DJ Rockid krijgt de eer de avond te openen, en doet dit met verve. Hij zet vanaf het eerste moment de toon, door zowel zijn draaitechnieken als zijn muziekkeuze. Rockid neemt je namelijk mee naar de Golden Age van de hiphop, van midden tot eind jaren tachtig. Het genre verspreidde zich in die periode vanuit New York over de gehele oostkust van de Verenigde Staten. Hoewel het genre veel lof kreeg in deze tijd, keurde de overheid de muziek niet altijd goed. Dit kwam omdat sommige rapgroepen politieke kritiek uitten, verhalen vertelden over het leven in de getto, expliciet taalgebruik gebruikten of een voorkeur voor criminaliteit toonden. Dit wordt gezien als een vroeg voorbeeld van de gangsta rap, die aangeduid wordt met de term hardcore rap. Ook Mobb Deep bracht met hun duistere beats en rauwe straatpoëzie een vorm van hardcore rap de wereld in. Daarmee wisten ze de harde realiteit bloot te leggen van het straatleven in Queensbridge, een gigantisch complex van sociale huurwoningen in Queens, New York City.
Rockid zet echter niet alleen qua muziekkeuze de toon. Zijn manier van draaien doet namelijk denken aan dat van old skool rappionier Grandmaster Flash. Grandmaster Flash kwam begin jaren tachtig met een uitgebreide theorie over de aspecten die hij tijdens het draaien toepaste, en noemde dit de Quick Mix Theory. Zo maakte hij gebruik van scratching (het heen en weer bewegen van een plaat om ritmische geluiden te creëren), punch phrasing (het isoleren van korte segmenten van muziek, vaak ‘punches’ genoemd, die ritmisch over beats worden gespeeld) en back spinning of beat juggling. Dat laatste is het idee van een soort jongleren van beats, waarbij je vloeiend van de ene naar de andere beat op de draaitafel gaat. Ook Rockid laat zien een grootmeester achter de draaitafel te zijn, door deze technieken moeiteloos en tot in de puntjes toe te passen. Met een grote lach brengt hij de nummers uit dit gouden hiphop tijdperk ten gehore. Toch moeten de aanwezigen, van wie er al best een aantal zijn, nog even loskomen. Een enkeling beweegt zijn of haar hoofd zachtjes mee met de muziek, maar het overgrote deel bevindt zich nog aan de zijkanten van de zaal. Rockid lijkt dit niet zoveel te doen: hij blijft z’n gang gaan, en interacteert zelfs met een enkeling die zijn bewondering uit voor de manier waarop hij draait. Maar aan al het moois komt een eind, en zo ook aan Rockids set. Iets voor achten moet de DJ plaatsmaken voor de veranderende set-up van Havocs team.