Antje Krook heeft vorig jaar de eerste plek in de wacht weten te slepen tijdens de Nobel Award, en in het prijzenpakket zat naast een interview bij ons ook een instore in de Velvet. Als startschot in de ochtend weten ze met Leiden als thuisbasis toch een hoop fans in de winkel te proppen, en de milde Nederska met reggae (ooit hoef ik het niet meer te spelchecken) weet zelfs de schapsnuffelaars achter het stukje podium af te leiden. Er is niets nieuws onder het stralende zonnetje, van het neuriebare niemendalletje 'Niemand' tot een iets opgevoerde versie van hun gebruikelijke alfabetische afsluiter, en dat is ook precies waar we voor gekomen zijn. Ik verwacht wel iets meer flair bij hun show op Werfpop in juli.
Dan moet ik vlug weg voor WAAN in de Plato, waar de formatie rond legendarische saxonofist Bart Wirtz meer toetsen dan een examenweek heeft uitgestald. Vooraan ligt een verweesde hond op de grond, die hoopt dat iemand z'n bal gooit (een recept voor een ramp). De solide tonen van de jazzmuzikant, die wisselt tussen keys en het instrument waar ie beroemd mee is geworden, wisselen tussen dromerig en drammerig. Vooral die laatste jachtige jazz doet denken aan de soundtrack van een metropool die nooit slaapt, terwijl de mellow nummers meer passen bij een buitenterras in de schemering. Jachtig is ook het devies om weer op tijd in de Velvet te arriveren.
De Kraaien zijn ordi van een andere orde, en onder begeleiding van de sound van DJ Spatiebalk gaat het trio van start met 'Pechvogel', wat profetisch lijkt te zijn want ze moeten constant manen de backing track harder te zetten. De dame danst in het felroze, de heren vuren hun teksten af in kraaikostuum en vieren dat hun eerste single nu vers op vinyl geperst is. Iedereen kent natuurlijk 'Ik vind je lekker', dus de handjes gaan in de lucht en het is meezingen geblazen, maar daarna wordt de set omgezet in een selfie/signeersessie. Zat de apparatuur niet helemaal goed? Enfin, nieuwe plaat in mei, door naar de volgende.