Post-punkband HOWRAH werd gevormd uit ex-leden van verschillende Amsterdamse gitaarbands en komt uit Voorhout. Daarom is het toepasselijk dat deze post-punkband op 8 februari in de eigen Duin- en Bollenstreek optreedt, in het Katwijkse JVC de Schuit. Het stoner/sludgekwartet MOAN speelt buiten de eigen regio, want ze komen uit Groningen.

MOAN

Natuurwijn met reverb

“Wil je dat niet meer doen?”, vraagt zanger Jurgen Veenstra meteen na afloop aan iemand van de organisatie. Een ander crewlid had voor het concert het licht van rood naar groen gezet en minder contrasterend, maar dat was duidelijk niet de bedoeling.

MOAN staat op een verhoging in de Schuit, die ramvol instrumenten en versterkers staat. Van de bandeden past alleen de intens grimassende drummer Reinee Huizinga erop. Voor hem op de vloer spelen bassist Andre Manning en gitarist Marcel Ennema naar elkaar gericht, Marcel met zo’n uitgebreid pedalboard dat een shoegazer zich er niet voor zou schamen. Zanger Jurgen staat een paar meter schuin voor hen. Voor hem staat een barkruk met daarop een draagbaar cassettedeck. Hij zingt het hele concert met zijn rug naar het publiek – dit is publieksinteractie van een zeldzaam minimalisme.

Door het volume van minstens 105 dB en extreme distortion is hun muziek als natuurwijn: erg lekker en kenners waarderen het, maar dit drinkt niet gemakkelijk weg. Een belangrijk verschil met natuurwijn: dit is eerder grand cru dan bocht. MOAN speelt in een uur zes nummers, die de voortrollende riffjes van stoner hebben, de lengte van psychedelische rock, en elementen bevatten van sludge en noise. Veel nummers beginnen met een stem die van cassette Engelstalig teksten opzegt – aha, vandaar het deck. (MOAN verkoopt trouwens ook cassettebandjes, alsof ze een noiseband zijn). Er is ruimte voor lange instrumentals: Jurgen verdwijnt minutenlang en laat de snarensectie soleren.

Drie nummers komen van hun album ‘MOAN’: ‘Nothing in Nature’, ‘Learn to Bleed’ (was ook een sterke naam voor een doommetalnummer geweest) en afsluiter ‘Burning Man’. Waar die eerste twee nummers op de plaat rustiger en postpunkeriger klinken, krijgen ze live een wilde stonermetal-garnering. Nog ongerealeset zijn ‘Secret Core’, ‘People on Fire’ en het nummer met de intrigerende titel ‘All You Can Eat’.

Hou je van één van de in dit artikel genoemde genres? Kom dan luisteren als MOAN in de buurt speelt.

HOWRAH

Volg de drums

MOAN speelt ruim een uur, tot tot na de geplande starttijd van HOWRAH, dus moet er vliegensvlug heel veel gear heen en weer worden gedragen langs het smalle pad van en naar de deur. Na een korte line check kan HOWRAH beginnen. Met de instrumenten van maar één band passen er opeens een stuk meer bandleden op het podium: bassist Aico Turba, zanger/ritmegitarist Cees van Appeldoorn en drummer Ineke Duivenvoorde. Gitarist Bart Schotman trekt aan het kortste eind en staat ernaast.

HOWRAH speelt in hun set maar liefst zes nummers van hun laatste album ‘Ends and Means’, die ze na de show verkopen, “en ook heel veel oude – voor gunstige prijzen”. Na het  extreme openingsconcert is deze post-punk met dromerige stoner-gitaarpartijen easy listening. Relatief dan, want een nummer als ‘Noname’ opent met een secondenlang aanhoudende distorted solo door alle drie de snaarinstrumenten, veel langer dan op de plaat.

Cees’ zang is goed hoorbaar en wordt op het bedje van de snaarinstumenten geserveerd, zoals een band als DISHES dat ook doet. Bart, Cees en Aico zijn rustige en ervaren mannen, de stuwende drummer Ineke zorgt voor het vuur, zoals Gini Cameron dat deed bij Pip Blom. Ineke headbangt mee met haar slagen en ze zingt het openingsnummer ‘Outsider’ mee, al zien we dat alleen aan de bewegingen van haar lippen. Een opvallend detail: Cees heeft een t-shirt aan van ’s lands mooiste poptempel, Vera in Groningen, en verwijst daarmee naar het optreden dat ze daar op 30 januari gaven.

Ook HOWHAH neemt de tijd voor ons, speelt achter elkaar door en treedt een uur op. "Zugabe! Jullie laten me toch niet weggaan zonder Zugabe", smeekt een toeschouwer, maar die komt er niet. De bar zet de Spotifyplaylist weer aan, het feest is voorbij.