Kunst, wetenschap en vierentwintig uur elektronische muziek in twee dagen - Wibar Digitaal had een succesvolle vuurdoop in de analoge wereld. Drie redacteuren gingen zaterdagavond en nacht op pad, schreven een verslag vanaf zitzak en dansvloer bij onder andere de liveacts Wanderwelle, nthng en Ceephax Acid Crew. Ook bekeken en probeerden zij de kunstwerken en kwamen terug met het volgende verslag.

Wanderwelle

Het Amsterdamse duo Wanderwelle mag de zaterdag van Wibar Digitaal aftrappen op de main stage. De cirkel van led-lampen boven die main stage, kunstinstallatie The Night Tribe, geeft een onheilspellend gevoel en verlicht het tweetal met hun analoge setup op een spookachtige manier. Wanderwelle maakt muziek om bij uit te zonen en dat lijkt iedereen in de ruimte ook te doen: liggend, zittend, ogen dicht of juist met de oren gespitst, gefocust op het luisteren.

Beheerst, ongedwongen en geholpen door filters en geluidseffecten bouwt het duo laag op laag, en blijft het wat je hoort constant tweaken, waardoor er een steeds voller en duidelijker geluid naar boven komt. Af en toe lijk je iets herkenbaars te horen: een muziekinstrument, een piepje of kraakje of iets uit een field recording, dat voor een kort gevoel van houvast zorgt terwijl je in deze waanzinnig gecreëerde soundscape gezogen wordt. Zonder dat je het door hebt is er alweer opgebouwd naar een drop in de vorm van een oorverdovende stilte die iedereen in de zaal zijn adem in laat houden. Wanderwelle klinkt melancholisch en optimistisch maar beweegt voornamelijk de duistere kant op. Het is een onophoudelijke ontdekkingstocht in het donker.

Stan Koppe

Kunst: Bellyhorn

Bellyhorn - Dianne Verdonk

De kunstwerken vinden we vooral backstage achter het hoofdpodium. Daar staan vooral containers met kunst, maar eentje staat er open en bloot: Bellyhorn van Dianne Verdonk. Het is een leren zitzakblaasbalg van anderhalve meter hoogte, door een slurf verbonden met een lampenkap met een soort fietswiel in de opening (sorry voor alle technisch jargon). Het wordt begeleid door Myra-Ida van der Veen, die gisteren optrad met een performance en boven projecties verzorgde.

Wat doet Bellyhorn precies? Myra laat het me ervaren, ik moet ontspannen op mijn buik op de bal(g) gaan liggen. Er klinkt muziek in een ontspannend, regelmatig ritme, de bal pulseert daardoor. Na een tijdje zingt Myra lange, aanhoudende tonen in de trechtervorm en door de slurf resoneert haar zang in de bal. Door de regelmatige, rustgevende geluiden, als een enorm hart, ontspan ik helemaal en val ik zelfs bijna in slaap! Later doet ze voor wat er gebeurt als je erin praat - de disharmonische, korte klanken voelen onprettig aan op je lijf. Liever zingen dus, want het kunstwerk is bedoeld voor een prettig gevoel. Bij de meeste bezoekers lukt dat.

Rogier van Nierop

Ometo

Bij binnenkomst van de tweede stage voelt het alsof je een cult meeting betreedt, voornamelijk door het rode licht en half opgebrande kaarsen krijgt de ruimte een griezelige uitstraling. Achterin en weggedoken achter zijn setup zit Ometo, producer en voor het komende uur de muzikale leider van de cult.

De constant aanwezige bass klinkt diep en clean maar ook venijnig en ready om je weg te blazen. Hieronder klinkt bijna onafgebroken een duidelijke beat, deze klinkt soms ritmisch alsof er gemarcheerd wordt, soms als iets wat je verwacht te horen bij een ritueel van een inheemse stam maar is vooral het meest kenmerkend door zijn duidelijke hip-hop invloed.

Ometo bouwt op en deconstruct weer en geeft emotie mee door middel van samples met gesproken tekstaan zijn zeer industriële en glitchy sound. Deze tegenstellingen versterken elkaar en wanneer die onvergeeflijke bass weer terugkomt wordt het geheel opnieuw naar een hoger gevoelig niveau getild. Het is apocalyptisch en sereen, de doomsday soundtrack van het heden.

