik hem een dag eerder alvast in een Vietnamees restaurantje in de Pijp. Hij draagt vandaag een oranje matrozenmutsje dat van Steve Zizou had kunnen zijn, en is veel liever dan je op basis van zijn plaat zou denken. Maar de 22-jarige Glenn Ascension is wel bloedfanatiek.