Enkele seconden na het begin van het gesprek vertellen Ivo en Joost dat Louis verantwoordelijk is voor het schrijven van erg lange teksten. Ze geven aan dat ze dan af en toe netjes aangeven dat sommige woorden wel weggelaten kunnen worden. Hoe is jullie manier van schrijven veranderd tijdens het maken van dit nieuwste album, ‘Bleep’?
Louis Puggaard-Müller: Ik vind het best lastig om teksten korter te maken, dat is ook de kunst van het schrijven. Als ik alleen zit, dan schrijf ik soms vier coupletten. Als we dan met elkaar in de studio zitten, zeggen ze dat we er aan twee genoeg hebben. De structuur wordt daardoor heel anders.
Ivo Johan Schot: We wilden dit album ook op een hele andere manier schrijven. Andere albums zijn ons, naar mijn beleving, tot op zekere hoogte ‘overkomen’. Dit keer gingen we echt met elkaar om de tafel zitten en praten over wat we nu eigenlijk wilden doen en hoe we dat wilden doen. Die gelegenheid hadden we nog niet eerder gehad. Wat als we eerst de muziek maakten en dan daar de tekst in proberen te passen? Krijgen we dan een wezenlijk ander resultaat dan voorheen?
Joost Koevoets: We gingen gewoon liedjes schrijven. ‘We zien wel wat er gebeurt’, dachten we.
Louis: Ik had trouwens ook helemaal geen andere liedjes meer. Alles wat ik geschreven had, was op.
Joost: Terwijl bij de vorige albums de nummers gewoon geschreven en wel klaar lagen.
Jullie geven aan dat dit het eerste album is dat jullie écht met z’n drieën hebben geschreven. Waar is dit aan te herkennen tijdens het luisteren?
Ivo: Het leidde niet per se tot een beter of slechter resultaat. Het waren gewoon andere resultaten. Je proces is altijd van invloed op het uiteindelijke resultaat en nu hebben we dat proces omgedraaid. Dat maakt het project veel meer band driven.
Louis: Je kunt nu minder makkelijk het ‘liedje’ eruit halen. Het is nog steeds een liedje, maar er is nu zo veel omheen gebouwd.
Ivo: ‘Sunshine Island’ is een goed voorbeeld van hoe een nummer helemaal integraal geschreven kan zijn en pas daarna gearrangeerd is. Als je dat nummer opzet, hoor je dat. Dit is een liedje, denk je dan.
Joost: Ja, als je mij en Ivo weghaalt, blijft dat nummer prima overeind staan. Maar de andere nummers leunen juist heel erg op de performance van ons drieën.