Stan Koppe

nthng

Dat de installatie The Night Tribe versterkend werkt voor de donkere en duistere kant van ambient bewijst naast Wanderwelle ook nthng. Op de main stage brengt de Duitser live een veelzijdig en optimistisch geluid die constant beweegt tussen ambient, techno en trance.

Het schiet alle kanten op maar voelt tegelijkertijd altijd gebalanceerd en logisch aan. Van hemelse zang, naar gesproken tekst en dat gecombineerd met field recordings of patterns van een drumcomputer. Heel gestuctureerd worden de nummers beetje bij beetje opgebouwd, dromerig maar ook beatgericht, waardoor de overgang tussen de genres naadloos in elkaar blijven overlopen met als eindproduct een dansbaar en daardoor clubachtig geluid.

De bpm blijft oplopen en nodigt uit tot bewegen, als bruggenbouwer tussen genres neemt nthng je mee de nacht in. 

Stan Koppe

Kunst: Movement Through Time

Movement Through TIme - Bent van den Berg

Bent van den Berg

Movement Through TIme - Bent van den Berg

Naast Bellyhorn staat de container met Movement Through Time van Bent van den Berg. Een projector stuurt allerlei steeds wisselende cirkels, die met een spirograaf gemaakt lijken, naar een lens. De wisselingen vinden plaats op muziek. De toeschouwer ziet veranderingen in de muziek daarom gelijk grafisch weerspiegeld en omgekeerd. De resulterende beelden doen denken aan het einde van 2001: A Space Odyssey, het begin van een Bondfilm of het oog van Sauron. Bent vertelt enthousiast: “Het gaat me vooral om wat de toeschouwer ervaart, niet om een door mij opgelegde boodschap,” en “We kunnen niet met licht als materiaal schilderen omdat het iets tijdelijks is, iets unieks voor dat moment. Dat vind ik er zo mooi aan!” Naast Movement Through Time ontwierp hij ook de sfeervolle led-installatie boven het podium, en bedient die ook tijdens de live-concerten van vanavond.

Rogier van Nierop

Ceephax Acid Crew

Nog voordat Andy Jenkinson, beter bekend als het eenkoppige Ceephax Acid Crew, plaatsneemt achter zijn draaitafel, wordt er voor hem gejoeld. "Whooooo, Ceephaaaaaax!" Een grijns verschijnt op het gelaat onder de zeemanspet - Captain Ceephax is klaar om te vertrekken. Met zijn behoorlijke snelle zonnebril (futuristisch montuur dat mode wordt in 2042) gooit hij ons meteen zijn acidhouse wereld in - succesvol. Het duurt nog geen volle maat, of de eerste mensen staan al te dansen, vlak naast de draaitafel die in het midden van het kunstwerk The Night Tribe staat. Alsof er een steen in Ceephax' vaarwater gegooid wordt, verspreidt de danskoorts zich vloeiend naar het uiteinde van de cirkel.

De cirkel waarin we staan, kleurt weer accuraat mee. Waar bij Nthng het kleurenpalet warmer was, is het nu verschoven naar mosgroen, knalgeel en magenta. De lampen spelen een stoelendans over de volledige ronde, de kleuren doen een wedstrijdje, knipperen dan weer mee op de beat. Soms wekken de glazen plaatjes de indruk wapperende vlaggen te zijn.

Het is niet gek dat de voetjes meteen van de vloer gaan: de stijl van Ceephax is ontzettend aanstekelijk. Zijn overwegend vrolijke deuntjes, waarbij je spontaan kokosnootrum zou willen drinken, op stevige beats worden aangevuld door typische acid wormen. Op het ene moment waan je je in een hiervoor onbekend onderwaterlevel van Super Mario Bros, vervolgens wordt de muziek blubberiger en dans je jezelf zo het drijfzand in.

Ceephax Acid Crew brengt een wat grimmiger stemming in de muziek - de hiervoor montere majeurklanken glijden naar een mineur. De kleuren van The Night Tribe gaan naar vurig rood en zachtgeel, ze flikkeren stemmig mee. Op het gedans heeft dit overigens totaal geen invloed: dat blijkt onophoudelijk.

Zo dreunt de live-set nog even door, met ons erbij. De toegift brengt ons weer terug naar Mario, Mario Kart dit keer, waarbij we razen over de Rainbow Road van 'Night Tribe' na een gele ster opgepikt te hebben onderweg. Let's a-go! 

