Op de dag van de afspraak (dinsdagmiddag) zijn er twee of drie klanten in de winkel van Plato aan de Voorstraat. En twee personeelsleden. Jeroen Vedder is er daar één van. Van tevoren hebben we kort overlegd: hoe gaan we dit doen? Met in acht nemen van 1,5 meter afstand en de iPhone ergens tussen ons in besluiten we.
Proberen om omzet op gang te houden
“Hele praktische om te beginnen”, begint Vedder als we hem vragen naar de maatregelen die ze hebben genomen. “We laten de klanten zelf inscannen en zoveel mogelijk afstand houden.” Ze hebben tape op de grond geplakt en ook het aantal mensen dat tegelijk in de winkel is houdt hij in de gaten. Vedder ziet dat mensen ook gerichter binnen komen. “Ze gaan niet echt meer bladeren en komen ook niet echt meer in groepjes. In het begin zagen we nog wel tieners die geen school hebben en dan maar gezellig de stad in gaan en wat bladeren ‘O kijk eens, Nirvana. Ken je dat?’ Dat moet je nu niet hebben.”
Daarnaast proberen ze vooral de omzet op gang te houden, die in de voorgaande weken gehalveerd is. Eén van de dingen die ze doen is bezorgen per fiets. “Bij vlagen gaat dat heel goed, er zijn dagen dat dat een kwart tot een derde van de omzet is.” Het bezorgen is niet alleen een service maar ook een middel om op social media te laten zien dat je er nog bent. “Het is heel lastig om je een beetje in beeld te houden bij de mensen. De winkels open maar mensen beperken zich tot het meest noodzakelijke aan boodschappen. Gelukkig zitten we tegenover een Albert Heijn.“ Ook zijn ze opgenomen in een folder van een aantal bedrijven die huis aan huis leveren, waarvan 10.000 exemplaren in de binnenstad zijn bezorgd.