Koffie Leute is geen platenzaak in de klassieke zin; het maken en verkopen van koffie (en ontbijt en lunch) vormt de hoofdmoot. Naast koffie zijn de drie eigenaren echter ook grote fans van vinyl. Sinds begin 2018 hebben ze een eigen inpandige recordstore, waarin ze een selectie van Nederlandse labels en onafhankelijke artiesten aanbieden.
De koffiezaak aan de Westerkade is dubbel geraakt door de coronacrisis. Net als veel andere horeca is de zaak, én dus ook de recordstore, na 15 maart gesloten. Daarnaast zouden ze op zaterdag 14 maart hun vijfjarig bestaan vieren met een uitverkocht feest in De Nijverheid. Door de twee dagen eerder aangekondigde maatregelen ging dat echter ook niet door. We spreken Dirk van der Maarel op een vrijdag, terwijl hij en mede-eigenaren Martijn Engels en Olivier Vos de laatste voorbereidingen treffen om de maandag erna weer open te gaan.
In beweging en zichtbaar blijven
“Uit moreel bezwaar hebben we heel snel besloten om de koffiezaak helemaal dicht te gooien. We vonden het een vervelend idee om mensen uit hun huis te halen en bij elkaar te brengen. Maar nu zijn we langzaamaan manieren aan het verzinnen om dat toch te kunnen doen”, verwijst Van der Maarel naar de aanstaande heropening. In de periode daarvoor hebben ze echter niet helemaal stil gezeten. Meteen in de eerste week bedachten ze om een bezorgservice te starten. “We moeten in beweging blijven, zichtbaar blijven en onszelf niet gaan vervelen. We konden mensen van koffiebonen voorzien en we hadden al die merchandise liggen van het feestje dat niet door ging, t-shirts en posters met speciale ontwerpen van een jongen die hier ook werkt. Dat kunnen we ook nog verkopen, dachten we.”
Het drietal dacht niet alleen aan hun klanten en zichzelf maar maakte zich ook zorgen over zowel de culturele- als de muzieksector. Op het feestje zouden verschillende acts spelen en de inpandige platenzaak ging ook dicht. Daarom zijn ze begonnen om in de bezorgservice ook platen aan te bieden. “Het is een beetje hetzelfde als hoe we nu denken over koffiebonen en koffie verkopen: dat zet financieel geen zoden aan de dijk maar het houdt de boel wel in beweging en je houdt jezelf onder de aandacht. We hebben nu van een aantal artiesten een plaat verkocht, wat hopelijk bijdraagt aan het draaiende houden van het wereldje."