Yavne van der Raaf

The secret party

Ronddwalend door de Wibar zie ik op de eerste verdieping de deur naar de ruimte van Maxi Radio openstaan. Ik stap naar binnen en kom terecht in een feestje dat nergens aangekondigd is, maar het is er gezellig. Twee dj's zijn bezig achter de draaitafel, er is een bank waar mensen rustig kletsen, en achter de dj's is ruimte ontstaan voor een aantal pratende en dansende feestgangers. Ik heb da secret party gevonden! Ik dans, praat en fotografeer en verwonder me dat ik dit mee mag maken.

Rogier van Nierop

Kunst: IMT 553 (10')

De container in de hoek backstage is voor Alexander Köppels IMT 553 (10'). Het kunstwerk draait om trillingen op muziek in de container Als je binnenstapt, is het bijna donker, want er is slechts één blauw lampje als verlichting – helemaal in het donker werd het te spannend. Die vibraties voel je onder je voetzolen, al beter als je een hand op de hand legt, maar om het helemaal te ervaren, moet je eigenlijk op een van de vier kussens in de hoeken gaan zitten. Door het ontbreken van visuele prikkels kun je je helemaal concentreren op gehoor en tastzin. Alexander legt uit: “Mijn doel was om de resonantie van de container te gebruiken om de wanden van de container te laten verdwijnen voor degene die het ervaart.” Sommigen vinden het er eng, maar dat is juist goed – als iedereen er zorgeloos naar binnen stapte, werden we niet voldoende uitgedaagd.

Rogier van Nierop

Teqmun

Tijmen Blokzijl, beter bekend als Teqmun, weet waar hij de mosterd haalt. De verrassende samples die hij combineert met syncopische beats, bewijzen dat hij de roots kent van zijn invloeden. Opvallend zijn de gezongen samples, waar hij dusdanig in knipt en mee speelt dat de tekst nog nul betekenis heeft - er is alleen nog de vorm. Zo wordt elk instrument, dus ook zang, een percussie-instrument in een steeds verder dichtgekitte beat. Voorzichtig doch daadkrachtig legt hij laag op laag, elke noot wordt opgevuld met nevengeluiden buiten de oorspronkelijke beat. Één ding is zeker: er moet gedanst worden.

Een groot gedeelte van Teqmuns set bevinden we ons in een jungle van geluid, met krekels, claves, bongo's en andere Afrobeat-invloeden. Soms switcht de beat compleet voor een paar maten, hoor je een spontaan dub-moment, dan weer vervormt hij geluiden en lijkt de beat over de maat heen te schuifelen. Zijn samples, soms ingekort tot snippets, variëren van Drake tot Gwen Stefani. Alles bij elkaar is het zodanig opzwepend dat zelfs de knoppen van de 'Night Tribe' tóch weer bediend worden, en de lampen weer mee gaan doen op de onweerstaanbare beat.

Yavne van der Raaf

Kunst: Through coursing veins, pingpongtafel en projecties

Through coursing veins - Clara Schweers

Through coursing veins van Clara Schweers is een spiegel op een onregelmatige ondergrond die 3D-geprint lijkt. Het kunstwerk zou later “gaan werken”, maar als je er naartoe loopt, gaat er alleen wit licht aan om te zorgen dat je iets ziet, dus het is mij niet duidelijk of we het volledige kunstwerk gezien hebben.

Gökay Atabek bouwde naast de keuken een kunstwerk dat je kunt uitproberen: het is een pingpongtafel met een pianomechaniek erin. Door het stuiteren van het balletje op de snaren worden dissonante klanken voorgebracht die nog het meest doen denken aan de avantgardistische klassieke stukken van John Cage. Toeval en de kwaliteit van de pingpongspelers bepalen de compositie.

Tot slot zijn er nog op twee plekken projecties; allereerst naast de ambient-ruimte boven. Ze werden gemaakt door Myra-Ida van der Veen, die we bij de Bellyhorn tegenkwamen. Ze blijken uit een ruimte ernaast door de ramen geprojecteerd te worden, naar buiten vloeiend als magma. We zien veelkleurige vloeibare vormen als olie of, wanneer geel en rood overheersen, als lava. Daarnaast zijn beneden in de hal projecties te zien. Deze zijn gemaakt door Alice Vink (Dirty DMS, dus) en tonen steeds veranderende, lichtelijk bizarre natuurvormen als cactussen en bloemen.

Rogier van Nierop

Pingpongtafel - Gökay Atabek

Pingpongtafel - Gökay Atabek

Projecties boven - Myra-Ida van der Veen

Projecties beneden - Alice Vink

Projecties beneden - Alice Vink