“We willen onze passie voor muziek delen door niche muzikanten te ontdekken en te delen,” vat Tom hun doel samen. Jens vult aan: “Op gebied van Nederlandse artiesten zijn die lastig te vinden. We willen laten zien hoeveel leuke, eigenwijze, experimentele muziek er wordt gemaakt.” Tom: “Zo willen we die echt een push geven.” Ze richten zich met Bold Radar op net startende artiesten die nog geen aandacht krijgen of die net buiten de genres vallen.
Van plan naar startup
Het begon allemaal door een probleem waar Tom tegenaan liep. Hij zocht experimentele artiesten om muziek mee te maken, maar kon die niet vinden. Daaruit ontstond het idee om zelf een muziekplatform op te zetten. Hij vroeg daarom Jens om mee te denken. Samen begonnen ze sinds juni 2024 met de voorbereidingen. Hun eerste levensteken was een provocatieve Instagramreel op 12 maart 2025. Negenhonderd likes en heel veel reacties, berichten en vragen lieten zien hoe groot de behoefte is. Tom: “Dit was een supermotivatie om op door te gaan en uit te breiden!”
Naast hun inschrijfformulier komen ze ook aan nieuwe artiesten door TikToks te bekijken, de tips van Spotify en door andere artiesten te vragen wie er op de radar moet komen. Jens: “Zo krijg je een olievlek en kom je op nieuwe scenes.”
Qua genres zijn ze grenzeloos: van ambient tot jazz en van noise tot folk. Ze richten zich op artiesten die nog net niet op de radar staan van de platforms als Make A Fuzz en Never Mind The Hype. Jens vertelt: “We behandelen alleen wat we leuk en goed vinden, anders doen we het niet.” Tom legt uit: “We zoeken de artiesten die waves geven qua vernieuwing, die al wel bezig zijn zichzelf te profileren als artiest, maar die nog net in hun garage of kamer bezig zijn.”