We beginnen bij de goed verborgen Village Stage. Aldaar maakt Emian paganfolk (dit genre zullen we vandaag vaker terugzien), met een vleugje electronica. Het duo opent met draailier en harp, ineen simpel nummer waarbij tussen de toeschouwers de rokken en gevlechte baarden in de rondte tollen. Een aangenaam briesje verlicht de bedriegelijke warmte. De multi-instrumentalisten pakken vervolgens fluit en toetsen voor een lied waar een vloek op rust, die je over je afroept als je niet meedoet me de woordeloze kreet (heren krijgen als tip om in hun ballen te knijpen om de juiste toonhoogte te bereiken). Daarna wordt het dynamisch met een ode aan de natuur (waar je ook heel goed de liefde op kan bedrijven, zegt de man van het stel op de stage). Gelukkig blijft het publiek braaf, en velen zitten op kleedjes te herstellen van drie dagen feest. Sommige campinggasten hebben blijkbaar meerdere cosplays meegesleept, mocht ik luistervinken, en er valt bijna geen enkele Halloween budgetbak kostuum te ontwaren.
Verderop op het veld staat een vechtkooi, waar dit jaar de gebruikelijke schijngevechten met wapens plaats zullen vinden. Het is bijna een soort showworstelen geworden, met bombastisch commentaar en een flamboyante presentator, en daarmee één van de leukste nieuwigheden van deze editie. Terug op het podium volgt er een nummer dat het verhaal van Rosabella vertelt, een Italiaanse schone die een noodlot wacht nadat ze misbruikt wordt op weg naar een fontein om water te halen. Een trombeat luidt haar verdoemenis in, en zo zijn er in de set wel meer liedjes opgedragen aan onderdrukte vrouwen.
Eeuwen strijd tegen onderdrukking
Daarna krijgen we handtrommen in stereo voor een herbewerking van één van de oudere nummers van de act, en juichende fans herkennen het meteen. Het heeft drama en diepgang, met halverwege een switch naar doedelzak en harp. Aan het einde van het vertoon kondigt het tweetal aan dat er een nieuw album aankomt van de winter. Het thema van dames in het nauw gaat verder met een prevelende intro voor een verhaling over kruidenvrouwtjes die ten onrechte werden beschuldigd van hekserij. Bezwerende elektronische invloeden komen hier prominent naar voren, terwijl een stampvoetende slinger van dansers hooikoortspatiënten het leven zuur maakt door grassprietjes op te doen waaien.
Dan is het zwoegen tijdens een verkwikkend en energiek riedeltje opgedragen aan de vrouwelijke arbeiders van de tabaksplantages van Salento, een bloedige arbeidsstrijd begeleid op fluit en harp. Het motief van strijdbare vrouwen resoneert ook in deze tijden, met bijvoorbeeld de heropleving van de Dolle Mina's. De set eindigt in een showcase van instrumentenwissels waar mono-instrumentale muzikanten jaloers van worden. Zoals Robert Heinlein zei: specialisatie is voor insekten.